کد خبر: 643797
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
خبر خوب این روزهای شعر، پیشآمد تازه‌ای‌ست از کاظم بهمنی با عنوان «عطارد» که توسط نشر نیماژ در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.
بهار سال 89 که اولین کتابش به چاپ رسید، کمتر کسی او را می‌شناخت. در این میان شاید فقط خودش می‌دانست که در مجال اندک ِ کتاب 72 صفحه‌ای خود، چه لحظات شگفتی را برای مخاطبین غزلش به ارمغان آورده است.
بعد از گذشت چهار سال که پیشآمد به چاپ هفتم رسیده است؛ باید صحه گذاشت بر باورِ آن روزهای شاعری بی‌ادعا که به راستی درد پنجره‌ها را فهمیده بود.

درد یک پنجره را پنجره‌ها می‌فهمند/ معنی کور شدن را گره‌ها می‌فهمند
سخت بالا بروی، ساده بیایی پایین/ قصه‌ی تلخ مرا سرسره‌ها می‌فهمند

خبر خوب این روزهای شعر، پیشآمد تازه‌ای‌ست از کاظم بهمنی با عنوان «عطارد» که توسط نشر نیماژ در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد. وجه تسمیه‌ی عطارد آنچنان که در مقدمه‌ی کتاب آمده است، خود اولین کشف شاعر محسوب می‌شود :
(عطارد طبق آخرین بررسی­های اختر­شناسی، خودش ماه یکی از سیارات دیگر بوده است اما گرفتار جاذبه‌ی خورشید می­شود و ماه بودنش را فراموش می‌کند تا به دور خورشید بگردد! منظومه‌ی شمسی تابلویی‌ست جامع و شگفت از اصیل‌­ترین پیشآمد بشری؛ یعنی عشق که مفاهیمی چون کوچکی و بزرگی، دوری و نزدیکی، سردی و گرمی، جاذب و مجذوب بودن، حقیقی و مجاز بودن و ... را در آن می­‌توان به نظاره نشست و من به راستگوییِ نقاشی شهادت می­‌دهم که فرموده است:«ان فی السموات و الارض لایات للمؤمنین»آیه 3 سوره جاثیه" (بخشی از مقدمه ی کتاب عطارد)
عطارد نیز مانند پیشآمد مشتمل بر 32 غزل ِ عاشقانه است. در این کتاب با چند غزل آیینی نیز مواجه می‌شویم که به جهت سطح ِعاطفه هم‌پای دیگر غزل‌های مجموعه، مخاطب را با خود همراه می‌کنند.
شعر کاظم بهمنی برخاسته از نگاهی امروزی به معشوقی اثیری با زبانی صمیمی و بیانی محجوب است. در سراسر این مجموعه تلاش شاعر در کشف مضامین بدیع و کم‌سابقه در غزل، مشهود و ستودنی‌ست.
دوستداران و علاقمندان شعر امروز، چاپ اول عطارد و  چاپ هفتم پیشآمد را می‌توانند از غرفه‌ی نیماژ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال تيهه كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار