کد خبر: 646837
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
با حضور نماینده ولی فقیه در کردستان صورت گرفت
40 قطعه از اشیاء تاریخی تپه باستانی زیویه سقز که در موزه ملی ایران نگداری می‌شد امروز با حضور نماینده ولی فقیه در کردستان در موزه سنندج رونمایی شد.

به گزارش جوان از سنندج، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این برنامه گفت: یکی از چیزهایی که می‌تواند علم گذشتگان را به آیندگان نشان دهد نمایش گذاشتن این آثار تاریخی در موزه‌هاست.

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌شاهرودی افزود: زمانی که در این گونه مکان‌ها ورود پیدا کرده و از نزدیک با آثارگذشتگان روبه‌رو می‌شویم این احساس در انسان به وجود می‌آید که خلاقیت و هنر در گذشتگان ما نیز وجود داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌فرماید "با مسافرت و دیدن جهان اطراف خود تجربه کسب کنید"، تصریح کرد: جنبه دیگر دیدن توانمندی‌های گذشتگان در دل همین موزه‌ها به انسان نشان داده می‌شود.

به گفته حجت‌الاسلام شاهرودی، انسان که به موزه‌ می‌رود با آثاری مواجه می‌شود که قدمتی هزاران ساله دارد و این به معنای قدرت و توانمندی‌های گذشتگان ما با وجود کمبود امکانات است.

وی افزود: آثاری از گذشتگان امروز در این موزه به نمایش گذاشته شده است که با وجود پیشرفت‌های علمی که امروز ما به آن دستیافته‌ای می‌توانیم از این آثار استفاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه یادگاری‌ها به جا مانده از گذشتگان نشان از تمدن و سابقه تاریخی این ملت دارد، اضافه کرد: این آثار ریشه‌دار بودن و قدمت تاریخی یک ملت را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام شاهرودی در پایان بازدید از موزه‌ها را برای اقشار مختلف جامعه ضروری دانست و اضافه کرد: کسانی که دارای خرد هستند باید با بازدید از این اماکن درس گرفته و از جهات مختلف از آن در زندگی بهره بگیرند.

معاون میراث فرهنگی، استان کردستان نیز اظهار کرد: این آثار شامل 40 قطعه اشیاء تاریخی کشف شده مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در قلعه باستانی زیویه سقز و متعلق به موزه ملی ایران است که به مناسبت روز جهانی موزه به موزه سنندج انتقال یافته و در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است‌.

علیرضا آذرشب گفت: این آثار شامل آثار سیمینه و زرینه، سفال و مفرغ بوده که مربوط به هزار اول قبل از میلاد است.

وی افزود: این آثار زیر نظر کارشناس مرمت موزه ملی بازبینی و مرمت شده و به مدت یک ماه در معرض دید مردم شهر سنندج قرار می‌گیرد و پس از یایان یک ماه به موزه ملی ایران بازگردانده خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی کردستان خاطرنشان کرد: این آثار تاریخی دارای فرهنگ و هنر غنی هستند، چرا که نماد شیر و عقاب فقط مختص به قلعه تاریخی زیویه و حسن لو است و دارای ظرافیت و زیبایی خاص و منحصر به فردی است.

وی گفت: در حال حاضر قدیمی ترین اثر تاریخی که در موزه سنندج قرار دارد ابزارهای قدیمی است که مربوط به 100 هزار سال قبل یعنی دوره پارینه سنگی است و در منطقه سروآباد و کامیاران کشف شده که در موزه سنندج نگهداری و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آذرشب در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته تعداد 120 هزار نفر از موزه سنندج بازدید کردند که امروز نیز با جانمایی این آثار تاریخی شاهد افزایش بازدید مردم شهر سنندج و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی از این اشیا گرانبها هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر