کد خبر: 651469
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
آيت‌الله علي سيستاني در چهارمين روز شروع عمليات تروريستي داعش در شهرهاي عراق، عليه اين گروه تروريستي حكم جهاد داد و از همه شهروندان عراقي كه توانايي حمل سلاح دارند خواست براي دفاع از عراق، به صفوف نيروهاي امنيتي اين كشور بپيوندند. در پي اين حكم مرجعيت تشيع، مردم عراق، در دسته‌هاي بزرگ براي مقابله با گروه «دولت اسلامي عراق و شام» بسيج شدند. سازمان ملل اعلام كرد كه تا كنون عراقي‌هايي كه به خاطر تهديد داعش آواره شده‌اند، به 800 هزار نفر رسيده است.
به گزارش «جوان»، شيخ مهدي كربلايي نماينده آيت‌الله علي سيستاني، مرجع عالي شيعيان عراق ديروز در خطبه‌هاي نماز جمعه اين كشور گفت: «واجب است شهرونداني كه قادر به حمل سلاح هستند، از كشور، ملت و مقدسات خود دفاع كنند و داوطلبانه براي اين هدف مقدس به نيروهاي امنيتي بپيوندند. »شيخ مهدي كربلايي افزود: «ماهيت خطراتي كه عراق در حال حاضر با آن روبه‌رو است، لزوم دفاع از كشور، مردم، نشانه‌هاي آن و شهروندانش، دفاع از سرزمين و مردم و مقدسات را واجب كفايي اجتناب ناپذير ساخته است.» وي خطاب به نيروهاي مسلح عراق گفت: «‌اي نيروهاي مسلح ! شما در برابر مسئوليت تاريخي و شرعي دفاع از حرمت عراق و پاسداري مقدسات و دفع شر از اين كشور مظلوم و مردم تحت ستم آن قرار داريد. مرجعيت بر دفاع نيروهاي مسلح از اينها تأكيد دارد و خواستار شجاعت، شهامت، شكيبايي و صبر در اين راه است. هركدام از شما در اين راه قرباني شود، ان‌شاء‌الله شهيد است. »
نماينده آيت‌الله سيستاني افزود: « عراق و ملت آن با چالشي بزرگ و خطري عظيم روبه‌رو است و تروريست‌ها تنها قصد تسلط بر برخي استان‌ها مانند نينوا و صلاح الدين را ندارند بلكه آشكار كرده‌اند كه هدفشان تمام استان‌ها به خصوص بغداد، كربلا و نجف است و كل عراق را هدف گرفته‌اند. » كربلايي تأكيد كرد: « مسئوليت رويارويي و مبارزه با آنها، بر‌عهده همگان است و مختص به يك حزب يا طرف خاص نمي‌باشد. » كربلايي گفت: « وظيفه در حال حاضر، حفظ كشور و مقدسات از خطرها و... است. شايسته نيست شهرونداني كه صبر و شجاعت آنها را در چنين موقعيت‌هايي ديده ايم، به خود ترس راه دهند.» 
نماينده آيت‌الله سيستاني تأكيد كرد كه رهبري سياسي عراق در شرايط كنوني در برابر يك مسئوليت شرعي و تاريخي قرار گرفته و بايد اختلافات و رقابت‌ها را كنار گذاشته و موضع خود را متحد نمايد. در پي اين سخنان، حضار در نماز جمعه حرم امام حسين عليه‌السلام در كربلا با شعار‌هاي «لبيك يا حسين»، حمايت خود را از حكم مرجعيت تشيع اعلام كردند. در نماز جمعه ساير شهر‌هاي عراق نيز، روحانيون مردم عراق را براي مقابله با داعش دعوت كردند. تلويزيون العراقيه عصر ديروز تصاوير شمار زيادي از علماي اهل سنت بصره در حمايت از ارتش عراق را پخش كرد. 
در پي حكم جهاد كفايي آيت‌الله سيستاني، هزاران نفر از عراقي‌ها با ثبت نام در نيروهاي موسوم به «جيش الشعبي» (نيروهاي دفاع مردمي) به نيروهاي مسلح در عراق پيوستند. رسانه‌هاي عراقي از افتتاح دفاتر جذب نيروي داوطلب براي مقابله با داعش در برخي استان‌هاي عراق خبر دادند. تلويزيون العراقيه تصاوير هزاران نفر از داوطلبان عراقي را كه در حال پيوستن به نيروهاي امنيتي بودند، نشان داد. بر اساس گزارش واشنگتن پست، نيروهاي امنيتي عراق اعلام كردند كه در اولين ساعات روز جمعه فقط 3‌هزار عراقي در بغداد براي مقابله با داعش ثبت نام كردند. در استان واسط نيز هزاران نفر از داوطلبان براي پيوستن به نيروهاي امنيتي ثبت نام كردند. روزنامه‌هاي عراق، تصاوير شمار زيادي از داوطلبان عراقي را كه سوار بر كاميون‌ها، براي كمك به ارتش عراق اعزام مي‌شدند، منتشر كردند. آيت‌الله سيدمرتضي قزويني يكي از روحانيون برجسته كربلا، براي رويارويي با داعش لباس رزم بر تن كرد و تصاويري از او در حالي كه سلاح در دست داشت، منتشر شده است. 
  800 هزار عراقي آواره
با ادامه تهديد داعش عليه شهر‌هاي عراق، روز گذشته آژانس پناهندگان سازمان ملل تعداد آوارگان عراقي را 800 هزار نفر اعلام كرد. به گزارش آسوشيتدپرس، آدريان اداوردز روز جمعه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در ژنو گفت كه بعضي از آوارگان با كمترين پوشاك و بدون داشتن پول، جايي براي گريز ندارند. الجزيره گزارش كرد كه داعش پس از حمله به برخي مناطق عراق و درگيري با نيروهاي امنيتي اين كشور، فرمان حركت به سمت بغداد را صادر كرده است. بر اساس گزارش السومريه نيوز، گروه داعش سندي موسوم به «سندي شهر» در موصل صادر كرد كه براساس آن خواستار تخريب اماكن مقدس ديني شده است. داعش از نيروهاي خود خواسته است تا به سمت بغداد و كربلا پيشروي كنند و ابومحمد العدناني، سخنگوي داعش هم فايلي صوتي منتشر كرد كه در آن خطاب به نوري‌المالكي، نخست وزير عراق گفته است: «هدف اصلي ما نه سامرا و بغداد، بلكه كربلا و نجف است.» عدناني شامي گفته است: «به پيش‌روي‌هاي خود ادامه دهيد جنگ هنوز تمام نشده اما در بغداد و كربلا خاتمه خواهد يافت. در آمادگي كامل باشيد و به سمت بغداد پيش روي كنيد.» 
   آمادگي در بغداد، نجف، كربلا و...
منابع امنيتي گزارش كردند براي مقابله با داعش در بغداد، مقامات عراقي طرحي امنيتي را تدوين كرده‌اند كه براي مقابله با هرگونه حمله احتمالي به پايتخت، نيروهاي امنيتي زيادي در اين شهر مستقر شده‌اند. سعد معن، سخنگوي وزارت كشور عراق گفته كه اين طرح شامل استقرار گسترده نيروهاي امنيتي در مناطق مختلف بغداد است. وي در ادامه گفت: امروز وضعيت استثنايي است و بايد از آمادگي كافي برخوردار بود. ارتش عراق پنج‌شنبه شب براي دومين شب پياپي در پايتخت عراق قوانين منع آمد و شد برقرار كرد و چهار ورودي اين شهر را بست. ديروز عصر همچنين منابع خبري از فيلتر شدن فيس بوك و توئيتر در بغداد خبر دادند. داعش بخش مهمي از بسيج عمليات خود را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي انجام مي‌دهد و انتشار فيلم‌هاي ويدئويي خشونت‌هاي اين گروه در اين شبكه‌ها، ايجاد ارعاب كرده است. نيروهاي نظامي و امنيتي عراق نيز روز جمعه با تروريست‌هاي داعش كه به سوي شهر بعقوبه در 50 كيلومتري شمال بغداد پيشروي مي‌كردند، درگير شدند.
در كربلا نيز تدابير امنيتي نيز افزايش يافته است. بخشي از اين تدابير امنيتي به خاطر جشن‌هاي نيمه شعبان به صورت سالانه انجام مي‌شود. استانداري ميسان در جنوب غربي عراق از آمادگي خود براي اعزام نيرو براي دفاع از كربلا خبرداد. سايت المسله از قول يك منبع پليس استان كربلا اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي يك تانكر بمبگذاري شده را در اين استان خنثي كردند. 
در نجف، يكي ديگر از مراكز مقدس شيعه كه داعش براي حمله به آن تهديد كرده، تدابير امنيتي در حال افزايش است. روز گذشته، شماري از اهالي شهر نجف در محكوميت اقدام روز پنج‌شنبه پارلمان عراق كه بخشي از نمايندگان عراق با غيبت خود حد نصاب مجلس را رعايت نكردند، محكوم كردند. به گزارش واحد مركزي خبر از نجف اشرف؛ جوانان استان نجف اشرف براي مقابله با گروه تروريستي داعش عازم سامرا شدند تا از اين شهر مقدس و حرم امامين عسكريين(ع) حفاظت كنند. اهالي استان‌هاي بصره، نينوا، بابل و شماري ديگر از شهرهاي عراق به منظور نبرد با گروهك تروريستي داعش در حال بسيج شدن هستند. به گزارش شبكه العالم، تيپ «عمار بن ياسر» از سوي جنبش «مجاهدين هور» و تيپ «شيرهاي نينوا» از سوي شوراي «عشاير آزادي‌بخش» تشكيل شده است.  با وجود در‌گيري‌هاي شديد بين نيروهاي امنيتي عراق با تروريست‌ها در اطراف سامرا، منابع خبري ديروز از كنترل امنيت اين شهر خبر مي‌دهند. فرمانده عمليات سامرا اعلام كرد كه يك‌ونيم ميليون نيروي داوطلب از سراسر عراق براي نبرد با تروريست‌ها اعلام آمادگي كردند. به گزارش پايگاه خبري صوت العراق، صباح الفتلاوي فرمانده عمليات سامرا اعلام كرد كه يك‌و‌نيم ميليون داوطلب از سراسر عراق براي نبرد با داعش در سامرا اعلام آمادگي كردند. فتلاوي گفت كه استحكامات زيادي شامل سلاح‌هاي مختلف از بغداد به سامرا رسيده است. وي برخي از اخبار در مورد هجوم عناصر داعش به اين شهرستان و افتادن آن به دست داعش را تكذيب و تأكيد كرد كه اين شهرستان در اختيار نيروهاي امنيتي و عشاير قرار دارد. 
  استان‌هاي شمالي همچنان ناامن
با وجود پيشروي‌هاي ارتش عراق، استان‌هاي شمالي از جمله صلاح‌الدين، نينوا، الانبار همچنان ناامن اعلام شده است. عمليات ارتش عراق عليه تروريست‌ها در استان نينوا همچنان ادامه دارد و گردان‌هاي ويژه‌اي از ارتش با پشتيباني نيروي هوايي از بغداد به سمت موصل مركز اين استان حركت كرده‌اند. فرمانده عمليات نينوي با اشاره به هماهنگي كامل با عشاير از ادامه عمليات نظامي عليه تروريست‌هاي گروهك داعش خبر داد.  در موصل كه اولين شهري بود كه تحت كنترل داعش در آمد، اوضاع همچنان نابسامان است و خبرگزاري رويترز تصاويري از آخرين وضعيت موصل منتشر كرده است كه نشان از امنيتي بودن كامل اين شهر است. سخنگوي ديده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعدام گسترده شهروندان موصل و خودكشي چهار زن در اين شهر به دليل هتك حرمت توسط نيروهاي داعش خبر داد. با اين حال ارتش عراق خود را براي حمله به موصل آماده مي‌كند. پايگاه خبري المسله گزارش كرد كه شماري از نيروهاي ارتش عراق به همراه شماري از نيروهاي پيشمرگه كردستان عراق به سمت شهر موصل به حركت در آمدند. چهار فروند بالگرد جنگي «ام 35» وارد فرودگاه بغداد شد و خلبانان عراقي آنها را تحويل گرفتند. از اين بالگردها در در‌گيري‌ها با داعش استفاده خواهد شد. اين بالگردها ساخت روسيه است و توانايي زيادي در در‌گيري‌هاي كنوني با داعش دارند. تكريت ديگر شهر محل درگيري‌ها در استان صلاح‌الدين كه از روز پنج‌شنبه تحت كنترل داعش در آمده بود، ديروز با هماهنگي كرد‌ها و نيروهاي امنيتي ارتش عراق پاكسازي شد. 
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جوادخاکسار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
0
0
سلام. ایت الله سیستانی و متعاقبا علمای دینی اعم از شیعه و علمای اهل سنت و جماعت با اجماع به موقع و با شجاعت تمام ملیتها و مذاهب متفاوت را به دفاع از نوامیس و یکپارچگی عراق دعوت نمودندو با این فراخوان از دولت و ارتش حمایت کردند و موجب شکل گیری بسیج در عراق قدرتمند شدند تا کج روی مغرضان و معاندان داخلی و خارجی عراق را متوقف کننداگر امام خامنه ای اذن بفرمایند لبیک گو هستیم...تاعشق حسین است و جهادش هدف من***جانم به کف من***سرمایه من خون من است و بدن من ***جانم به کف من***عهدم سرجان در گرو تو شرف من***جانم به کف من***دشمن از تیر جفا خون به دلم زد***منافقان خائن از پشت سروم زد***با خون به وضو ایستم و رو به خدایم***فریاد زنم کن تو قبول بار اللهم***ای داعشی خوک صفت با تو گویم که من اینم ***با خامنه ای هم رهم و یاور دینم***بستم کمر همت نابودیت اکنون***تا قدرت الله چشانم به تو ملعون***گر توپ و تفنگ همه گیری طرف من***جانم به کف من***الله خدایا تو علیمی و رحیمی***باملت مظلوم تو شفیعی و کریمی***نصرت تو بده رهبر من خامنه ای را***تعجیل بفرما فرج ناجی مارا***حزب الله ایران
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
0
0
آفا ما میخاستیم بریم به نیروهای مبارز علیه داعش ملحق بشیم قبلا هم شنیده بودیم سپاه جذب نیرو داره ما هرجارو گشتیم هر فرماندهی نیرویی که رفتیم گفتن اصلا همچین چیزی نداریم
لطفا راهنمایی بفرمایید 9358796..9
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار