کد خبر: 663472
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
گزارشی از یک اقدام غیر فرهنگی؛
جای سوال دارد موسسه ای که در شهرداری بوشهر نام فرهنگی را یدک می کشد نباید مروج فرهنگ اسلامی، ایرانی و بومی باشد نباید در تبلیغات خود دقت کند پس چگونه است که این موسسه با بی سلیقگی تمام مروج کروات و فرهنگ غربی شده است.

چند روزی است که یک بنر با موضوع برگزاری سمینار "کودکان امروز، مدیران فردا" در سطح شهر نصب شده که متولی این برنامه "سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندر بوشهر" می باشد. نکته ی قابل توجه این بنر استفاده متولیان این سمینار از شیوه ای جدید به سبک غربی و آن استفاده تصویر کودکی با پوشش کت شلوار همراه با کراوات است.

از این رو نگاهی خواهیم داشت به مسئله استفاده کروات و جایگاه این پوشش غربی در فرهنگ ایرانی و اسلامی،نظرات مختلفی درباره استفاده از کراوات در میان مردم وجود دارد. برخی معتقدند با استفاده از کراوات در مراسم رسمی خوش تیپ تر می شوند و می توانند با اعتماد به نفس بیشتری در جمع ظاهر شوند، برخی دیگر هم اگر در تمام عمر خود از کراوات استفاده نکرده باشند، حاضر نمی شوند شب دامادی خود را بدون بستن کراوات سپری کنند تا مبادا در میان دوست و آشنا متهم به بی سلیقگی شوند. به هر حال این نوع پوشش که نمادی از کشورهای غربی است. خواسته یا ناخواسته و گاهی هم شاید از سر اجبار توسط برخی از آقایان استفاده می شود.

حال این سوال مطرح است که استفاده از یک تکه پارچه که گاهی برای شیک بودن و گاهی برای شرکت در مراسم رسمی به کار می رود مگر چه ایرادی دارد که برخی آن را نماد مسیحیت (البته مسیحیت تعریف شده و نه مسیحیت توحیدی) یا شبیه صلیب می دانند؟ باید به چند نکته مهم اشاره کرد. اول اینکه تشبه به دین غیر برای مسلمانان جایز نیست. از طرفی این نوع پوشش بیانگر یک نوع بینش و تعریف خاص از انسان است. به همین دلیل است که فقها راجع به استفاده از کراوات ممنوعیت قائلند.

به هر حال موضوع کراوات را باید در کنار سایر جوانب بررسی کرد. نقطه مقابل کراوات را با این مثال بیان می کنیم: فرض کنید فردی اروپایی از لباس های مختص کشورهای دیگر استفاده کند. اگر این فرد بخواهد دشداشه، عبا و را که لباس اعراب مسلمان است بپوشد، دیگران چه نوع تحلیلی راجع به این شخص خواهند داشت؟ به طور حتم این فرد با نگاه خودباختگی مورد نقد قرار می گیرد. بنابراین در مورد کراوات هم می توان استفاده از این وسیله یا پوشش را که نماد کشورهای غربی است نشانه دور شدن از هویت دانست.

 

http://www.sepas.ir/uploader/02.jpg

 

بررسی، تحلیل و جمع بندی در آیات و روایت کار مجتهدین است ولی بحثی کلی وجود دارد تحت عنوان حرام بودن تشبه به کفار. استفاده از هر چیزی که ظاهر ما را به کفار و کسانی که هم کیش ما نیستند شبیه کند، جایز نیست. روشن است که این نوع مرزبندی ظاهری نیست؛ مرزبندی هویتی است.

مرزبندی در همه ادیان وجود دارد اما مرزبندی هایی بد است که فاصله ها را بدون معنا ایجاد کند. دنیای غرب به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسید که دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل کند. و جهان به سمت استفاده از خط و زبان مشترک، پول واحد، لباس یکسان و... حرکت کند. این موضوع آسیب بزرگی به لحاظ انسان شناختی و جامعه شناسی - که در قرآن هم صراحتاً به آن اشاره شده - وارد می کند. خداوند متعال در آیه 13 سوره حجرات می گوید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَى وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ». بعد هم می فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ». مهم ترین ملاک این است که اولویت خدا باشد، پوشش بر اساس رضای خداوند انتخاب شود، بینش و نگاه ما خدایی باشد و چنین انسانی در مدار درستی قرار بگیرد. دنیای امروز به سمت یکسان سازی و مدیریت واحد با تعریف خاص پیش می رود و معلوم است که در این میان چه چیزهایی را از دست خواهیم داد. به لحاظ جهانی هم چه تمدن هایی که زیر پای این تفکر له نشده و از هویت خود فاصله نگرفته است. ما میراث دار فرهنگ کهن هستیم. برای این ادعا هم دلیل داریم چون پیشینه چند هزار ساله ای را پشت سر گذاشته ایم تا به این نقطه باشکوه فرهنگی برسیم.

نباید با این موضوع کودکانه برخورد کنیم و خود را در معرض تاراج بی دقتی هایمان قرار دهیم. طبیعی است آدمی که نتواند برای خودش تصمیم بگیرد، دیگران برایش تصمیم می گیرند و او را در همین مناسبات فرهنگی رها می کنند. نباید مسحور چیزی شویم که متعلق به هویت قومی، وطنی و اعتقادی ما نیست.

حال جای سوال دارد موسسه ای که در شهرداری بوشهر نام فرهنگی را یدک می کشد نباید مروج فرهنگ اسلامی، ایرانی و بومی باشد نباید در تبلیغات خود دقت کند پس چگونه است که این موسسه با بی سلیقگی تمام مروج کروات و فرهنگ غربی شده است.

در زیر نظر تعدادی از مراجع را دربازه استفاده از کراوات مشاهده می کنید:

آیت‌الله خامنه ای: علی الاحوط از پوشیدن کراوات اجتناب شود.

آیت‌الله سیستانی: استفاده از کراوات اگر مستلزم مفسده باشد، حرام است.

آیت‌الله وحید خراسانی: آنچه که تشبه به کفار باشد، جایز نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی: بهتر است از کراوات استفاده نشود و اگر جنبه اشاعه فرهنگ کفار را داشته باشد، اشکال دارد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره):بهتر آن است که مسلمانان از مثل کراوات اجتناب کنند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: سزاوار نیست مسلمین از کراوات استفاده کنند، بلکه احتیاط ترک استفاده از آن است.

آیت‌الله بهجت: جایز نیست.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر