کد خبر: 647947
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
دکتر راضیه سادات حسینی

البته در حدود دوسوم موارد بروزَ زوال عقل، ناشی از بیماری آلزایمر است. در دهه های اخیر مشخص شده است که بیماری آلزایمر، یک مساله بزرگ بهداشتی و سلامتی متعاقب افزایش سن است که شیوع آن در جمعیت بالای 65 سال، در حدود %6/3 تا %3/10است. در سال 2002 بیماری آلزایمر هشتمین علت بیماری و مسئول بیش از 58000 مورد مرگ در امریکا بوده است. این بیماری یک سندروم اکتسابی، همراه با تخریب پیشرونده در توانایی عقلانی کلی است که باعث تداخل با وظایف اجتماعی و کاری فرد می شود. با توجه به عواقب تاسف باری که برای بیماری آلزایمر برای بیمار و خانواده وی وجود دارد، اصطلاحا از آن به عنوان مراسم تدفین بی پایان یاد می شود. در آلزایمر علایم بیماری از هر فردی به فرد دیگر فرق می کندو با گذشت زمان رو به وخامت می گراید. معمولا نخستین نشانه، از دست دادن حافظه است. البته در خلال مراحل مختلف، اندیشه و خلق و خو، شخصیت و رفتار بیمار هم دگرگون می شود. این تغییرات پاتولوژیک مغزی غیر قابل برگشت است و در طی آن سلولهای مغزی شروع به چروکیده شدن و از بین رفتن می کند و چندین منطقه از مغز در این رابطه درگیر میشود. افرادی که بیماری آلزایمر دارند، به طور متوسط 8-10 سال پس از تشخیص زنده می مانند، اگرچه برخی از ِانها ممکن است تا بیش از 20 سال هم زنده بمانند. این افراد در بسیاری از جنبه های زندگی خود و در مراحل پیشرفته بیماری به اطرافیان خود وابسته می شوند. عوامل خطری که برای بیماری آلزایمر وجود دارد شامل این موارد می باشد:

سن: با افزایش سن شانس بروز آلزایمر افزایش می یابد.جنس: این بیماری تا حدودی در زنان بیشتر از مردان است. سابقه خانوادگی مثبت: به نظر می رسد که تقریبا 20% موارد آلزایمر خانوادگی باشد. سن والدین: زنانی که بچه هایشان را قبل از 20 سالگی و بعد از 40 سالگی به دنیا آورده اند، میزان شیوع بیشتری از بیماری آلزایمر را در فرزندان خود دارند.صدمه به سر: ضربات متعدد به سر در سر بوکسورها نشان دهنده و تایید کننده این مطلب است. با توجه به این عامل، لزوم استفاده از کلاه ایمنی برای ورزشکارانی که سرشان در معرض ضربه است، خاطر نشان می شود.کمبود فعالیت فکری و مغزی: تمرین دادن مغز از طریق تحصیلات علمی، مطالعات یا فعالیت فکری دیگر، مقاومت مغز را در برابر بیماری آلزایمر بالا می برد. حل جدول، بازی شطرنج و سایر بازیهای فکری و اصولا هر نوع فعالیت فکری می تواند از ابتلا به بیماری الزایمر جلوگیری کند.سکته:سکته مغزی هم می تواند به عنوان علتی از بیماری آلزایمر در نظر گرفته شود.دخانیات: آلزایمر هم مانند بسیاری بیماریهای دیگر، در افراد سیگاری بیشتر دیده می شود. رادیکالهای آزاد: در اثر سوخت و ساز طبیعی بدن یک سری ملکولهای آزاد و مضر به نام رادیکال آزاد تولید می شود.مصرف ویتامین E، ویتامین C، و ویتامین A تا حدودی می توانند این رادیکالهای آزاد را خنثی کنند. رژیم غذایی: مصرف چربیهای اشباع شده مانند روغنهای گیاهی جامد و روغن حیوانی و دنبه و همچنین کمبود مصرف اسید فولیک و ویتامین B12 نیز در ایجاد آلزایمر نقش داشته اند.برخی از عوامل محیطی مانند مصرف غذا در ظروف آلومینیومی، عفونتهای خونی و شغلهایی که فرد در معرض مواد شیمیایی مانند چسب، سموم گیاهی و .....هستند نیز در بروز آلزایمر نقش دارند. نداشتن ورزش و افسردگی هم می توانند از عوامل به وجود آورنده آلزایمر باشند.

آنچه گفته شد نیم رخ خلاصه شده ای از سیمای بیماری آلزایمر بود. همانطور که به عوامل به وجود آورنده آن توجه کنیم متوجه می شویم که قسمت عمده ای از این تغییرات مغزی، قابل پیشگیری و تعدیل شدن می باشد. به همبن دلیل ما در فرآیند پیری طبیعی انتظار نداریم که چنین تحلیلهای پیشرونده مغزی را تجربه کنیم. آنچه مهم است این است که ما باروشهای مختلف می توانیم تا حد زیادی از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کنیم که امید است در شماره بعدی هفته نامه این مطالب را برای شما ارائه نماییم.

راضیه السادات حسینی

دانشجوی دکتری سالمند شناسی

برگرفته  از کتاب آلزایمر و سلامت مراقبین، نوشته راضیه السادات حسینی، انتشارات ماهتاب، سال 1390

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها