کد خبر: 678946
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان های این نهاد بین المللی امشب برای ادامه گفت و گوها درباره مسایل باقیمانده به تهران می آید.
به گزارش ایرنا، این هیات که به منظور مذاکره درباره مسایل فی مابین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر می کند، از فردا (سه شنبه) مذاکرات خود را با مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران آغاز می کند.
 
پیش از این، «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اعلام کرد معاون امور پادمان ها و هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ادامه گفتگوها در خصوص مسایل فی مابین به ایران می آید.
 
وی افزود: مساله مایه تاسف این است که حفظ اطلاعات طبقه بندی شده در آژانس دوباره رعایت نشده و در حالیکه ایران و آژانس مشغول برنامه ریزی بودند، خبر آن توسط یک رسانه غربی منتشر شده است.
 
وی تاکید کرد: موضوع یکبار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تایید می کند.
 
سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خطاب به مسولان این نهاد بین المللی به ویژه یوکیا آمانو مدیر کل آن هشدار داد: لازم است اژانس به تعهدش برای حفظ اطلاعات محرمانه جمهوری اسلامی ایران عمل کند.
 
به گزارش ایرنا، ایران و آژانس در سومین گام همکاری های فنی برای حل ٥ موضوع تفاهم کرده بودند که دو موضوع آن به دلیل زمان بر بودن، باقی مانده است. ایران همچنین دو گام دیگر شامل ١٣ اقدام عملی را انجام داده است.
 
جمهوری اسلامی ایران پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، همزمان با تلاش ها برای حل و فصل پرونده هسته ای با گروه 1+5، همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را شدت بخشیده است.
 
ایران تاکنون تعاملات و همکاری های سازنده و جامعی با آژانس در چارچوب توافق دو جانبه داشته که گرچه آژانس گزارش هایی در تایید اقدامات ایران ارائه کرده اما لازم است در راستای اعتماد سازی متقابل، وظایف خود را بطور کامل انجام دهد.
 
بر اساس توافق برنامه اقدام مشترک که در آذر ماه سال 92 در ژنو به امضای ایران و کشورهای 1+5 رسید، آژانس مسوولیت راستی آزمایی اقدامات مورد توافق را به عهده گرفت و به دنبال آن ماهانه گزارشی درباره فعالیت های ایران و روند اجرای توافق به شورای حکام و اعضای گروه 1+5 ارایه کرده است.
 
 
 
***گام اول؛ 20 آبان 92/ 11 نوامبر 2013
 
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به تهران و در دیدار با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی درباره 6 اقدام عملی از جمله بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین در بندر عباس و کارخانه آب سنگین اراک توافق کردند.
 
آنها سپس بیانیه مشترکی را امضا کردند که براساس آن توافق کردند تا با هدف کسب اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران از طریق حل تمام موضوعات مطروحه که تاکنون حل نشده باقی مانده، همکاری ها و مذاکرات دوجانبه را تقویت کنند.
 
ضمیمه بیانیه مشترک ایران و آژانس که 20 آبان ماه سال 92 به امضای صالحی و آمانو رسید بر 6 اقدام عملی تاکید داشت که ظرف سه ماه از سوی ایران انجام گیرد.توافق شد که 6 اقدام عملی زیر از سوی ایران و ظرف سه ماه انجام گیرد.
 
1- ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده مورد توافق دوجانبه به معدن «گچین» بندرعباس؛
 
2- ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده مورد توافق دوجانبه به کارخانه تولید آب سنگین اراک
 
3- ارائه اطلاعات در مورد تمام رآکتورهای تحقیقاتی جدید
 
4- ارائه اطلاعات مربوط به شناسایی 16 سایت مد نظر جهت ساخت نیروگاه های هسته ای
 
5- شفاف سازی در مورد بیانیه ایران در رابطه با تاسیسات غنی سازی جدید
 
6- شفاف سازی بیشتر در مورد بیانیه ایران در رابطه با غنی سازی لیزری
 
در همین راستا، توافق شد ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری های بیشتری در زمینه افزایش فعالیت های راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل موضوعات پیشین و کنونی، داشته باشند.
 
پس از برداشته شدن گام اول همکاری های تازه ایران و آژانس، در راستای رفع نگرانی ها نسبت به برنامه گذشت و حال برنامه هسته ای ایران در چارچوب توافق ژنو،مذاکرات برای برداشتن گام دوم آغاز شد.
 
 
 
***گام دوم؛ 20 بهمن 92/9 فوریه 2014
 
«ترو واریورانتا» معاون امور پادمان و نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی، بهمن ماه سال گذشته به منظور بررسی اقدامات اولیه مرتبط با بیانیه تهران (20 آبان ماه)، درباره چگونگی ادامه همکاری ها مذاکره کردند.
 
در نتیجه مذاکرات و دیدارها انجام شده، بیانیه مشترکی منتشر شد که ایران در پایان مذاکرات دو روزه (19 و 20 بهمن) در چارچوب همکاری که بین دو طرف در نوامبر 2013 توافق شد، متعهد به اجرای 7 اقدام عملی در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی شد که این 7 مورد شامل موارد زیر بود:
 
1- ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد.
 
2- ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان.
 
3- تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR-40 (اراک).
 
4- اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک).
 
5- ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشگرآباد.
 
6- ارائه اطلاعات مواد چشمه source material، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی سازی نرسیده است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران.
 
7- ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی های ایمن).
 
 
 
** گام سوم؛ 30 اردیبهشت ماه 93/20 می 2014
 
جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره 5 اقدام عملی دیگر در 30 اردیبهشت ماه 93 به توافق دست یافتند که تا 25 اوت (سوم شهریور ماه) اجرا شود.
 
بر اساس اظهارات رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس از این 5 گام، سه اقدام مربوط به موضوعات جاری و 2 اقدام عملی درباره مسایل گذشته است.
 
طبق این توافق، طرفین در خصوص یکی از موضوعات گذشته که ادعاهایی در خصوص انجام آزمایش در مقیاس زیاد است به تبادل اطلاعات خواهند پرداخت و در مورد موضوع دیگر مربوط به گذشته توضیحاتی در خصوص برخی مقالات چاپ شده در ایران که کاملا آشکار بوده است، ارائه خواهد شد.
 
اقدامات عملی مربوط به چارچوب همکاری های مورد توافق در سومین گام عبارتند از:
 
1- تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده در خصوص مبادرت به انفجارات قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران.
 
2- ارائه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مطالعات صورت گرفته و/یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل سازی ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن ها در مواد فشرده.
 
3- ارائه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و انجام هماهنگی های لازم برای بازدید از یک مرکز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ.
 
4- ارائه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و دسترسی مدیریت شده به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی.
 
5- جمع بندی رهیافت پادمانی در مورد رآکتور IR-40.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار