کد خبر: 656340
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
به قلم دکتر وفامهر استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران؛
کتاب " مصالح نوین و روش های پیشرفته ساخت " از سوی دکتر محسن وفامهر استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران منتشر و روانه بازار نشر شد.
رسول شکری نیا
کتاب " مصالح نوین و روش های پیشرفته ساخت " از سوی دکتر محسن وفامهر استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار ما ؛ کتاب حاضر از سه فصل در رابطه با روش های پیشرفته ساخت تحت عناوین تکنولوژی های: معماری، سازه ای و انواع مصالح مختلف در معماری تشکیل یافته است. در این کتاب تلاش شده با بیانی ساده و فنی همراه با تصاویر متعدد، هر یک از مصالح جدید و روش های پیشرفته ساخت تشریح شده و مزایا و معایب هر یک نیز در کنار آن قید شود.

کتاب حاضر به همراه یک لوح فشرده تصاویر ساختمان های متفاوت در اختیار علاقمندان قرار می گیرد که حاوی بیش از 400 قطعه عکس از نمای ساختمان های ایرانی و خارجی شامل ویلا، فضاسازی محوطه ویلا، انواع درب ها، محوطه سازی باغ و فضای سبز، استخر، مبلمان شهری و ... را شامل می شود و می تواند به عنوان یکی از مزیت های برجسته این اثر محسوب شود.

فصل اول کتاب از هفت بخش کلی پیرامون تکنولوژی های معماری تشکیل یافته است. ربات ها و خودکارسازی ساختمان بخش اول این فصل است که در آن درباره انواع ربات های ساختمانی جدید و قدیمی بحث می شود و نقش آنها در ساختمان سازی امروز را شرح می دهد.

بخش دوم به سازه های چادری اختصاص دارد و همراه با تصاویر متعدد انواع سازه ها و نحوه اجرای آنها بررسی شده است. در بخش سوم درباره انواع پلکان و آسانسور، با جزئیات کامل بررسی می گردد و ابعاد مختلف آن به دقت برای مخاطب تشریح می شود و به ترتیب در بخش های چهارم و پنجم به سیستم های تامین انرژی جدید و نیز آبگرمکن های خورشیدی به طور اجمال معرفی شده ،  مزایا و معایب هر یک نیز معرفی می گردد.

در بخش ششم از فصل اول، سازه های سبک و جدید در معماری امروز بحث می شود ، آنگاه ساختمان سازی با نی (کانتکس) معرفی شده و نحوه اجرای سازه و کاربرد آن به تفصیل بررسی گردیده است. در بخش پایانی این فصل دو مورد از کاربردهای جدید تزئینات داخلی ساختمان معرفی شده و مزایای آن در مقایسه با روش های قدیمی و رایج بررسی شده و تشریح می گردد. این بخش طبیعتا می تواند خواننده را با بهترین تزئینات داخلی آشنا کرده و او را در انتخاب بهترین روش یاری  کند.

فصل دوم کتاب به مباحث مربوط به سازه اختصاص دارد. این فصل با معرفی انواع بتن پیش تنیده و روش های اجرایی آن آغاز می شود. در ادامه فصل، کامپوزیت های پلیمری و نقش آنها در تقویت تیرها و ستون ها به تفصیل بررسی شده و معرفی می شوند. در بخش سوم نیز سیستم ساخت و ساز خشک به عنوان یک روش پیشرفته در معماری امروز معرفی شده و کاربردها و ابزارآلات تخصصی که در این زمینه تولید می شود به بررسی و بحث می پردازد.

در بخش چهارم پانل های سه بعدی همراه با تصاویری از جزئیات در اجزا و نحوه کاربرد آن ها تشریح می شود و در ادامه روش بتن پاشی(شاتکریت) و انواع آن معرفی شده است. در بخش پنجم و ششم به ترتیب دو سیستم جدید با کابرد سازه ای یعنی روفیکس و قالب تونلی را بیان نموده و بسط می دهد، سپس مزایا و معایب هر یک را به تفصیل بررسی می کند.

فصل سوم کتاب به مباحثی در مصالح نوین در معماری امروز می پردازد. در این فصل به ترتیب مصالحی چون ETFE ، سنگ طبیعی و مصنوعی، شیشه های هوشمند و انواع پنجره های دوجداره معرفی شده و همراه با تصاویر متعدد نمونه های موفق آنها را معرفی می نماید. در بخش چهارم از فصل سوم، انواع مصالح نوین برای پوشش نمای خارجی ساختمان ها تشریح و بیان شده است. در ادامه این فصل و در بخش های پنجم و ششم به موضوع ورق های ترسپا، کاربرد آن ها ، پلیمرها و پلاستیک های شفاف نظیر ورق های پلی کربنات و نقش گسترده آنها در معماری شاهراه های بزرگ و کوچک بررسی شده و انواع مختلف آنها تشریح می شود. بخش پایانی این کتاب نیز به کفپوش های صنعتی و معرفی انواع آن و همچنین نحوه اجرا همراه با تصاویر متعدد اختصاص دارد.

این اثر تحت عنوان " مصالح نوین و روش های پیشرفته ساخت" گامی موثر در جهت ارتقاء کیفیت دانش فنی و علمی در کشور محسوب می گردد. همچنین این کتاب می تواند به عنوان مرجع درسی برای دانشجویان رشته های معماری، عمران، مدیریت پروژه و ساخت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دوره های دکتری مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر محسن وفامهر استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو وابسته دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) است تاکنون بیش از ده ها عنوان کتاب، صدها عنوان مقاله و سخنرانی با محوریت نقش تکنولوژی در معماری ایرانی و اسلامی را در مجامع تحقیقاتی و آموزشی داخل و خارج کشور ارائه داده و طراحی و اجرای پروژه های مختلف عمرانی و معماری را اعم از آموزشی، فرهنگی، مسکونی، تجاری و اداری را با سازه های گوناگون در نقاط مختلف تهران و سطح کشور به انجام رسانده است و در پی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم تالیف و توسعه علوم انسانی، ایرانی- اسلامی و جنبش نرم افزاری، دکتر وفا مهر از پیشگامان این عرصه در حوزه معماری شد و از آن زمان تاکنون بیش از هفت عنوان کتاب با این محوریت کلی تالیف و عرضه کرده است که مجموعه دو جلدی «پرواز خیال و نقش سناریو در طراحی معماری» و کتاب دو جلدی " تعامل معماری و تکنولوژی" ، " معماری صنعتی ساختمان" ، سیری در اندیشه های تکنولوژی معماری و همچنین " نقش سناریو در طراحی معماری موزه علوم و تکنولوژی" نیز از جمله آنهاست.

وی همچنین عضو هسته اصلی قطب علمی، فناوری معماری دانشگاه تهران، عضو شورای فناوری های نوین ساختمانی و عضو انجمن مفاخر معماری ایران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر