کد خبر: 653352
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی قزوین:
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی قزوین گفت: امروز تاکسیرانی به عنوان یک شغل مطرح نیست بلکه به زنگ تفریح بازنشستگان دیگر مشاغل تبدیل شده است.
به گزارش روزنامه جوان از قزوین، توسعه شهر قزوین سبب شده است تا نگاه به ناوگان حمل و نقل درون شهری به نسبت گذشته از اهمیت ویژه‌تری برخوردار شود.
مدیریت هرچه بهتر این ناوگان در چنین شرایطی مستلزم در دست داشتن آمار مناسب از جمعیت شهری، تعداد مسافران و همچنین ساماندهی ناوگان حمل و نقل برای ارائه خدمات هرچه بهتر است.
جمعیت شهر قزوین طی پنج سال گذشته دچار تغییر و تحول شده است و علاوه بر این روزانه جمعیتی افزون بر ساکنان قزوین وارد شهر می‌شوند که این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت تاکسیرانی برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مسافران است تا خواسته‌های به حق مسافران از لحاظ خدمات‌رسانی مطلوب و صرفه‌جویی در وقت رعایت شود.
به همین منظور گفت‌و‌گویی با مصطفی کاشی‌پزها مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین ترتیب دادیم تا از عملکرد و چشم‌انداز این سازمان در راستای ارتقای سطح خدمات‌رسانی به شهروندان آگاه شویم.
آنچه پیش رو دارید حاصل بخشی از این گفت‌و‌گوست.

*چه اقداماتی در راستای ساماندهی ناوگان تاکسیرانی در پنج سال گذشته انجام داده‌اید؟
آمار جمعیتی که ساکن قزوین هستند و از خدمات تاکسیرانی استفاده می‌کنند و همچنین نوع سفر آنان تقریبا مشخص است. میزان سفر این جمعیت نیز با توجه به فصول سال تغییر می‌کند و معمولا در نیمه دوم سال با توجه به برودت هوا حجم بیشتری از مسافران از خدمات تاکسیرانی استفاده می‌کنند.
طیف دیگری از جمعیت نیز که روزانه به صورت متغیر در قالب دانشجو، کارمند، کارگر و خریدار اجناس مختلف هستند در ساعات مشخصی از روز وارد قزوین می‌شوند که تعداد آنان نیز تقریبا مشخص و ورودی‌های مسیر ترددشان شناسایی شده است.
مسیرهایی چون خیابان ولیعصر (عج)، دو راهی همدان، دفاع مقدس و 22 بهمن ورودی‌های پرتردد این مسافران در ساعات مشخصی از روز است که برای مدیریت بهتر حمل و نقل این بخش از مسافران، با کم کردن تعداد تاکسی‌ها در برخی از مسیرها و اضافه کردن این تعداد به مسیرهای دیگر به ساماندهی این امر می‌پردازیم که تقریبا در مدیریت این بخش از کار موفق بوده‌ایم.

*چه تدابیری برای اضافه کردن خودرو به ناوگان تاکسیرانی اندیشیده‌اید؟
شهری مثل مشهد با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار نفر و وسعتی چند برابر قزوین دارای 13 هزار و 500 دستگاه خودرو تاکسی و شهری چون قزوین با برخورداری از جمعیت ثابت و متغیری در حدود 420 هزار نفر دارای 2 هزار و 320 دستگاه خودروی تاکسی در قالب تاکسی گردشی، آژانس، ون و شخصی ساماندهی شده است.
دقت در این مطلب به صورت آماری و تجربی این نکته را نشان می‌دهد که در حال حاضر با افزایش تعداد تاکسی در ناوگان روبه‌رو هستیم و به نظر می‌رسد تا چند سال آینده نیازی به افزایش تاکسی نداریم.
اگر بتوانیم از روند رو به افزایش ورود تاکسی به ناوگان جلوگیری کنیم می‌توانیم عرضه و تقاضا را به میزان متعادلی برسانیم و بر آن مدیریت بهتری داشته باشیم.

*چه تعداد از خودروهای تاکسیرانی به صورت فعال در حال کار هستند؟
نمی‌توان انکار کرد که تمام تاکسی‌ها به صورت فعال به مردم خدمات می‌دهند، چراکه برخی تنها اقدام به استفاده از کارت سوخت تاکسی می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز برای سهولت تردد در شهر و عبور از مسیرهای ویژه از تاکسی خود استفاده می‌کنند، البته در این میان عده‌ای هم به صورت پاره‌وقت در حال فعالیت هستند.

*چه آماری از این تعداد در دست است؟
نمی‌توان گفت این آمار به چه میزان است، اما تعداد آنان کم هم نیست.

*آیا هنگام واگذاری تاکسی به آنان از صحت گفتار متقاضیان مبنی بر عدم فعالیت در شغل دیگر اطمینان نیافته‌اید؟
امروز تاکسیرانی به عنوان یک شغل مطرح نیست، بلکه به زنگ تفریح بازنشستگان دیگر مشاغل تبدیل شده است. وجود معضلات اجتماعی، مشکلات معیشتی و کاری در جامعه و سیستم نابه‌سامان قراردادهای بین کارگر و کارفرما که غالبا به تعدیل نیرو در شرکت‌ها می‌انجامد شغل مسافربری را در اولویت نیروهای بیکار قرار داده است.
در مرحله بعد فرار این مسافربران شخصی از بازرسان ما و کار بدون استرس، تاکسیرانی را به نخستین مأمن و پایگاه کاری برای نیروهای دیگر تبدیل کرده است.
در حال حاضر شرایط خاصی برای گزینش رانندگان به غیر از آزمایش عدم اعتیاد و سوء پیشینه وجود ندارد که این ملاک‌ها نیز در سنین بالا به مراتب بیشتر از جوانان به چشم می‌خورد.
بازنشستگان ادارات وقتی با مشکلات معیشتی مواجه می‌شوند به تاکسیرانی روی می‌آورند و همین مسئله مدیریت را برای ما دشوار کرده است که مشکلات بسیاری از این دست نابسامانی در برخی از برنامه‌ریزی‌های ما را در پی دارد.

*چرا ملاک‌های خاصی را برای ورود رانندگان مناسب به ناوگان تاکسیرانی اعمال نمی‌کنید؟
تعیین چنین ملاک‌هایی برای گزینش رانندگان باید در هیئت مدیره انجام شود و لازم است این فرآیند برای تبدیل به آیین‌نامه‌ عملی به تأیید تهران برسد. البته در حال حاضر سعی کرده‌ایم با اعمال برخی محدودیت‌ها تا حد قابل قبولی از ورود طیف خاصی از متقاضیان به ناوگان تاکسیرانی جلوگیری به عمل آوریم.
البته باید به این مطلب اذعان کرد که قزوین با حمایت مسئولان در حال توسعه است و همین امر سبب می‌شود تا با ورود طیف جدیدی از وسایل حمل و نقل عمومی به شهر همچون اتوبوس‌های تندرو و سرعت بیشتر در جابه‌جایی مردم به تدریج عرضه و تقاضای رانندگان و مسافران در ناوگان تاکسیرانی کاهش یابد.

*پشت این نظریه چه میزان کارشناسی صورت گرفته است؟
بهترین کارشناسی در سازمان تاکسیرانی تجاربی است که در دست داریم و همه شواهد حاکی از اضافه بودن تعداد تاکسی‌ها درسطح شهر است که این روند در سال‌های آتی نیز ادامه دارد و نیاز به اضافه کردن تاکسی به ناوگان نداریم.

*ممکن است در برخی مسیرها حرف شما صحت داشته باشد، ولی در عمل برخی از مسیرها با کمبود تاکسی‌ها مواجه هستند.
بله. در مناطقی از شهر تقاضای سفر کمتری داریم که ناشی از بضاعت کم مالی مردم است. همین مسئله سبب می‌شود تا نرخ کرایه‌ها کمتر از حد معمول باشد.
برای ورود تاکسیرانان بیشتر به خطوط تاکسی در این مناطق و افزایش رغبت آنان به فعالیت در این خطوط لازم است کرایه این مسیرها واقعی شود؛ چراکه تاکسیرانان ما از قشرهای آسیب‌پذیر هستند.
پایان پیام/
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر