کد خبر: 656861
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
گفتگو با دکتر دیانت، حافظ و قاری بین اللملی؛
قاری بین المللی گفت: دانشجوی آفریقایی، در دانشگاه الازهر شیعه شده بود و گفت من دینم را مخفی می کنم و گرنه از دانشگاه اخراج می شوم ، بعد از خدا و ائمه اطهار امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی را بیشتر از همه دوست دارم.

قرآن كريم در برگيرنده هدايت و سعادت انسان در دنيا و آخرت است و در تمام مراحل زندگي رهبر و راهنماي انسان به سوي كمال است، پایگاه اطلاع رسانی "نوای ملکوت" در همین رابطه و مشخص شدن ابعاد گوناگون آن از دیدگاه قاریان قرآن با "دکتر رضا دیانت" از حافظ بین‌المللی قرآن کریم و اساتید برجسته دانشگاه و از نخبگان قرآنی و علمی استان بوشهر به شمار می‌روند، گفتگوی داشته باشیم که در ادامه آمده است.

چگونه با قرآن مانوس شدید واز چند سالگی شروع به تلاوت قرآن کریم کرده واستادان شما چه کسانی بودند؟

خانواده ما خانواده قرآنی بود و از هشت سالگی دایی ام حاج عبدالله سرخوش برای من یک قرآن گرفت و من می رفتم پیش عموی پدرم، مرحوم ملا حاجی دیانت ختم قرآن می کردم.

روخوانی قرآن را پیش ملا حاجی دیانت و از حاج عبدالله سرخوش و حاج آقا عبدالله زاده در زمان تجوید قرآن استفاده می کردم.

آیا قرائت قرآن مانع تحصیلات شما نمی شد و وقت درس های دیگر را نمی گرفت؟

آدم با برنامه ریزی خوب کارها را انجام می دهد و انس با قرآن یک اطمینان و آرامشی پیدا می کند که در کارهای دیگرش پیدا نمی شود.

از تحصیلات غیر قرآنی خودتان بگویید، چه خوانده اید و الان مشغول به چه کاری هستید؟

تصحیلاتم را تا مقطع دکترا در رشته مهندسی برق مخابرات ادامه دادم و الان عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس هستم.

به نظر شما مقدمات یک قرائت خوب چیست؟

قرائت قرآن فاکتورهای متفاوتی دارد که آشنایی با معنا مهم است قاری باید بداند چه چیزی می خواند و بهره داشتن از ظرفیت خوب و تکرار و تمرین و گوش دادن قرائت اساتید مشهور قرآن در گرفتن سبک مهم است.

مهمترین علت موفقیت خودتان را چه چیزی را می دانید؟

اول و آخرش فضل و الطاف الهی است و تا آن نباشد چیز دیگری هم نمی آید در واقع به لطف خدا، فکر کنم به خاطر پشت کار، مداومت و استقامتی که در این راه داشته ام در حال حاضر قاری و حافظ قرآن هستم.

انس با قرآن چه اثری در زندگی شخصی شما داشته است؟

چون قرآن از ذکر خداست و ذکر خدا آرامش می دهد، این آرامش خیلی مهم بوده و به هر حال وقتی که آدم با قرآن انس داشته باشد، نحوه فکر کردن و منطق او هم قرآنی می شود.

به نظر شما مردم جامعه ما چگونه می تواند از «آهنگ قرآن» به «فرهنگ قرآن»برسند؟

قرآن کریم قانون اساسی ما است و اگر بخواهیم به این قانون عمل کنیم باید بدانیم که چی هست و بنابراین باید این را بخوانیم و بعد بفهمیم و به آن عمل کنیم و همین که آدم مرتب با آیات قرآن مأنوس باشد، این قرآن در اعماق وجودش رسوخ پیدا می کند و ناخودآگاه اثرش را در زندگی شخصی می گذارد.

بهترین خاطره ای قرآنی که داشته ای چه خاطره ای بود؟

سال 76 برای مسابقات قرآنی به مصر رفتم و در زمان وردم به هتل فردی جلوی ما آمد و گفت من از آفریقای جنوبی هستم و در دانشگاه الازهر مصر تحصیل می کنم و شنیدم یک گروهی از ایران آمده اند و من آمدم آنها را ببینم.

دانشجوی آفریقایی، در دانشگاه الازهر شیعه شده بود و گفت من دینم را مخفی می کنم و گرنه از دانشگاه اخراج می شوم ، بعد از خدا و ائمه اطهار امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی را بیشتر از همه دوست دارم.

ما اولین گروهی بودیم که از ایران برای مسابقات قرآن به مصر رفته بودیم و برای ما جالب بود که کسی در آن فضا از آفریقای جنوبی که ده پانزده هزار کیلومتر با ما فاصله دارد، چگونه با فرهنگ قرآن و انقلاب اسلامی ایران آشنا شده است.

این عمق و نفوذ تربیت قرآنی امام خمینی (ره) و نتیجه خون شهدای ما است که در اقصی نقاط دنیا گسترش پیدا کرده است.

فضای قرآنی استان بوشهر را چطور ارزیابی می کنید؟

الحمدالله استان ما یک استان قرآنی است که پتانسیل بالای در فرهنگ و فضای قرآنی دارد و استان بوشهر در مقابل استان های دیگر، یک استان کم جمعیت و کوچکی است ولی بنیه قرآنی قوی داریم، همانطور که بچه های استان بوشهر در دو سال قبل رتبه های اول و دوم را در کشور داشته ایم.

بنده نیز قصد دارم در آینده نزدیک یک کلاسی را در زمینه تجوید راه ندازی کنم تا بتوانم قدم بیشتری در ترویج قرآن در آستان بوشهر بردارم.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

پیامبر فرمودند که من قرآن و اهل بیت را بین شما می گذارم و مَثل اهل بیت، مَثل کشتی حضرت نوح است که اگر سوار نشوید غرق می شوید، در واقع الان تنها راه نجات ما تمسک به قرآن و اهل بیت است و اگر نتوانیم و یا نخواهیم بیاییم در پناه قرآن و اهل بیت، مسلما از غرق شدگان هستیم و به خانواده ها توصیه می کنم حتما بچه هایشان را با قرآن آشنا کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر