کد خبر: 678248
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
ادای احترام هنرمندان ایرانی و خارجی به اروند رود و امضای بیانیه‌ای برای دفاع از کودکان مظلوم سراسر جهان از جمله بخش‌های مراسم اختتامیه همایش «آسمان بچه‌ها» بود.
تسنیم: مراسم اختتامیه نخستین همایش بین المللی «آسمان بچه‌ها» شامگاه سه‌شنبه هشتم مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد اروند برگزار شد. در این مراسم که با حضور پر شمار علاقه‌مندان و مردم آبادان برگزار شد، شمار زیادی از هنرمندان ایرانی و کشورهای دیگر به همراه حجت الاسلام محمد علی زم معاون فرهنگی اجتماعی مناطق آزاد ایران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حافظ ایمانی برای دقایقی به دف زنی و خواندن شعر پرداخت و این اجرا مورد استقبال حاضرین در این برنامه قرار گرفت. در ادامه این مراسم چند تن از شاعران عرصه مقاومت به روی سن آمدند و برای حاضرین دقایقی را به شعر خوانی پرداختند.

محمد ابراهیم المجیسی از تونس، رستم عجمی از تاجیکستان، مجاهد ابوالهیل از عراق به همراه رضا اسماعیلی، ناصر فیض، عباس محمدی اشعاری از سروده‌های خود را خواندند.

پس از این بخش بیانیه‌ای از سوی کودکان و نوجوانان منطقه آزاد اروند خطاب به مردم جهان خوانده شد.

در بخشی از این بیانیه آمده بود:

«ما کودکان سرزمین سر سبز ایران کبوتران دلمان را پرواز می‌دهیم تا پیام صلح و دوستی ما را به کودکان ملل دیگر برساند. آینده از آن ما کودکان است که با زبان مهر و احترام با یکدیگر سخن می‌گوییم. ما بزرگسالان آینده هستیم . پدران و مادرانی که عشق به انسان‌های دیگر را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهند .ما دنیایی می‌سازیم بدون جنگ و خشونت. دنیایی که انسان‌ها با هر رنگ و نژاد و زبانی با هم دوست هستند. زیرا که مهر و دوستی، مرزهای قراردادی را در می‌نوردد مانند کبوتری سبک‌بال از دریا و جنگل و کویر و کوه می‌گذرد و پیام صلح را به همگان می‌ رساند.»

در ادامه این مراسم گروه موسیقی جنوبی «می‌سان» به اجرای موسیقی جنوبی پرداخت و بعد از این بخش شمار دیگری از شاعران برای خواندن سروده‌های خود به روی سن آمدند.

محمد سرور رجایی از افغانستان، حسن عمید از فلسطین، زامیق محمودوف از آذربایجان به همراه بابک نیک طلب، محمود حبیبی کسبی و مرتضی آل کثیر شعرایی بودند که به شعر خوانی در این بخش پرداختند.

از جمله نکات جالب این بخش سخنان محمد سرور رجایی بود که گفت : در زمان جنگ تحمیلی من سن کمی داشتم و وقایع آن روزها را از طریق سفارت ایران دنبال می‌کردم. یکی از شیرین‌ترین خاطرات من به شکستن حصر آبادان بازمی‌گردد که با شنیدن خبر آن و دیدن عکس‌هایش به وجد آمدم.

او اضافه کرد: من هم مانند کودکان آن روزها کودکی‌ام را میان ویرانی‌ها گم کرد.

شعر خوانی شاعر آدربایجانی برای اروند هم از بخش هایی بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت و او را به شدت مورد تشویق قرار دادند.

در ادامه این برنامه محمدعلی عجمی ، عبدالمالک عطش و شیخ عمران عبادی و زهرا شعبانی به شعر خوانی در این مراسم پرداختند. اجرای موسیقی تاجیکی توسط نوازندگان و خوانندگان اهل کشور تاجیکستان از جمله بخش‌هایی بود به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه نخستین جشنواره "آسمان بچه‌ها" جوایز برگزیدگان بخش کودک توسط قاسم محسن از عراق ، تندو تایجین از ژاپن و محمد الرکوعی از فلسطین اهدا شد.

همچنین در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی"آسمان بچه‌ها" از دو اثر نقاشی قاسم محسن که برای اروند رود کشیده بود رونمایی شد. همچنین علیرضا قزوه به عنوان دبیر همایش "آسمان بچه‌ها"، ناصر ضرابی، موسی بیدج و قدمیان جوایز و تندیس‌هایی را به مهمانان همایش "آسمان بچه‌ها" اهدا کردند.

در پایان مراسم اختتامیه نخستین همایش بین المللی "آسمان بچه‌ها" بیانیه‌ای توسط مردم و هنرمندان در دفاع از حقوق مظلومین سراسر جهان و بخصوص مردم فلسطین امضا شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار