کد خبر: 655719
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین خبر داد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: حدود یک هزار و 110 واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان مستقر شده که بیش از نیمی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند.
به گزارش جوان، یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی هر شهر چه از نظر اشتغال‌زایی و چه از نظر ایجاد درآمد، بخش صنعت است و گسترش صنعت یکی از عوامل مهم پیشرفت آن شهر محسوب می‌شود.

در همین راستا و برای آشنایی بیشتر با وضعیت بخش صنعت به ویژه شهرک‌های صنعتی، گفت‌وگویی با عبدالقهار ناصحی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید.

فارس: در خصوص تاریخچه شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین توضیح دهید؟

این شرکت در 23 اسفندماه 76 به ثبت رسیده و فعالیت‌هایش را در زمینه برنامه‌ریزی، مطالعات منطقه‌ای، مکان‌یابی ،تهیه گزارش‌های توجیهی، تملک، طراحی و اجرای طرح‌های عمرانی و بهره‌برداری شهرک‌ها و نواحی صنعتی، با توجه به برنامه‌های اقتصادی کلان کشور و چشم‌انداز صنعتی استان آغاز کرده است.

بررسی آمار عملکرد شرکت از زمان تأسیس نشان از افزایش قابل توجه دستاوردهای این نهاد در استان دارد.

فارس: هم‌اکنون چند شهرک صنعتی در استان وجود دارد؟

در پی اتخاذ این سیاست‌ها تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین از دو شهر صنعتی البرز و فاز یک شهرک صنعتی لیا، به 20 شهرک ناحیه و طرح توسعه افزایش یافته است.

فارس: چه تعداد واحد تولیدی در این شهرک‌ها مشغول فعالیت است؟

حدود یک هزار و 110 واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مستقر شده که بیش از نیمی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

فارس: این واحد‌ها با چه مقدار سرمایه مشغول به کار شده‌اند و هم‌اکنون چه تعداد از افراد در این واحد‌ها مشغول فعالیت هستند؟

سرمایه‌گذاری واحدهای به بهره‌برداری رسیده 18 هزار میلیارد ریال است که در این حوزه با توجه به پروانه­‌های بهره‌برداری صادر شده 18 هزار نفر در واحدهای صنعتی شهرک‌های صنعتی استان اشتغال به کار دارند.

فارس: طراحی و احداث شهرک صنعتی البرز در چه سالی صورت گرفت و این شهرک چه تأثیراتی در استان داشت؟

طراحی و احداث شهر صنعتی البرز قزوین به عنوان نخستین شهر صنعتی ایران و استقرار و آغاز تولید کارخانجات از سال 46 در آن موجب توسعه صنعتی گسترده در منطقه قزوین شد و این رشد ایجاد زیرساخت‌های حوزه نیروی انسانی ماهر و متخصص و شکل‌گیری صدها کارگاه و مؤسسه پشتیبان صنایع طی نیم قرن اخیر را به دنبال داشته است.

فارس: احداث شهرک‌های صنعتی در استان چه دستاوردهایی را تاکنون به همراه داشته است؟

شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در راستای توسعه صنعتی استان و جذب سرمایه‌گذاری با رعایت الزامات زیست‌محیطی، با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، امکانات مناسبی از زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اقصی نقاط استان را فراهم کرده که نتیجه آن رشد سرمایه‌گذاری در استان به خصوص سرمایه‌گذاری خارجی شده است.

فارس: در خصوص حمایت‌های نرم‌افزاری از شهرک‌های صنعتی استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

حوزه دیگر فعالیت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان معطوف به حمایت‌های نرم‌افزاری از صنایع کوچک و متوسط در چارچوب برنامه‌های مصوب سالانه است.

برخی از این حمایت‌ها شناسایی اولویت‌های صنعتی استان، بررسی زنجیره ارزش صنایع دارای اولویت، شناسایی و توسعه خوشه‌های صنعتی، تخصیص یارانه برای آموزش مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی به منظور توانمندسازی آن‌هاست.

همچنین برگزاری تورهای صنعتی داخل و خارج از استان به منظور ایجاد ارتباطات و انتقال تجربیات، فراهم کردن زمینه حضور دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی با هدف افزایش بهره‌وری صنایع، حمایت از صنایع کوچک برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ایجاد مراکز خدمات فناوری کسب و کار بخش دیگری از این اقدامات است.

مشارکت در طرح‌های نوسازی صنایع کوچک، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی برای توسعه صنعتی مبتنی بر دانش و تلاش مضاعف، چراغ راه مدیران و کارکنان شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین است.

فارس: مزایای استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی چیست؟

شهرک‌های صنعتی مطابق با اصول فنی و مهندسی احداث می‌شوند و ضمن رعایت ضوابط و مقررات زیست‌محیطی، از قابلیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در اکثر رشته‌های صنعتی برخوردار است و پرداخت هزینه حق انتفاع و بهره‌برداری از تأسیسات به صورت نقد و اقساط امکان‌پذیر است.

همچنین نیازی به اخذ مجوزهای جداگانه از ادارات و سازمان‌های متعدد نیست؛ زیرا شهرک‌های صنعتی از قانون شهرداری‌ها مستثنی هستند.

صدور مجوزهای ساخت و ساز و پایان کار به صورت رایگان صورت می‌گیرید و به دلیل استفاده از خدمات مشترک هزینه‌های سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد.

از دیگر این مزایا می‌توان به خدمات جانبی از قبیل شعب بانک، دفاتر بیمه و رستوران، تأمین امکانات زیربنایی از جمله آب، برق، گاز، تلفن، تصفیه‌خانه فاضلاب و ایستگاه آتش‌نشانی اشاره کرد که در دسترس است و امکان ترهین دفترچه‌های قرارداد تخصیص زمین برای دریافت تسهیلات بانکی وجود دارد.

در صورت آماده بودن سند شش دانگ مالکیت قطعه تفکیکی پس از بهره‌برداری واحد بنا به مقررات به طرف قرارداد انتقال می‌یابد و بهره‌مندی از امکانات و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت شهرک‌های صنعتی استان از جمله یارانه آموزشی و ارتباط نزدیک با خوشه‌های صنعتی از دیگر این مزایا است.

از جمله این امتیازها اخذ مشاوره‌های صنعتی به ویژه در توسعه بازار می‌توان از ارتباط نزدیک‌تر با مراکز علمی و فناوری، هم‌افزایی و کاهش قیمت تمام شده با توجه به نزدیکی و ارائه خدمات متقابل واحدهای صنعتی به یکدیگر و نیز مدیریت فضای سبز عمومی، مدیریت پسماند و دستیابی به محیط زیست سالم نام برد.

فارس: در خصوص توسعه شهرک‌های صنعتی استان توضیح دهید.

15 شهرک ناحیه و طرح توسعه با عناوین آراسنج، حیدریه، فاز یک، 2 و 3 کاسپین، فاز یک خرمدشت، فاز یک و 2 لیا، آبیک، حکیمیه، شال، دانسفهان، نیکویه، آوج و اسفرورین تکمیل و واگذار شده است.

همچنین نواحی صنعتی طارم و الموت با توجه به انجام مراحل مکان‌یابی، تملک و طراحی، درحال حاضر در حال احداث و فاز 3 شهرک صنعتی لیا با توجه به تملک، در حال طراحی است.

از دیگر این اقدامات شهرک صنعتی قزوین با توجه به انجام مکان‌یابی، در مرحله تملک بوده و در بخش غیردولتی نیز سه شهرک صنعتی البرز، ایران خودرو و برلیان احداث شده‌اند.
پایان پیام/
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر