کد خبر: 657953
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد:
مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۵۰ هزارتن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شود.

علی جحازی با بیان اینکه وظایف سازمان تعاون روستایی به دو بخش حاکمیتی و متصدی گری تقسیم می شود اظهار داشت: در بخش حاکمیتی هدایت و نظارت بر تعاونی ها و در بخش متصدی گری انجام خریدهای تضمنی از مهم ترین وظایف این سازمان است.

وی افزود: در سال جاری به جز برنج که توسط شرکت بازرگانی دولتی خریداری شده است خرید کلیه محصولات تضمینی بر عهده سازمان تعاون روستایی می باشد.

جحازی با بیان اینکه کلیه خریدهای روستایی از طریق تشکلات مربوط به همان محصول صورت می گیرد تصریح کرد: دولت هرسال در ابتدای فصل کاشت نرخ تضمینی خرید محصولات را اعلام می کند تا کشاورزان با آرامش خیال اقدام به تولید کنند.

وی از فعالیت 101 تعاونی و اتحادیه در بخش کشاورزی استان خبر داد و افزود: این تعداد تعاونی در قالب تعاونی روستایی، تعاونی تولیدی و تعاونی تخصصی در حال فعالیت هستند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد با اشاره به فعالیت های این سازمان در حوزه خرید تضمینی گفت: معمولا بسیاری از محصولات کشاورزی استان نیاز به خرید تضمنی ندارد و توس کشاورزان در بازار عرضه می شود.

وی با بیان اینکه در مورد محصولات استراتژیک قیمت توسط دولت به کونه ای تعین می شود که خرید تضمینی محصول برای کشاورزان با صرفه تر باشد افزود: گندم یکی از این محصولات استراتژیک است و تاکنون در استان بیش از 5 هزار تن گندم در 12 مرکز خرید از کشاورزان خریداری شده است.

جحازی با بیان اینکه در سال گذشته 360 تن گندم در استان به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است تصریح کرد: پیش بینی مش یود در سال جاری بیش از 50 هزار تن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شود.

وی افزود: برای خرید گندم تضمینی در استان مبلغی مشخص نشده است و هر میزان گندم که خریداری شود اعتبار آن وجود دارد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به واگذاری بخش نظام صنفی کشاورزی و نظام های بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روستایی افزود: تاکنون 10 نظام صنفی کشاورزی در شهرستان های استان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تا سال 1386 کشاورزی به عنوان یک شغل محسوب نمی شد گفت: با تشکیل شورای صنفی کشاورزی هر فعالیتی در زمینه های کشاورزی دارای یک کد صنفی شده است که می تواند از طریق آن از خدمات بیمه ای و مانند سایر اصناف از خدمات صنفی استفاده کند.

جحازی با بیان اینکه 56 درصد از بهره وری استان کمتر از یک هکتار است افزود: استان یزد در رتبه نخست مشکل بهره برداری از منابع آب و خاک در کشور قرار دارد.

وی سرانه بهره برداری در استان را یک و 6 دهم در هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: درصد بالایی از کشاورزان استان دارای سرانه زمین 1860 متر هستند که پایین بودن میزان این سرانه باعث هدر رفتن آب،خاک و عمر کشاورزان شده است.

جحازی با بیان اینکه در حال حاضر 51 هزار و 131 نفر بهره بردار زیر یک هکتار در استان فعالیت دارتد اضافه کرد: حدود 9 هزار و 477 هکتار زمین در اختیار این تعداد از کشاورزان قرار دارد.

وی افزود: لازمه بهبود بهره برداری در استان مطالعه جامع نظام های بهره برداری بخش کشاورزی و سپس الگوگیری از سیتم های در حال اجرا با توجه به شرایط اقلیم استان است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد با اشاره به نقش واسطه ها در توزیح تولیدات کشاورزی گفت: تک فاز بودن فعالیت های تعاونی ها و حرکت نکردن آنها به سمت بازاررسانی محصولات تولیدی کشاورزان باعث شده است که نقش واسطه در توزیح محصولات کشاورزی چشمگیرتر باشد.

وی قابل مصرف نبودن برخی از محصولات عرضه شده به بازار از سوی کشاورزان را از دیگر عوامل افزایش قیمت از تولید تا عرضه دانست و افزود: بخشی از محصولات تولیدی باید به سمت فراوری جهت دهی شود اما متاسفانه با صرف هزینه های بالا به بازار عرضه می شود که با عذم استقبال مردم ضایعات تلقی می شود و سبب افزایش هزینه ها بر سایر محصولات می شوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد تصریح کرد: مدیران و مسئولان استان باید کمک کنند تا حداقل وضع موجود کشاورزی استان حفظ شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر