کد خبر: 650472
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
رسول شکری نیا

امروز روز جوان است و به عادت همه ساله برنامه هایی برای جوانان اعم از سخنرانی، همایش و بزرگداشت و تقدیر و تجلیل در نقاط مختلف کشور برگزار می شود.

فارغ از اینکه گرامیداشت روز جوان تا چه حد باشکوه برگزار می شود و سطح مسئولان، مقامات و چهره های نخبه جوان در این هم اندیشی ها چه میزان است، توجه جدی به مطالبات جوانان از مجموعه متولی امورشان که چندسالی است نام وزارت را هم باخود یدک می کشد نیازمند روزها و ساعت ها بحث و بررسی است.

وزارت نوپای ورزش و جوانان که خلاصه ای از سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان بود اکنون دومین وزیر خود را تجربه می کند، وزارت خانه ای که نه تنها جوانان آشنایی چندانی با وزیرش که جوان هم نیست ندارند بلکه حتی معاونین وزیر و مدیران زیرمجموعه این وزارت خانه برای جوانان و فعالان این عرصه غریبه اند و به همین ترتیب کار در این حوزه همچنان نامعلوم!..

با نگاهی به تغییر مکرر مدیریت ها در حوزه امور جوانان ازجمله وزارت ورزش و استمرار تغییر چارت تشکیلاتی این حوزه، سردرگمی مراجعان جوان و جوانان علاقمند به فعالیت در این عرصه، بی برنامگی برای فعالیت سمن ها به عنوان سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه جوانان، شعارزدگی سیاست ها و راهبردهای این حوزه و کم میلی جوانان به فعالیت های این وزارت خانه که مدام تلاش می شود با برنامه های ورزشی و هیجانات مقطعی و موفقیت های بخش ورزش، هم پوشانی شود، این واقعیت تلخ را آشکار می سازد که همتی برای فعالیت در این عرصه دستکم به اندازه شورای سابق عالی جوانان و سازمان ملی جوانان سابق وجود ندارد.

تاکیدات جدی مقام معظم رهبری و فرمایشات حکیمانه معظم له درباره لزوم توجه جدی به مسائل، مطالبات، خواسته ها و افکار و اندیشه های جوانان و تربیت نسل جوان مومن، انقلابی و کارآمد و مدیران جوان متعهد در کنار تذکرات برخی نمایندگان مجلس و اظهارات مکرر آنها در این باره که بخشی از آن در جلسات مجلس شورای اسلامی در زمان رای اعتماد به وزرای ورزش و جوانان به عنوان دغدغه اصلی مردم و جوانان مطرح بود حاکی از اهمیت بیش از پیش این مقوله است که بی توجهی یا کم توجهی به آن آسیب پذیری این قشر را بالا می برد.

مهمترین نکته ای که به نظر می رسد اکنون در حوزه جوانان به عنوان یک چالش اساسی مطرح است نداشتن متولی مشخص، مسئول، پاسخگو و با برنامه در این حوزه است که هر دستگاه تلاش می کند وظیفه سایرین در حوزه جوانان را گوشزد کند و خود نسبت به تکالیف خود، پاسخگو نیست.

مسئله ای که با برنامه ریزی گسترده استکبار جهانی، صهیونیسم و استعمار برای ترویج اعتیاد، خشونت، بی بندو باری، اباهه گری و لذت جویی کاذب جوانان در حال گسترش است و توسعه افسار گسیخته ابراز ارتباطی اعم از اینترنت، ماهواره، شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای مختلف و... در حال تبدیل شدن به هنجاری اجتماعی و فرهنگی برای تخریب دین، اعتقاد، باورها و جسم و جان جوانان و نوجوانان سالهاست با استراتژی مشخص پیگیری و عملیاتی می شود.

نگاهی به شیوه پوشش جامعه، ناهنجاری های مرتبط با حجاب، گسترش مصرف روانگردان ها، تلاش برای بی هویتی و دین زدایی از جامعه، تبلیغ گسترده ارتباطات فرازناشویی برای متاهلین، عادی سازی روابط دختر و پسر به شکل گسترده، استفاده گسترده از رسانه تاثیرگذار و جدیدی به نام " جوک" برای تخریب ارزشها و هنجارها، تلاش برای تغییر سبک زندگی مردم حتی افراد کهنسال، توجه ویژه و تبلیغ گسترده لذت جویی و تفکرات منحط همه چیز درخدمت انسان و برای انسان، معضل بیکاری جوانان و دامن زدن به آن، ایجاد شبکه های گسترده موسیقی زیرزمینی نهیلیست گرایانه و موسیقی های نوظهور هیجانی، ترویج ادبیات سخیف و ضعیف و ده ها موضوع دیگر از جمله کارهایی است که به صورت تعریف شده از سوی دشمنان و با نا آگاهی بسیاری از دوستان، اکنون در حال پیاده سازی است و شتاب تند و ملایم آن نیز کاملا" تنظیم شده و هدایت شده است.

اما در این بین آیا وزارت خانه ای که متولی این امور است، چنین رصدی دارد؟! آیا برای این کاهش این آسیب ها برنامه ریزی انجام شده است؟! آیا از ظرفیت و پتانسیل فوق العاده نسل جوان، متعد، مومن، انقلابی و متخصص در این عرصه استفاده شده است؟! آیامجالی برای فعالیت سمن ها و کمک به آنان فراهم شده است؟! آیا برنامه ای مدون و عملیاتی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در آستانه فصل تابستان تدوین شده است؟! همه این سئوالات و ده ها سئوال دیگر مطالبه جوانان از وزارت خانه ای است که نامش جوان و خودش جوان است اما آیا با تفکر پیرمردها و جوانان دیروز و پریروز می توان برای جوانان امروز برنامه نوشت و اجرا کرد!

به هرجهت روز جوان به برکت ولادت خجسته حضرت علی اکبر(ع) فرصتی برای مسئولان و دستندرکاران این حوزه است که فارغ از شعار زدگی، به برنامه های خود در این حوزه بیندیشند و برای امروز و فردای جوانان که مهمترین سرمایه های هر مملکت هستند، برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی کنند و خود را در قبال آن پاسخگو بدانند.

رسول شکری نیا

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر