کد خبر: 660283
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
ادامه نگراني‌ها از افزايش قيمت‌ها
برخي از اقتصاددانان به يقين اينگونه نظر مي دادند كه افزايش حامل هاي انرژي بخصوص بنزين تاثيري در افزايش قيمت در كالاهاي ديگر ندارد. در حالي كه در آخرين نمونه ها قيمت لبنيات به شكل قابل توجه اي افزايش پيدا كرده است.

جوان‌آنلاين: پس از انتخابات رياست جمهوري سال 92 بسياري بر اين عقيده بوده اند كه بازار كم كم رو به ثبات مي گذارد و آرامش به سفره‌ها باز مي گردد. برداشتي كه در ابتدا با كم شدن تدريجي قيمت دلار اين نويد را مي داد. اما طولي نكشيد كه روند كاهش قيمت دلار از سكه افتاد و دوباره به روزهاي قبلي بازگشت.

با اين وجود با توجه به اينكه تيم اقتصادي جديدي وارد عرصه اجرايي شد، هنوز اميدها به ثبات بازار و آرامش اقتصادي - اجتماعي به پايان نرسيده بود. اما افزايش قيمت حامل هاي انرژي اولين گام بي اعتمادي و بي ثباتي را برداشت. بنزين،‌ آب، گاز، برق و ... در صف اول بالا رفتن قيمت ها بودند. به عنوان مثال قيمت گاز از فروردين سال جاري تا كنون 20 درصد افزايش قيمت داشته است. آب و برق نيز در آخرين روزهاي سال 92 بود كه رو به گراني گذاشت. در كنار اين گراني ها نمي توان از افزايش قيمت بنزين به راحتي عبور كرد.

با اين وجود برخي از اقتصاددانان به يقين اينگونه نظر مي دادند كه افزايش حامل هاي انرژي بخصوص بنزين تاثيري در افزايش قيمت در كالاهاي ديگر ندارد. در حالي كه در آخرين نمونه ها قيمت لبنيات به شكل قابل توجه اي افزايش پيدا كرده است.

يكي از مهمترين نشانه هاي بي ثباتي در بازار را مي توان در كشاكش افزايش قيمت خودرو ديد كه در هفته گذشته افزايش داشته است. البته ميزان درصد اين افزايش از حدود 10 تا 30 درصد با اختلاف نظر مواجه است. حال آنچه كه تيتر امروز (31 تير) روزنامه ها شده، ‌اين است كه احتمال دارد قيمت خودرو تا 15 درصد كاهش قيمت داشته باشد. بر اين مبنا به شهروندان توصيه شده است كه فعلا به سمت خريد خودرو نروند. اين در حالي است كه نگاهي به بازار خودرو نشان مي دهد كه ركود در اين عرصه رخنه كرده و فعالان حوزه فروش خودرو نسبت به اين موضوع معترض هستند.

با اين اوصاف آيا مي توان جلوي نگراني ها از افزايش قيمت ها را گرفت يا بار ديگر بايد شاهد افزايش قيمت آرام و بي سر و صداي اجناس بود؟

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
0
2
چون جز دروغ چیز دیگری .. ندیدیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار