کد خبر: 655537
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
محمد اسكندري
 از زماني كه موج اعتراضات مردمي در كشورهاي عربي منطقه همچون تونس، مصر، يمن، بحرين و... آغاز شد بسياري از تحليل‌گران بيش از هرچيز منتظر عكس‌العمل‌هاي دولت ايالات متحده امريكا بودند.
دولت امريكا در چند دهه اخير با بهره‌گيري از چيدمان نيروهاي وابسته به خود در جنوب غرب آسيا توانسته بود به نوعي بر اين منطقه راهبردي سلطه يابد و معادلات را به نفع خود رقم بزند اما رويش موج جديدي از اعتراضات مردمي با بن‌مايه‌هاي ديني و استقلال‌طلبانه در منطقه بدترين اتفاق ممكن براي تئوريسين‌هاي كاخ سفيد به حساب مي‌آمد. رويشي كه تمام داشته‌هاي كاخ سفيد در خاورميانه را در معرض خطر قرار داده است.
 
در آغازين روزهاي تحولات منطقه‌اي برخي از كارشناسان معتقد بودند امريكا با استفاده از اهرم نظامي يا نفوذ برخي از عوامل وابسته به غرب سعي مي‌كند تا اين موج را مديريت و كنترل كند اما در نهايت غرب شيوه‌ ديگري را براي برهم زدن گفتمان بيداري اسلامي در دستور كار خود قرار داد كه آن فعال كردن افراطي‌گري و هدف قرار دادن كانون بيداري اسلامي بود و در نهايت نيز اولين شعله‌هاي اين افراطي‌گري در سوريه روشن شد و پس از آن لبنان و عراق را در بر گرفت تا بدين وسيله هم فضاي حاكم بر منطقه و اولويت‌ها تغيير كند و هم ايران به عنوان قلب تپنده بيداري اسلامي حاميان خود در منطقه را از دست دهد و به نوعي تحت فشار قرار گيرد.
 
امروز نيز شاهد اوج فعاليت‌هاي گروه‌هاي افراطي در منطقه با چراغ سبز دولت امريكا هستيم و كار به جايي رسيده است كه تروريست‌ها عملا درصدد ايجاد يك قلمرو سرزميني براي خود در منطقه هستند!
 
اما متأسفانه اكنون برخي عامدانه يا جاهلانه سعي دارند تا حوادث عراق و سوريه و حتي لبنان را دعواي سني و شيعه جلوه دهند كه اين مسئله بازي در پازل دشمن است.
 
هرچند اختلافات شيعه و اهل تسنن در خصوص مسئله ولايت و خلافت در دوران پس از رحلت پيامبر اكرم (ص) بر سر جاي خود باقي است اما نه علماي اهل تسنن و نه بزرگان شيعه هيچ گاه به بهانه اين اختلافات فرمان جنگ مذهب عليه مذهب را نداده‌اند.
 
تاريخ گواه است كه عالمان حقيقي سني و شيعه همواره منادي تقريب و وحدت مسلمانان بوده‌اند و هرجا رگه‌هاي اختلاف تشديد شده است پاي اجنبي‌ها در ميان بوده است.
 
هرچند امريكايي‌ها سعي دارند تا سيماي تحولات منطقه‌اي را بر مبناي اختلافات شيعه و سني بزك كنند اما واقعيت نشان مي‌دهد كه گروه‌هاي افراطي نه تنها با اهل تسنن همراه نيستند، بلكه امروز در شمال عراق نيز بيشترين جنايت‌ها و فجايع را عليه مردم بيگناه اهل تسنن رقم مي‌زنند.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار خانواده‌هاي شهداي هفتم تير در تبيين تحولات منطقه فرمودند: دشمنان اسلام امروز بر روي ايجاد جنگ‌هاي داخلي ميان ملت‌ها سرمايه‌گذاري كرده‌اند تا مردم را با عناوين قومي و مذهبي به جان يكديگر بيندازند. در عراق، دنباله‌ها و تفاله‌هاي رژيم صدام به همراه عده‌اي انسان‌هاي «غافل، جاهل و دور از فهم و معنويت»، دست به جنايت مي‌زنند و دشمنان اين حوادث را جنگ شيعه و سني مي‌نامند اما اين فقط يك آرزوست. آنها به دروغ حوادث عراق را جنگ شيعه و سني مي‌نامند اما اين جنگ، جنگ تروريسم با مخالفان تروريسم، جنگ دلبستگان به اهداف امريكا و غرب با طرفداران استقلال ملت‌ها و جنگ انسانيت با بربريت و وحشيگري است. امروز رها شدن از «دغدغه بيداري اسلامي و نهضت دنياي اسلام» علت اصلي تلاش جبهه استكبار براي به راه‌اندازي جنگ شيعه و سني است.
 
 
در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد كه تنها وحدت و يكپارچگي امت اسلامي است كه مي‌تواند خطر راديكاليسم به اصطلاح اسلامي وابسته به غرب را دفع نمايد و در عوض هرگونه دامن زدن به اختلافات مذهبي در چنين شرايطي آب بر آسياب دشمن ريختن است.
 
 
امروز علماي شيعه در عراق و همچنين ايران، فرمان جهاد عليه تروريست‌ها را با شجاعت و شهامت اعلام كرده‌اند تا جان و مال و ناموس مسلمانان در امنيت باشد و انتظار مي‌رود تا علماي اهل سنت نيز با درك حساسيت مقطع فعلي پيش قدم شده و راه را براي مبارزه همگاني با اين غده سرطاني فراهم كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار