کد خبر: 656551
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان از انجام طیف سنجی نجومی در رصد خانه این دانشگاه خبر داد.

مهندس صفایی با بیان اینکه ثبت طیف ستاره ای نیاز به استفاده از تلسکوپهای با قطر بزرگ و توان جمع آوری نور بالا دارد افزود: چنین تلسکوپهایی فعلا در ایران موجود نیست اما در این فعالیت پژوهشی ثبت طیف ستاره ای با تلسکوپهای 16 اینچ رصدخانه دانشگاه کاشان و رصدخانه دانشگاه زنجان انجام گرفته است.

وی خاطر نشان کرد:طیف سنجی شاخه مهمی از نجوم رصدی است که اطلاعات زیادی با استفاده از تجزیه و تحلیل طیف آن جرم آسمانی را به ما می دهد.

وی با بیان اینکه مراحل اولیه از اواخر سال 1390 آغاز شد و ثبت خطوط طیفی مربوط به یک چراغ مطالعه در روز یازدهم فروردین 1391 نخستین گام در راه اندازی طیف سنج نجومی بود افزود: ثبت طیف کامل خورشید با وضوح بالا در روز 12 فروردین 1393 انجام گرفت وپس از آن طیف ماه، سیاره ناهید ثبت شد.

وی خاطر نشان کرد: اندازه گیری سرعت چرخش محوری سیاره هرمزد(یا مشتری) با روش طیف سنجی نجومی اولین داده های قابل قبول را ارائه نمود. نتایج این اندازه گیری در قالب مقاله ای در شانزدهمین گردهمایی پژوهشی نجوم ایران در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان در روزهای 21 و 22 اردیبهشت ارائه گردید.

تمامی مراحل طیف سنجی نجومی شامل ثبت طیف، پردازش و تحلیل آن توسط آقای صفایی با راهنمایی دکتر نصیری قیداری و دکتر صفری هر دو از استادان دانشگاه زنجان انجام گرفت.

لازم به ذکر است که نجوم رصدی در ناحیه دیداری (یا مرئی) طیف الکترومغناطیص شا مل درو بخش عمده می شود. یکی نور سنجی (یا فوتومتری) است که سابقه چند ده ساله در ایران دارد. و دیگری طیف سنجی ( یا اسپکتروسکوپی) که نوپا بوده و در ایران علیرغم تحلیل طیف تلسکوپهای خارج از کشور به ثبت آن در ایران پرداخته نشده است. مهمترین دلیل آم کوچک بودن تلسکوپهای موجود در ایران است. در طرح فوق نیز سعی شده از ستارگان درخشان آسمان طیف سنجی انجام گیرد. اما این موضوع نیاز به وجود تلسکوپهای بزرگ از جمله تلسکوپ رصدخانه ملی ایران را به وضوح نشان می دهد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر