کد خبر: 649472
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
علی اصغر جلالی رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان

 

            

خشكسالي پديدة جديدي نيست و در طول تاريخ مدون همواره به اسنادي بر مي‌خوريم كه گوياي خشكسالي و مبين عوارض مخرب است.

شناخت و بررسي پديده هاي اقليمي از جمله پديده خشکسالي که نقش مخربي بر اکوسيستم محيطي داشته و اثرات مستقيمي بر محيط زيست گياهان ، جانوران و جوامع انساني دارد ، ضروري بنظر مي رسد .

لذا با توجه به ماهيت وقوع اين پديده فقط با مطالعه و برنامه ريزي دقيق مي توان از آثار زيانبار اين بليّه کاست و متعاقباٌ راه يافت هاي مناسب را در اختيار سياست گذاران و برنامه ريزان قرار داد.

وضعیت خشکسالی استان

   به دليل همجواري بخش وسيعي ازاستان با مناطق حاشيه كوير مركزي، استان سمنان داراي اقليم خشك دائمي بوده بطوريكه ميزان متوسط بارندگي ساليانه آن 140 ميليمتر ، كه در مقايسه با كل كشور كه حدود 250 ميليمتر در سال است، هر ساله دچار كمبود بارندگي بوده و پديده خشكي دائمي برمنطقه حاكم مي باشد. اثرات سوء خشكسالي در شهر ها و روستاهاي واقع در مجاورت مناطق كويري وشرق استان از جمله : منطقه بيارجمند، خوارتوران، داراي شدت بیشتري بوده و در سالهای بحرانی مناطق شمالی استان نیز تحت تاثیر پدیدیه خشکسالی قرارمی گیرد.

در مجموع می توان یادآور شد که در استان سمنان علاوه بر عدم بارش مناسب ، افزایش دما در سالهای اخیر ،خشکسالی را در استان تشدید کرده است .

عملکرد اکوسیستم های مرتعی تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد که از بین آنها عامل اقلیمی شاید یشترین تاثیر را داشته باشد. زیربخش مراتع که نقش اساسی در تولید علوفه و چرای دام را بر عهده دارند، تحت تاثیر پدیده خشکسالی قرار گرفته است و براثر ایجاد نقصان بارندگی در سال 91-92 و نیز کاهش آب ورودی به دشت های پایین دست(مراتع قشلاقی)، سطحی معادل 3741000هکتار از مراتع استان ، متحمل خسارات بسیار شدید گشته که بالطبع آن به بخش دام و دامداری هم خسارات زیادی وارد گردیده است به طوری که طبق برآوردهای انجام شده، متوسط تولید علوفه قابل بهره برداری ازمراتع261 استان هزارتن می باشد که در سال 92 به میزان 137هزارتن کاهش داشته  که میزان خسارت وارده به مراتع بدلیل کاهش علوفه معادل 635622میلیون ریال بوده  است.

 لذا روش های اصلاح و احیای مراتع با توجه به عدم بارندگی سالیانه مقدور نبوده و تنها راه حل قابل اجرا، تأمین علوفه دام متکی به مرتع با توجه به شرایط بحرانی منطقه خواهد بود. همچنین ارایه راهکارهای مدیریت ریسک و بحران برای مقابله با خشک

برنامه هايي براي جبران خشكسالي

-کنترل, نظارت و پايش پروانه هاي چرا صادره در راستای بهره‌برداري متناسب با توان اكولوژيكي مراتع

 - جلوگيري از چراي زودرس درمناطق ييلاقي

- بررسي  امكان كاهش فشار بر مراتع از طريق  اعمال سيستمهاي چرايي

- استفاده از تمامي پتانسيل هاي عرصه جهت افزايش توان اقتصادي مرتعداران (گياهان دارويي و صنعتي – زنبورداري- معدن) جهت کاهش فشار برمرتع و ايجاد معيشت جايگزين از طريق بهره گيري از ساير استعدادهاي موجود در مراتع 

- بيمه کردن طرحهاي مرتعداري واگذار شده جهت دریافت خسارت خشکسالی

- تعيين آستانه بروز خشكسالي بيولوژيك در گياهان مرتعي بر اساس تقويم و كميت بارندگي

- تعيين روش مناسب توسعه كشت  گونه هاي مقاوم به خشكي، معرفي شده از طرح  های تحقیقاتی مراتع

- استفاده از ضايعات و پسچر كشاورزي جهت تامين علوفه دامهاي سبك در شرايط خشكسالي

مديريت روانابهاي سطحي به منظور افزايش توليد علوفه

با عنایت به شرايط مناسب شيب در بسياري از مناطق خشك و كم‌باران استان با بكارگيري روشهاي مناسب جهت افزايش راندمان بارندگي با اجرای:

پخش سيلاب, ذخيره نزولات، عمليات كنتور فارو ، عمليات هلالي آبگيردستي و ماشيني ،اجراي عمليات تورکینست وتوزيع و پراكنش مناسب آب در مرتع ومرمت چشمه و احداث آّبشخواردام وحفر چاه مالداري

در مناطق کویری وبیابانی در راستای دستيابي به توليد بيشترضروری می باشد.

      

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر