کد خبر: 655729
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
معاون سازمان حفظ آثار سپاه:
معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه گفت: با وجود اینکه بیش از 90 درصد از پرونده‌های شهدا در سطح کشور تکمیل شده اما کمتر از نصف آثار و مدارک شهدا به صورت کامل جمع‌آوری شده است.

سردار علی ناظری در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی تدوین کتاب سرگذشت و آثار مکتوب و مصور شهدا که در استان قزوین برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در قزوین اظهار کرد: دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی افزود: با وجود گذشت سال‌های زیادی از پایان یافتن جنگ تحمیلی تاکنون اقدام منسجم و منظمی در راستای جمع‌آوری آثار و مدارک شهدای هشت سال دفاع مقدس در سطح کشور صورت نگرفته است.

معاون سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه اضافه کرد: متاسفانه هنوز موفق نشده‌ایم سابقه اتفاقاتی که در جنگ رخ داد و افرادی که در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند، را به لحاظ تاریخی احصا کنیم.

ناظری ادامه داد: عدم موفقیت در جمع‌آوری رخدادهای دوران دفاع مقدس نقصی است که بر مسئولان فرهنگی کشور که به صورت مستقیم و غیرمستقیم دست‌اندرکار این امر هستند، وارد می‌شود.

وی عنوان کرد: سازمان بسیج مستضعفین سال‌هاست تلاش می‌کند با برگزاری کنگره‌های شهدا در سطح استان‌ها در این راستا گام‌های ارزشمندی بردارد.

رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس تصریح کرد: این کنگره توانسته با انسجام‌بخشی به گروه‌های تیمی که بتوانند ارتباط نزدیکی با خانواده‌های شهدا برقرار کنند نسبت به جمع‌آوری آثار و مدارک شهدا در سطح استان‌ها اقدام کند.

ناظری گفت: این گروه‌ها قبل از برگزاری اجلاس‌های کنگره شهدا اقدام به انجام سرگذشت‌ پژوهشی از خانواده‌های شهدا می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سازمان بسیج مستضعفین 15 اجلاس و کنگره شهدا را برگزار کرده است، بیان کرد: به دلیل برخی مشکلات این کار نیز با موفقیت کامل انجام نشده و نواقصی در آن وجود داشته است.

معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه ابراز کرد: سازمان بسیج با توجه به اینکه سال 93 از سوی رهبر معظم انقلاب سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است، طرح جامعی که شامل دو بخش شناسایی و جمع‌آوری اسناد، مدارک و خاطرات شهدا و استفاده و بهره‌برداری از اسناد و مدارک شهدا در قالب کتاب است را پیش‌بینی کرده است.

ناظری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت و توانایی لازم در رده‌های مختلف بسیج برای اجرایی کردن چنین طرحی وجود دارد بنا شد بخشی از سال به برگزاری دوره‌های آموزشی جمع‌آوری اسناد و مدارک باهمکاری مجموعه‌های مختلف مرتبط انجام شود و پس از جمع‌آوری اسناد و مدارک نسبت به تدوین کتاب توسط نویسندگان اقدام شود.

وی در خصوص انتخاب نویسندگان کثب شهدا عنوان کرد: نویسندگانی که برای تدوین آثار و مدارک شهدا انتخاب می‌شوند براساس نوع آثار جمع‌آوری شده است.

معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه تصریح کرد: نویسندگان خبره‌ای در سطح کشور فعالیت می‌کنند که از تخصص آنان در این زمینه بهره می‌بریم و بنا نداریم اقدام به آموزش مباحث نویسندگی کنیم.

ناظری بیان کرد: با وجود اینکه بیش از 90 درصد از پرونده‌های شهدا در سطح کشور تکمیل شده اما کمتر از نصف آثار و مدارک شهدا به صورت کامل جمع‌آوری شده که بتوان از آن برای تدوین کتاب استفاده کرد.

رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس یادآور شد: بنابراین نیاز است نهضت جمع‌آوری اسناد و مدارک شهدا در سطح کشور راه‌اندازی شود تا با جمع‌آوری این آثار بتوانیم کتب شهدا را تدوین کنیم.

پایان پیام/


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار