کد خبر: 658112
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
معاون قضایی دادگستری استان یزد خبر داد:
معاون قضایی دادگستری استان یزد در در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد اعلام کرد: در سال گذشته 12 هزار و 655 پرونده از پرونده‎های ارجاع شده به شورا های حل اختلاف به صلح سازش ختم شده است.

معاون قضایی دادگستری استان یزد در در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد اعلام کرد: در سال گذشته 12 هزار و 655 پرونده از پروندههای ارجاع شده به شورا های حل اختلاف به صلح سازش ختم شده است.

حمید سفید بیشترین پرونده‏های مختومه را مربوط به رانندگی بدون گواهینامه وسپس دعاوی مالی ذکر کرد و افزود: البته طبق آمار، نسبت به سال 91 به ترتیب شاهد کاهش 28 درصد و 24 درصدی در این جرایم هستیم.

وی در ادامه کمترین آمار پروندههای ورودی را مربوط به پروندههایی با موضوع "تحریر ترکه" و "مهر و موم ترکه" ذکر کرد.

سفید همچنین به تعداد شعبههای شورای حل اختلاف در استان یزد اشاره کرد و یادآور شد: 82 شعبه در استان یزد فعال هستند که از این تعداد 52 شعبه آن در شهرها و 30 شعبه باقی مانده در روستاها در حال فعالیت هستند که بر نحوه عملکرد این شعبهها نظارت کامل میشود.

وی درباره نحوه این نظارت نیز توضیح داد: این نظارت‌ها به شیوه دورهای صورت میگیرد، به طوری که هر شورا از سوی یک هیات نظارت متشکل از معاون قضایی، رییس کل در امور شورهای حل اختلاف و مسئول حفاظت اطلاعات شورای حل اختلاف استان یزد بازرسی انجام میشود.

رییس شوراهای حل اختلاف استان یزد همچنین تاکید کرد: در این بازرسیها، نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار میگیرد و تذکرهای لازم داده می‏شود تا مشکلات مرتفع و نقاط قوت تقویت شود.

این مقام قضایی درباره ساعات آموزشی برای کارمندان شوراهای حل اختلاف نیز گفت:11 دوره آموزشی مصوب معاونت آموزشی قوه قضائیه برگزار شده است که در مجموع 45 هزار و 245 نفر ساعت آموزش را در بر میگیرد.

وی درباره عنوان دوره‏های آموزشی نیز تصریح کرد: گردش کار در دبیرخانه شورای حل اختلاف، الزمات قانونی در صدور رای شورای حل اختلاف، آشنایی با قواعد حاکم بر گواهی و شهادت، آشنایی با وظایف کارشناسان رسمی دادگستری، رسیدگی به دعاوی مطالبه وجه، نحوه رسیدگی به درخواست صدور گواهی حصر وراثت، سازش و نحوه تنظیم گزارش اصلاحی، شورای حل اختلاف و صلاحیت‏های آن، نحوه تنظیم فرم‏های آماری و کارگاه آموزشی قضات شورای حل اختلاف از موضوعات دورههای آموزشی برگزار شده در استان بوده است .

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان یزد همچنین درباره لزوم تهیه فرم‏های آماری، اظهار کرد: برای آشنایی دبیران و کارکنان اداری شوراهای حل اختلاف استان، دوره آموزشی تنظیم فرمهای آماری با حضور 365 نفر از دبیران و کارکنان نیز به مدت 2 هزار و 190 نفر ساعت برگزار شد که در این دوره آموزشی آشنایی با آمار در پرونده‏های قضایی و فرآیند آن، نحوه آمارگیری در شعب شورای حل اختلاف و آشنایی با انواع فرم‏های آماری و نحوه تنظیم آن به صورت علمی و کاربردی تدریس شد.

 سفید درباره فرهنگسازی بخشش نیز تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با فرهنگسازی در این زمینه، از تعداد پرونده‏ها کاسته شود بنابراین با برنامه‏های مختلف سعی میکنیم تا این روحیه را در استان همگانی کرده و گسترش دهیم .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر