کد خبر: 666879
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
رئیس مجلس گفت: چنین اقداماتی از سوی صهیونیست‌ها و تروریست‌هایی که به دروغ نام خود را اسلامی گذاشتند، در عراق و سوریه در حال انجام است. کشتار بی‌سابقه مردم و نابودی هر آنچه که نشان از زیست و حیات انسان‌ها دارد، انجام می‌دهند.
  تسنیم: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست در سخنانی گفت: در ابتدا لازم می‌دانم مراتب سپاس و قدردانی ملت، دولت و مجلس ایران را به محضر نمایندگان عالی‌رتبه مجالس کشورهای آسیا و اقیانوسیه به دلیل پذیرش دعوت اینجانب برای حضور در این نشست تقدیم دارم.

وی افزود: امیدوارم این نشست عامل هم‌افزایی و ارتقاء ظرفیت‌های موجود کشورهای منطقه در بهبود وضعیت محیط زیست شده تا به توسعه‌ای پایدار، پویا و مطلوب برسیم.

لاریحانی بیان اینکه سال‌‌هاست که مسئله محیط زیست به عنوان مسئله حیاتی بشر مطرح است و در کنفرانس‌ها و رسانه‌ها به آن پرداخته شده و مقالات و کتاب‌های متعددی در این باره نوشته شده است، گفت: با این وجود، تاکنون درمان جدی برای این موضوع نشده بلکه در برخی وجوه، وضع طبیعت به قهقرا رفته است به طوری که امروز حیات کل زمین در تهدید بوده و انسان متجلل با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه شده است.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا امروز در حوزه محیط زیست بحران بی‌سابقه‌ای ایجاد شده است؟ افزود: سوال بنده این است که چرا عقل توسعه‌گرای علمی بشر در عصر حاضر که افق‌های زیادی را درنوردیده و نتوانسته بر این خطر روشن کل بشریت فائق آید؟

رئیس مجلس ادامه داد: بنده معتقدم که شاید ریشه این مشکل به این امر مربوط شود که علم جدید بر محور سلطه قهریه بر طبیعت استوار گردیده و از دوره رنسانس، مبنا را بر تقدس‌زدایی از طبیعت گذاردند و خردگرایی و انسان‌گرایی رنسانس که زمینه ایجاد انقلاب علمی را به وجود آورد، علمی را خلق کرد که به تعبیر فرانسیس بیکن نقش آن این بود که بر طبیعت سلطه پیدا کند و ارزش اصلی به انسان مرتبط شد.

وی در ادامه افزود: در این زمان انسان وجه مطلق به خود گرفت و حقوق او بر حق و حقوق خداوند و عالمی که او خلق کرده، پیشی گرفت و طبیعت، اهمیت لاهوتی خود را از دست داد و به ابزار قدرت انسان تبدیل شد.

رئیس مجلس تصریح کرد: بنابراین باید پذیرفت و مشکل بحران زیست‌محیطی گرچه ظاهرش مادی است اما علت آن معنوی است لذا تلقی ابزاری به طبیعت و تقدس‌زدایی از آن شرایط امروز را پیش روی ما قرار داده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه نگاه اسلام به موضوع محیط زیست بر این امر مستقر است که انسان باید نفس خویش را به عنوان خلیفه خداوند بر زمین، حافظ و نگهبان نظم طبیعی قرار دهد، گفت: بنده معتقدم که همه طبیعت از خداوند سخن می‌گوید و این نظر اسلام به موضوع محیط زیست است.

وی در همین زمینه تاکید کرد: بر همین اساس، تخریب محیط طبیعی به معنای شکست در ایفای نقش انسانیت است و این کار به معنای انجام جنایتی واقعی علیه جهان خلقت است زیرا خداوند فرموده است، "‌آسمان‌ها و زمین و همه آنچه در آنهاست تسبیح خداوند می‌گوید و هیچ چیز در عالم نیست جز اینکه به تسبیح خدای متعالی مشغول است.»

وی افزود: اگر امروز درد محیط زیست، درد مشترک بشریت است باید برای درمان آن نگاه به عالم و آدم تغییر کرده و ماموریت انسان از برخورداری ابزاری از طبیعت به حافظ و نگهبان طبیعت ارتقا یابد به طوری که این امر یک وظیفه معنوی تلقی شود.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: جهان امروز با امواج سهمگین تخریب محیط زیست مواجه است و مجال زیادی ندارد. تغییرات آب و هوایی، بحران مواد غذایی، آب، بیان‌زایی و بلایای طبیعی، شکاف عمیقی بین سه رکن اصلی توسعه پایدار یعنی رشد اقتصادی، فراگیری اجتماعی و حفاظت از محیط زیست به وجود آورده است که رفع این مشکل نیازمند بازنگری در تلقی طبیعت است در غیر این صورت در سابقه خشن قدرت‌های اقتصادی آن چه ذبح می‌شود طبیعت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1972 میلادی تصویب شده، اشاره کرد و افزود: حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشد، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن بلکه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران‌ها ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

رئیس مجلس افزود: 13 سال بعد یعنی در سال 1992، همین معنا که در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است، به عنوان تعریف جهانی توسعه پایدار مطرح شد.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: اهتمام مجلس شورای اسلامی در این سال‌ها، باعث شد تا در تدوین قانون پنج ساله توسعه، توجه بیشتر به ارتباط تنگاتنگ توسعه و حفاظت محیط زیست شده و از سال 1991 میلادی فصل مجزایی با مواد متعدد به این امر اختصاص داد.

وی ادامه داد: به منظور تقویت و توانمندسازی ساختارهای مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی، سازوکارهای لازم جهت گسترش آموزش‌های عمومی و تخصصی را فراهم آورند و به منظور جلوگیری ازافزایش بی‌رویه مصرف سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی و همچنین مدیریت‌ پسماندها نیز دولت به تهیه ضوابط ورود، مصرف و امحاء ملزم شده است.

رئیس مجلس خطاب به حاضران در جلسه و شرکت کنندگان گفت: بی‌شک اهداف منطقه‌ای نیز بایستی همانند اهداف بین‌المللی با اتکا به اصول انصاف و عدالت، مسئولیت متناسب، در نظر گرفته شود.

لاریجانی در ادامه اظهارداشت: پس از اجلاس سران در سال 2012 میلادی با موضوع توسعه پایدار به نام ریو20 و تمایل جهانی برای تعریف اهداف توسعه پایدار به جایگزینی با اهداف توسعه هزاره، روند حرکت به سوی توسعه پایدار منسجم‌تر و سریع‌تر سامان یافته است.

وی تصریح کرد: پایان فقر و گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه کافی، دستیابی به زندگی سالم، تامین آموزش با کیفیت عادلانه و فراگیر و فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر، برابری جنسیتی، توانمندسازی زنان و دختران در همه جا، امنیت آب و بهداشت، دسترسی به خدمات مدرن مقرون به صرفه، پایدار و قابل اعتماد انرژی، ارتقای رشد اقتصادی قوی، فراگیر و پایدار و کار مناسب، ارتقاء صنعتی شدن پایدار، کاهش نابرابری در درون و میان کشورها، ساخت شهرهای فراگیر، ایمن و پایدار و مناسب اسکان بشر، ارتقای الگوی تولید و مصرف پایدار، ارتقای اقدامات در مواجهه با تغییرات آب و هوا، استفاده پایدار از منابع دریایی، دریاها و اقیانوسَ‌ها و دستیابی به جوامع صلح‌آمیز و جامع، حاکمیت قانون، موسسات توانا و موثر و در نهایت تقویت و افزایش سازوکار اجرایی و مشارکت جهانی برای توسعه پایدار، هفده هدفی است که در ماه‌های اخیر به توافق و اجماع جهانی به عنوان اهداف توسعه پایدار نزدیک شده و کشورها را در رسیدن به توسعه مطلوب خود کمک خواهد کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ضرورت دارد تا منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز بنابر مصالح اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی خود و با در نظرن گرفتن کمترین تاثیر منفی ناشی از اجرای برنامه‌های جهانی به منظور دستیابی به این اهداف گام‌های موثری بردارد افزود: همانگونه که مستحضرید منطقه آسیا و اقیانوسیه علاوه بر دربرگیری حدود نیمی از جمعیت و اقتصاد جهان دارای اقلیم و شرایط اقتصادی و اجتماعی متعددی است که اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، تبیین خط مشی‌ها و سیاست‌های خاص خود را طلب می‌کند.

لاریجانی در همین زمینه ادامه داد: اما آنچه که باعث اشتراک بیشتر کشورها در تداوم توسعه می‌شود، فرامرزی بودن اثرات محیط زیستی که فراتر از محدوده ملی کشورها می‌باشد بنابراین به منظور انسجام و یکپارچگی اقدامات مثبت در کشورها، پیشنهاد می‌کنم کشورهای عضو مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه، با در نظرگیری اهداف جهانی، اهداف منطقه‌ای روشنی را تبیین و به عنوان سیاست محیط زیستی و منطقه‌ای مشخص کنند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: از این طریق می‌توانند با انعکاس دیدگاه‌های لازم خود در بیانیه تهران این مهم را با مشارکت قانونگذاران و مجریان قانون در آسیا و اقیانوسیه از تداوم و ضمانت اجرایی محکمی برخوردار کنند.

لاریجانی افزود: در اینجا لازم می‌دانم به فاجعه‌ای اشاره کنم که کمتر انسانی آن را بشنود و حال انسانیت نگرید. همگان مشاهده می‌کنید و می‌کنید که بیش از دو ماه است که رژیم اشغالگر صهیونیستی به اندازه توان تخریب بیش از 6 بمب اتم، انواع بمب و مواد منفجره از راه زمین، هوا و دریا را بر سر مردم بی‌دفاع غزه فرو ریخته است.

رئیس مجلس در همین زمینه ادامه داد: با کمال تاسف باید بگویم که اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی باسکوت بی‌سابقه مجامع بین‌المللی به ویژه سازمانهای مدعی حقوق بشر و بی‌تفاوتی بسیاری از دولت‌ها مواجه شده و همچنان ادامه دارد.

لاریجانی با بیان اینکه تاکنون بیش از دو هزار انسان که اغلب نیز کودک، نوجوان پیر و سالخورده در غزه هستند، به شهادت رسیده‌اند، گفت: هزاران تن دیگر نیز تاکنون مجروح و معلول شده‌اند. ساختارها و تاسیسات شهری و منازل تخریب و آنچه که به موضوع این اجلاس مربوط می‌شود، تخریب بی‌سابقه محیط زیست غزه است.

وی ادامه داد:‌چنین اقداماتی از سوی صهیونیست‌ها و تروریست‌هایی که به دروغ نام خود را اسلامی گذاشتند، در عراق و سوریه در حال انجام است. کشتار بی‌سابقه مردم و نابودی هر آنچه که نشان از زیست و حیات انسان‌ها دارد، انجام می‌دهند. بنابراین همه ما باید این فاجعه بشری را محکوم کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن به کار بگیریم.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: در پایان عرایضم، مفتخرم که مجددا از همه عزیزان میهمان عالی‌مقدم و نمایندگان کشورهای آسیا و اقیانوسیه، در پذیرش دعوت برای مشارکت منطقه‌ای در دستیابی و استقرار توسعه پایدار و مطلوب تشکر و قدردانی کنم.

قرار است میهمانان شرکت کننده در این اجلاس امشب برای ضیافت شام رئیس مجلس، در مجلس شورای اسلامی حضور یابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار