کد خبر: 660982
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
در دهلران
اسلام به حفظ نهادخانواده اهتمام ویژه ای دارد. و میتوان گفت خانواده شاهراه اصلی رسیدن به پیشرفت وکمال است وهمین جایگاه عظیم سبب شده که عوامل مختلف دست به دست هم دهندتا این مسیر را مسدود کنند، دشمن از این راه درصدد است باهدف گرفتن خانواده و تقدس زدایی و از بین بردن کارکردهای آن جلوی پیشرفت جامعه رابگیرد.
روح الله جام سحر

پیشرفت و سلامت جامعه درگرو خانواده سالم است، یکی از راهبردهای غرب در راستای این هدف، تغییرسبک زندگی است، این پدیده راکه ازپایه های اصلی مدرنیته به شمارمی رود و تغییر ارزش ها را به دنبال دارد می توان عامل اصلی طلاق درعصرحاضربشمارآورد. که سبب کم رنگ شدن معنویت و تغییر هویت فردی و اجتماعی فرد و در نتیجه تضعیف و فروپاشی نهاد مقدس خانواده می شود، دور شدن ازآموزه های اسلام، ضعف و تسلیم دربرابر تهاجم فرهنگی غرب را بعنوان مهم ترین عامل در تغییرفرهنگ اسلامی و در نتیجه افزایش آمارطلاق می باشد.

متاسفانه آمارها از لحاظ کمی نشان دهنده ازهم گسستگی خانواده ها درکشوری که سبک و فرهنگ زندگی کاملا اسلامی داراست می باشد. درسال گذشته کاهش 5٪ ازدواج وافزایش 7٪ طلاق درکشور به ثبت رسید و دراستان ایلام که ازلحاظ جمعیتی رتبه آخرین استان درکشور داراست طی سال 92 آمارطلاق در استان ¾٪ نسبت به سال 91 افزایش داشته درحالیکه درسا ل 91 به ازاء هر11ا زدواج یک طلاق رخ داده است، ولی درسال 92 این آمار به ازاء 5/10 واقعه ازدواج یک واقعه طلاق کاهش یافته است.

در شهرستان دهلران با بافت شهری قومی و قبیله ای متاسفانه آمار طلاق هرساله افزایش می یابد بطوریکه درسال 92 نسبت به سال های گذشته افزایش آمارطلاق در شهرستان به ثبت رسیده است و تا پایان خردادماه سال جاری بیش از7 موردطلاق به ثبت رسیده، و عوامل مشترک طلاق درکشوراعتیاد، فقر، دخالت خانواده ها، مهریه های غیرمتعارف و عدم تناسب فرهنگی خانواده ها می باشدکه با ارائه برنامه های مناسب قبل از ازداواج، تعیین مهریه های مناسب، تعدیل کردن توقعات و حذف تشریفات زائد، پرهیز از ازدواج اجباری، ازدواج عاقلانه و عدم دخالت اطرافیان شاهد به حداقل یاصفر رساندن آمار طلاق بعنوان یک آسیب اجتماعی که بطور چشمگیر افزایش یافته درکشور و استان باشیم.


امام جمعه دهلران گفت: تاکید رهبرمعظم انقلاب به "فرهنگ" نشان از اهمیت و جایگاه ویژه آن است.

"حجت الاسلام سید محسن موسوی" در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دهلران اظهار کرد: دهه پایانی ماه مبارک رمضان دارای شرافت و قداست زیادی است که اگر سرگذشت اولیاء الهی را مورد مطالعه قرار دهیم به خوبی درک خواهیم کرد که این ایام دارای چه منزلتی می باشند و باید همه به این موضوع توجه داشته باشیم و شورای فرهنگ عمومی نیز در این مورد باید فرهنگ سازی داشته باشد.

وی افزود: امسال رهبرمعظم انقلاب شعارسال را برمحور فرهنگ واقتصاد نامگذاری کرده اند و این نشان از اهمیت و جایگاه بزرگ فرهنگ است که رهبری معظم انقلاب نیز بر آن تاکید ویژه دارند.

امام جمعه دهلران بابیان اینکه جهت بررسی و مطالعه ی آسیبهای فرهنگی و فرهنگسازی مناسب در سطح شهرستان دهلران با بهره مندی از نخبگان و صاحبنظران دانشگاهی و جوانان تحصیل کرده کارگروه های تخصصی تشکیل شده است گفت : بیش از 20کارگروه تخصصی در تمامی زمینه ها درحال بررسی و مطالعه ی عوامل ضدفرهنگ و تبیین راهکارهای مناسب جهت برخورد با پدیده ی فرهنگ زدگی و روی آوری به فرهنگهای صحیح ودر سطح شهرستان می باشند که نتایج و ماحصل مطالعات و نظرات آنان در جلسات عمومی شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گرفته و درنتیجه با تصویب وقرار گرفتن در لیست مصوبات جلسه برای اجرایی شدن مراحل قانونی را طی خواهند نمود.

وی ضمن قدر دانی از اعضای کارگروه های شورای فرهنگ عمومی درشهرستان دهلران تاکید کرد: خروجی های جلسات کارگروه های شورای فرهنگ عمومی باید به گونه ای باشد که بتوان آنها را در سطح جامعه پیاده کرد.

وی گفت: فلسفه وجودی شورای فرهنگ عمومی، فرهنگ سازی درهمه زمینه ها می باشد و ما باید بتوانیم زمینه ای را ایجاد کنیم که در همه زمینه ها فرهنگ های اصیل و ناب اسلامی را در جامعه احیاء کنیم.

"حجت الاسلام موسوی"تصریح کرد: وجه تمایز انقلاب اسلامی ما با سایر انقلاب ها موضوع فرهنگی بودن آن است و این موضوع بعد از انقلاب نیز مورد توجه همه نخبگان و دلسوزان و به ویژه رهبر معظم انقلاب بوده است و نامگذاری شعار امسال به نام فرهنگ نیز حاکی از اهمیت بحث فرهنگ در کشور است.

وی از اهمیت تأثیر گذاری اقدامات فرهنگی در جامعه خبر داد وگفت: دشمنان انقلاب اسلامی زمانی جنگ سخت را برای ملت و نظام ما تدارک دیدند و وقتی دیدند نتیجه ای حاصل نشد حمله به فرهنگ را در دستور کار قرار دادند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی دهلران ، منابع مناسب برای استخراج معارف فرهنگی را ، قرآن و تعالیم اسلامی دانست و گفت: باید جهت گیری ها و تصمیمات خود را براساس همین منابع داشته باشیم تا نتیجه گیری خوبی هم عایدمان شود.

امام جمعه دهلران به بعضی آمار و ارقام نگران کننده در جامعه از جمله موضوع طلاق اشاره و تصریح کرد: برای مقابله با این مشکلات باید فرهنگ و سبک زندگی اسلامی را در جامعه گسترش دهیم زیرا دشمنان با ابزارهایی همانند ماهواره ها سعی در تغییر سبک زندگی مردم دارند.

با تغییر سبک زندگی که مسلماً به دنبال خود تغییر ارزش ها را نیز در پی خواهد داشت، نهاد خانواده از درون تضعیف خواهد شد که از این مسئله می توان به عنوان عامل اصلی طلاق نام برد.

تریبون نماز جمعه بهترین رسانه ی اسلامی است

نماز جمعه درصدر اسلام مورد تأکید و سفارش پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم (علیهم السلام) قرار گرفته است

وی به فضیلتهای فراوان شرکت در نماز جمعه اشاره کرد وبا بیان اینکه عظمت نمازجمعه تا آنجائیست که سوره ای در قرآن به نام "جمعه" و تعطیل نمودن کسب و کار جهت شرکت در نماز جمعه نازل شده است , افزود: براساس روایات , فرشتگان الهی در روز جمعه بالهای خود را فرش قدمهای نمازگزاران جمعه می نمایند.

خطیب نماز جمعه دهلران , وحدت , همدلی , سله ی رحم, اطلاع از اخبار و رویدادهای جدید دنیا و کشور را از برکات حضور در نماز جمعه دانست و با بیان اینکه تریبون نماز جمعه در قبل از خطبه ها در اختیار افراد مسئول , نخبگان, ومدیران قرار داده می شود تا بدون هیچگونه هزینه ای عملکرد دستگاه های دولتی و نظرات و پیشنهادت خود را به اطلاع عموم مردم برسانند گفت: تریبون نماز جمعه یک رسانه ی سالم و اسلامی است که در تمامی ابعاد سیاسی,اجتماعی و فرهنگی به نحو شایسته ای اطلاع رسانی می کند.

دهلرانی ها پیشتاز شرکت در نماز جمعه و مناسبتهای دینی

"حجت الاسلام سیدمحسن موسوی" در ادامه به علاقمندی و استقبال مردم مرزدار و شهید پرور دهلران از برگزاری نماز جمعه اشاره کرد و افزود: مردم مرزدار دهلران پس از 10سال آوارگی و بلافاصله پس از بازگشت به وطن و زادگاه خود در سال 1373 با درخواستهای مکرر موفق شدند نظر مسئولان شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را جلب کرده و نخستین امام جمعه را در شهر دهلران مستقر نمودند. وی با قدر دانی از اعضای ستاد نماز جمعه شهرستان و با اشاره به اینکه تمام تلاش اعضای ستاد نمازجمعه برگزاری با شکوه و منظم نماز جمعه و ایجاد زمینه ی رفاه نمازگران می باشد خاطر نشان کرد: بیشا از 50 نفر از خواهران و برادران در ستاد نماز جمعه فعالیت می کنند و نیروی انتظامی سهم مهمی در برقراری امنیت و انتظامات نماز جمعه دارد.

دهلران نیازمند مصلای بزرگ نمازجمعه

امام جمعه دهلران, شرکت مردم را در نمازجمعه بسیار ارزشمند و باشکوه توصیف کرد واحداث مصلا ی نماز جمعه در این شهر را ضروری خواند.

"حجت الاسلام سیدمحسن موسوی" با بیان اینکه : متأسفانه سالن اجتماعات مناسب و درخور شأن جهت برگزاری همایشهای دینی - مذهبی و سخنرانی مسئولان کشوری و همچنین پایگاه مناسبی جهت برپایی برنامه های فرهنگی دینی در این شهرستان وجود ندارد ,گفت :احداث مصلای بزرگ نماز جمعه می تواند این خلا را مرتفع کرده و بستر مناسبی جهت فرهنگسازی و برگزاری همایشهای متعدد ازجمله نماز عید فطر، برنامه های تاسوعا و عاشورای حسینی، و دیگر مناسبتهای بزرگ ایجاد نماید.

وی ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت کنونی وسایل سرمایشی مسجد جامع این شهر که تنها مکان موجود برای برپایی مراسمات مختلف و نماز جمعه می باشد خواستار تلاش جدی و پیگیری دلسوزانه ی مسئولین جهت واگذاری قطعه زمین مورد نظر بمنظور ایجاد مصلای بزرگ شهر دهلران شد.

امام جمعه ی دهلران در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی خود با "جوان" از فعالیت دو مرکز حوزه ی علمیه خواهران و برادران در این شهرستان خبر داد و افزود : حوزه ی علمیه خواهران از سال 1375شروع به کار نموده و تاکنون بیش از 150 نفر طلبه ی دانش آموخته را تحویل جامعه داده است و همچنین حوزه علمیه برادران از سال 1392 فعالیت خودرا آغاز نموده و درسال گذشته آموزش علوم دینی را به 10 نفر از جوانان مستعد و علاقمند به علوم الهی آموزش داده است . همچنین برای سال جدید 13 نفر دیگر از جوانان مذهبی را پذیرش نموده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر