کد خبر: 645639
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
پورحیدر خبر داد:
مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) ارومیه گفت: امسال 60 نفر از طلاب خواهر در جمع معتکفان شهر حضور یافته و به سؤالات دینی آنها پاسخ می دهند.

 راضیه پورحیدر، مدیر حوزه علمیه الزهراء ارومیه در گفت و گوبا خبرنگارجوان آنلاین در ارومیه با اشاره به این که قریب به 60 طلبه معتکف می شوند، گفت: امسال  با هماهنگی شوای آموزشی تربیتی حوزه و همچنین با هماهنگی استان تدوین شده برای طلابی که معتکف می شوند غیبت در این سه روز لحاظ نشود تا با اطمینان خاطر نهایت استفاده را از این سه روز استثنای داشته باشند.

وی حضور طلاب در جمع معتکفین را اثربخش خواند و اظهار داشت: طلاب با حضور در جمع معتکفین پاسخگوی سوالات شرعی و شبهات دینی آنها می شوند.

پورحیدرایام اعتکاف را گوشه گیری، ازلت، دور شدن از هیاهوی زندگی های امروزی و فرصتی برای روح، آزادی از هوی و هوس، تقویت اراده انسان و بهترین فرصت برای تفکر دانست و گفت: با تفکر زمینه بهتر زندگی کردن و برنامه ریزی برای ادامه عمر انسان فراهم می شود.

مدیر حوزه  علمیه الزهراء ارومیه با اشاره به این که اعتکاف ریاضت شرعی است تا مردم از ریاضت های غیر شرعی مثل اذکار عجیب و عرفان دروغین دور شوند، خاطرنشان کرد: با اعتکاف نشاط روحی و بدنی مورد نیاز انسان تامین می شود و روح انسانی اوج می گیرد تا انسان در مقابل بزرگترین و خطر ناک ترین دشمن که همان نفس عماره است مقاومت بیشتری کرده و قوه غضب و شهوت را مهار کند.

وی با اشاره به آیه "من عرف نفسه فقد عرف ربّه"، اظهار داشت: بهترین راه تقرب به خداوند متعال خودسازی است چرا که هرکس خود را نشناسد خدایش را نمی شناسد.

پور حیدر با بیان این که ماه رجب ماه ریزش رحمت الهی است، افزود: نیاز به معنویت در تمام دوران زندگی وجود دارد ولی خداوند ایامی مانند رجب را قرار داده است تا انسان بتواند به فضایل دست یافته و یک ارتباط نزدیکی با پروردگار داشته باشد چرا که رجب فرصتی طلایی و استثنایی است.

وی تصریح کرد: اعتکاف مخصوص ماه رجب نیست و در رمضان و شوال هم می توان معتکف شد اما ماه رجب به لحاظ فضیلتی که ایام بیض و روز های 13، 14، 15 رجب دارد که در این سه روز انسان با پیرامون خود و دنیا قطع ارتباط کرده و با روزه و مناجات خود را به خداوند متعال نزدیک  می کند .

مدیر حوزه علمیه الزهراء ارومیه  با اشاره به این که اساس زندگی و آفرینش بشر براساس اوج عبودیت و قله کمال است، خاطر نشان کرد:  ما معنای عبد بودن را ندانسته ایم و اهمیت اعتکاف متوجه شدن به خود و فرصتی برای تفکر است چرا که نسان در خلوت می تواند به خوبی فکر کرده و برای آینده خود برنامه ریزی کنند چیزی که در روز مرگی و جنجال امکان ندارد .

وی با اشاره به اهمیت تفکر تصریح کرد: بزرگترین و بالاترین عبادت ها تفکر است که انسان به لحاظ مشغله های زندگی روزمره این فرصت را پیدا نمی کند ولی اعتکاف این فرصت را ایجاد می کند در کنار اعمالی که انجام می دهیم  لحظات را به درون وجودی خود فکر کنیم.

 پورحیدر با بیان اهمیت عبد بودن اضافه کرد: بنا به اهمیت عبد بودن خداوند به پیامبر قبل از اشاره به رسالتش به عبد بودنش اشاره می کند  که ما نیز در شهادتین اشهد ان محمدا عبده  و رسوله را می گوییم.

وی ناامیدی را بزرگترین گناه دانست و افزود: اگر گناه انسان به عرش الهی برسد یعنی ما بین  زمین و آسمان از گناه پر شود اگر به در گاه خدا توبه کند و دیگر آن گناه را مرتکب نشود خدا توبه اش را می پذیرد.

مدیر حوزه علمیه الزهراء ارومیه تصریح کرد: رهبر هر جا احساس نیاز کند با توجه به اهمیت موضوع شعار سال را نامگذاری می کند و امسال نیز مسئله فرهنگ و اقتصاد را مطرح کردند چرا که زیر بنای همه مسایل کشور فرهنگ است.

وی با بیان اینکه فرهنگ بستر سازی برای اقتصاد، سیاست و مسایل اجتماعی است گفت: اعتکاف یک حرکت  عظیم  فرهنگی است.

پورحیدر در پایان با اشاره به اینکه این فرصت در سطح کشور ایجاد شده که مردم اعم از آقا و خانم بتوانند به مسایل معنوی بپردازند خاطرنشان کرد: عالم امروز تشنه معنویت است شاید تقویت کننده روح و جان و اراده ما بحث معنویت است که امروز خلاء معنویت در عالم به صورت آشکار مشاهده می شود که به لطف خدا در کشور اسلامی ایران اینگونه ظرفیت ها زیاد است و می توان گفت که درنظام اسلامی روز به روز مسایل و مباحث فرهنگی زیاد می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر