کد خبر: 638428
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
سمندر لرستانی، گونه ای در حال انقراض است که این روز ها به عنوان سینی از سفره هفت سین بر سر زبان ها افتاده غافل از این که نه تنها خریدنش هفت سین اصیل ما را کامل نمی کند بلکه پازل زندگی این جانور به باد فنا می دهد.
عاطفه جهان بخش

قدیم تر ها منظورم خیلی قدیم تر از 100 سال پیش، وقتی سفره هفت سین آماده می کردند خبری از ماهی قرمز و تنگ بلور نبود. از آن جایی که چندین سال است شده ایم وارد کننده فرهنگ های بیگانه و از طرفی هم که ما ایرانی جماعت کلا مهمان نوازیم و پذیرای هر فرهنگ رنگ وا رنگی می شویم و بدون اجازه از صاحب خانه دخلی در سنت ها هم می بریم، ماهی قرمز یا همان به اصطلاح ماهی گلی را بدون هیچ اما و اگری جای دادیم وسط سفره هفت سین چندین هزار ساله مان و دریغ از این که اصلا این ماهی قرمز واقعا چه نقشی دارد وسط این همه سبزی و سفیدی و سرخی طبیعت.

تازگی ها هم که اخباری منتشر می شود از دور و نزدیک که جانوری چند سانتی از انواع سمندران در میانه بود و نبود ماهی قرمز جایی برای خودش دست و پا کرده و دارد جولان می دهد و از همه مهم تر این که اخبار حاکی از سمی و خطرناک بودن این سمندر جان می دهد.

گشتی در بازار داغ شب عید زدیم و جویای صحت و سقم این که آیا واقعا این سمندر عزیز ما سمی است یا نه؟!

ماجرای سمندر آن قدر ها هم که به نظر می رسد موضوع جدیدی نبود و گویی چندین سال است که شکارچیان محترم از دور یا نزدیک این سمندر های نازنین را مورد لطف خود قرار داده اند.

موضوع ماهی قرمز را در هاله ای از ابهام باقی می گذاریم و می رویم به سراغ ماجرای این سمندر نازنین. گشتی در چهار سوی جهان زدیم تا در مورد این گونه زیبای عزیز اطلاعاتی کسب کنیم، از آن جایی که ما با خبر شدیم این گونه جانوری وطنی است، کلی ذوق کردیم و رفتیم سراغ مسئولان وطنی.

«عبدالحسین مظفری»، رئیس اداره حفاظت بر امور حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست استان قزوین درباره این گونه نادر جانوری گفت: این گونه جانوری معروف به سمندر لرستانی یا امپراطور است که متأسفانه در سال های اخیر با زنده گیری توسط شکارچیان غیر مجاز به صورت قاچاق عرضه و توزیع می شود.

وی افزود: این گونه جانوری که گونه ای منحصر به فرد محسوب می شود به دلیل زندگی در کناره رود ها و رودخانه ها نماد زندگی به شمار می رود و بومی لرستان و برخی نواحی خوزستان است که هیچ یک از بومی های این مناطق دست به شکار این گونه نمی زنند چرا که از نگاه بومیان این مناطق این جانور زندگی را نوید می دهد.

این مقام مسئول یادآور شد: این گونه در میان مردم لرستان از قداست و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نشانه حیات و آب در این استان نام گرفته است.

مظفری اضافه کرد: این گونه جانوری در لیست مورد حمایت حیات وحش، حفاظت شده و در حال انقراض قرار دارد و بر اساس کنوانسیون SITIS (منع تجارت گونه های جانوری در معرض انقراض) خرید و فروش این گونه از سال 2010 ممنوع اعلام شده است.

وی خاطر نشان کرد: این گونه جانوری به دلیل در انقراض بودن، بومی بودن ممنوعیت شکار دارد و در صورتی که گونه های شبیه به آن به اشتباه به جای این گونه در طبیعت رها شوند امکان آسیب رساندن به قشر بومی این منطقه خواهند داشت.

رئیس اداره حفاظت بر امور حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست استان قزوین بیان کرد: همه گونه های جانوری برای ما ارزشمند هستند اما این گونه جانوری بنا به دلایلی که به آن اشاره شد از ارزش ویژه ای برخوردار است که در صورتی که این گونه حفاظت شود علاوه بر حفظ محیط زیست از لحاظ ژنتیکی، علمی و اقتصادی اهمیت دارد.

وی افزود: زیستگاه اصلی این گونه جانوری لرستان است و از همه مردم تقاضا داریم که در صورت مشاهده خرید و فروش این گونه جانوری می توانند مراتب به سازمان محیط زیست استان اطلاع دهند.

مظفری اضافه کرد: از سوی سازمان محیط زیست استان لرستان دو اکیپ برای جمع آوری این سمندر ها از سطح شهر های کشور تعیین شده که مردم می توانند با دادن اطلاعات موثق در مورد مکان خرید و فروش این سمندر به بازگشت این جانور در حال انقراض به زیست بوم خود کمک کنند.

وی همچنین بیان کرد: حفاظت از این گونه جانوری به منزله حفاظت از یک گونه ژنتیکی خاص محسوب می شود و هر سمندری که به زیستگاه خود باز گردد جانی دوباره به طبیعت خواهد داد.

باید به این نکته اشاره کنیم که از میان سه راسته و 35 خانواده دوزیستان جهان تنها دو راسته و 6 خانواده در ایران زندگی می کنند که متأسفانه به دلایل گوناگونی اهمیت خانواده دوزیستان به ویژه مارمولک ها و سمندر ها از نگاه بسیاری حتی فعالان محیط زیست پنهان مانده است.

در ایران 9 گونه سمندر زندگی می کنند که سمندر کوهستانی لرستان یکی از نادر ترین و نایاب ترین آن ها محسوب می شود که به لطف شکارچیان این روز ها به گونه ای در حال انقراض بدل شده است.

به نظر می رسد که نخریدن این سمندر ها از کسانی که تحت عنوان فروشنده ماهی فعالیت می کنند، دردی را دوا نمی کند و به اصطلاح در منقرض نشدن این گونه تأثیری ندارد اما با نخریدن این گونه جانوری و مطلع کردن مسئولان محیط زیست می توان این جانور در حال انقراض را به طبیعت باز گرداند و زندگی دوباره به آن بخشید.

به خاطر داشته باشیم که خانه، قفس، آکواریوم و یا هر محیط دیگری مناسب برای نگهداری دوزیستان به خصوص سمندر لرستانی نیست، طبیعت خاص لرستان زیستگاه این جانور است که باید به آن بازگردانده شود.

سوالی که شاید هنوز هم در ذهن باقی مانده باشد حکایت سمی بودن این گونه جانوری است، نکته ای که مورد اهمیت است این که چه این گونه سمی باشد چه نه به هر حال خرید و فروش آن ممنوع است و شاید بهتر است فکر کنیم که این گونه سمی است تا شاید دست از سر این موجود بی زبان بیچاره برداریم و دیگر هوس خریدن و نگهداری آن را نداشته باشیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار