کد خبر: 662452
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
مدیر کل فنی و حرفه‎ای استان یزد
مدیر کل فنی و حرفه‎ای استان یزد با بیان اینکه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور 10 برابر بیکاری افراد فاقد تحصیلات عالی است؛ گفت: متاسفانه وجود 5/1 میلیون دانشجو تنها در 21 رشته تحصیلی بیانگر مدرک‎گرایی در جامعه است که آسیب‎های فراوانی را نیز به دنبال خواهد داشت.

حبیب الله کارگر  همچنین آموزشهای مهارتی را لازمه علم دانست و افزود: مهمترین دغدغه کنونی مدیران صنایع در کشورهای مختلف دنیا وجود نیروی انسانی ماهر است.

وی با تاکید بر این که آموزشهای مهارتی لازمه علم است، اظهار داشت: تولید یکی از مهمترین مولفههای اقتصاد محسوب میشود و این امر تنها در سایه آموزش، تخصص و مهارت محقق خواهد شد به نحوی که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری،علم بدون عمل بی‌اثر و عمل و تولیدی که همراه با علم نباشد، کم‌اثر است.

کارگر با اشاره به آمار بالای متقاضیان تحصیلات تکمیلی در کشور که از 175 هزار نفر پیش از انقلاب به 5/4 میلیون نفر در حال حاضر رسیده است، تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی به ازای هر یک کارشناس باید سه تکنسین وجود داشته باشد که این شاخص در کشور ما دقیقاً برعکس است.

وی در همین رابطه نیز از برگزاری برخی از آموزشهای مهارتی فنی و حرفهای استان برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تحت عنوان کارگاههای جوار دانشگاهی خبر داد.

وی ادامه داد: فنی و حرفهای استان یزد در حال حاضر از 17 مرکز رسمی دولتی و چهار مرکز شبانهروزی که به افراد متقاضیان مناطق محروم در برخی رشتههای خاص علاوه بر اموزش، تغذیه و خوابگاه رایگان ارائه میکند، برخوردار است.

این مسئول همچنین از وجود 420 مرکز آموزش خصوصی تحت عنوان آموزشگاههای آزاد خبر داد و گفت: سالانه سه میلیون نفر ساعت دوره آموزش مهارتی در مراکز آموزشی فنی و حرفهای استان برگزار میشود.

به گفته وی، 52 درصد مخاطبان فنی و حرفهای استان را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل میدهند و علت این اختلاف نیز تخصصیتر بودن رشتههای فنی در بخش آقایان است.

وی از وجود 200 تیم سیار آموزشی در استان نیز خبر داد که با اعزام به مناطق محروم اموزش‌های مورد نیاز را ارائه میدهند.

کارگر با اشاره به توانایی آموزشی سازمان فنی و حرفهای در مورد 3500 حرفه، یادآور شد: البته سالانه 50 تا 70 رشته آموزشی جدید به اموزشهای مهرت اموزی فنی و حرفهای استان اضافه میشود.

وی از این سازمان به عنوان تنها بخش دولتی ارائه دهنده آموزشهای رایگان به عموم مردم یاد کرد و گفت: اموزشهای فنی و حرفهای براساس نیاز بازار کار در استان انجام میشود و به عبارتی به جای عرضه محوری به دنبال تقاضا محوری در ارائه اموزشها هستیم.

وی در این رابطه همچنین از نیازسنجی آموزشی در روستاهای استان به منظور جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و کاهش آسیبهای این موضوع خبر داد و گفت: در حال حاضر این نیازسنجی در شهرستانهای اشکذر و میبد انجام شده و در شهرستانهای ابرکوه و تفت در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال 1394 در تمام استان به انجام برسد.

مدیر کل فنی و حرفهای استان از برنامههای در دستور این دستگاه به اجرای الگوی آموزشی بازار محور اشاره کرد و گفت: این اموزشها در کنار امر تولید، کارآفرینی و بازاریابی انجام میشود و به این ترتیب دانشآموختهها علاوه بر اموزش مهارت با بازار تولیدات خود نیز آشنا میشوند.

وی استان یزد را دارای بزرگترین مجموعه آموزشی ورمی کمپوست در کشور خواند و گفت: تنها در طول یک دوره ورمی کمپوست در استان بیش از 400 تن کود تولید میشود.

کارگر اعلام کرد: در نظر داریم دوره فراوری کرم کمپوست را در استان یزد برای اولین بار در کشور راهاندازی کنیم.

این مسئول در پایان نیز  از دیگر برنامههای در حال انجام یا در دستور کار  فنی و حرفهای استان به آموزش شهروند الکترونیک در شهرستانهای اردکان و میبد، اموزش مشاغل خانگی، صدور گواهینامه‏های الکترونیکی فنی و حرفهای و برگزاری آزمونهای الکترونیکی و غیره اشاره کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر