کد خبر: 660022
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کاشان گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل شورای عالی شهرسازی و معماری، و بررسی ساخت و ساز های شهری، بهره گیری از معماري ایرانی اسلامي در ساختمان‌هاي شهري مورد تاکید قرار گرفت.
هادی مومنی راوندی

حسن نعناکار گفت: در این دستور العملارتفاع نامناسب، رعایت نکردن خط آسمان، ناهماهنگی مناظر یا تضاد رنگهای استفاده شده که در بسیاری فضاهای شهری استفاده نشده مورد بررسی قرار گرفته است .

به گفته وی، در معماری ایرانی اسلامی توجه به اصول ساخت و سازها سبب ایجاد هماهنگی در بافت شهری می شود که مناظر شهری مناسب و در عین حال سرزنده و کارا را به ارمغان می آورد.

وی افزود: در معماری معاصر عدم توجه به اصول معماری بومی سبب ایجاد نابسامانی مناظر شهری گردیده است و با توجه به اینکه معماری و شهرسازی هر شهری بازتاب شرایط ذهنی آن جامعه است لذا شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ناهنجار و ناپایدار در شهرهای ما، نابسامانی و اغتشاش حاکم بر منظر شهری را به حد آزاردهنده ای رسانده است.

نعناکار در ادامه نمای اصولی ساختمانها را جزء الزامات عمومی ساختمان های شهر دانست و گفت: طراحی و ساخت نماهای ساختمانی باید تحت ضوابط و مقررات شهرسازی و زیباسازی شهری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برای مالکانی که در نمای ساختمان های خود رعایت ضوابط و مقرارت نما را لحاظ نکنند پایان کار صادر نخواهد شد گفت: اجرای نمای ساختمان ها باید با نمای ساختمان های مجاور هم شکل و هم رنگ باشد.

مدیر اداره زیبا سازی شهرداری کاشان هم در این گفت و گو گفت: ضروری است مناطق دو گانه شهرداری نتایج انجام شده نسبت به این دستور العمل را هر ماه یکبار به اداره زیبا سازی اعلام نمایند تا درصورت لزوم نسبت به بازنگری مجدد دستورالعمل تصمیم گیری نمایند.

محمد حسین واحدیان طراحی نمای ساختمان های تجاری اداری و ساختمان های معابر اصلی را با مسئولیت شرکت مشاور نمای ساختمان امکان پذیر دانست و گفت: نهادینه کردن فرهنگ استفاده از معماری ایرانی اسلامی در نمای ساختمان ها تحت حمایت و تاکید شهردار کاشان ضرورتی انکار ناپذیر است.

اجرای نماهای اصولی و ضابطه مند مطابق با آنچه در دستورالعمل طراحی نما آمده در مرحله اول وظیفه معمار ساختمان و در مراحل بعدی مطابق نمای ساختمان با نقشه طراحی شده را وظیفه مهندس ناظر دانست.

واحدیان ارائه نقشه نمای ساختمان را شرط صدور پایان کار عنوان کرد و افزود: از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری نمای ساختمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار شد تا جایی که نحوه استفاده از نماهای ساختمانی عقیده، فرهنگ و ذوقی طراح و معمار و سازنده هر ساختمان را بیان می کند.

وی به نقش و تاثیر نمای ساختمان ها در شکل دهی به مجموعه شهری اشاره کرد و گفت: اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان های شهر توجه کنیم می بینیم که یکنواختی نمای شهر در مجموع از بین می رود.

وی با تاکید بر اینکه، نمای هر ساختمان تاثیر مستقیم بر شهری دارد که در آن قرار دارد گفت: تفاوت بین شهری بودن یا فردی بودن نما در صورتی از بین میرود که ساختمان ها جزئی از شهر در نظر گرفته شود و ارتباط آن با محیط اطراف خودش چند جانبه باشد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر