کد خبر: 637647
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
«جوان» از یک عملیات غافلگیرانه در آبیک گزارش می‌دهد
نیروی انتظامی شهرستان آبیک با همکاری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در یک عملیات غافلگیرانه، طرح ارتقای امنیت اجتماعی را در منطقه آسیب‌خیز مهدیه (اوبا) شهر آبیک اجرا کرد.

به گزارش «جوان» از قزوین، طی دعوتی از سوی جواد یاوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک، خبرنگاران شهرستان آبیک صبح روز دوشنبه 19 اسفندماه ساعت 7:30 در دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان حاضر شدند و به همراه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک، معاون دادستان و رئیس پلیس بازرسی این شهرستان با ماشین برای تهیه گزارش از اجرای طرح امنیت اجتماعی به منطقه مهدیه (اوبا) شهر آبیک رفتند.

در مسیر رفتن به محل عملیات، کنجکاو شدیم که دلیل این عملیات غافلگیرانه چیست که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک گفت: این طرح با هدف پاکسازی منطقه اوبا از فروشندگان مواد مخدر است که از مطالبات سال گذشته مردم این منطقه بوده است.

یاوری افزود: به طور نامحسوس و محرمانه یک تعداد از معتادان و فروشندگان مواد مخدر شناسایی شده‌اند در حین عملیات تعدادی دستگیر خواهند شد، همچنین دستور بازرسی از 15 باب منزل نیز به نیروی انتظامی شهرستان آبیک داده شده است.

هنگامی که از ماشین پیاده شدیم شاهد حضور نیروهای پلیس حتی پلیس زن نیز در منطقه اوبا بودیم و دو قلاده سگ موادیاب نیز در داخل ماشین بودند و قرار بود نیروی انتظامی را در کشف مواد مخدر یاری رسانند.

ساعت هشت صبح عملیات پاکسازی منطقه اوبا آغاز شد. در بازرسی نیروی انتظامی از نخستین منزل شاهد دستبند زدن پسر نوجوانی بودیم که اشک از چشمانش جاری شده بود ولی به گفته دادستان زندانی بوده که در مرخصی به سر می‌برده است.

از این منزل یک زن میانسال و نیز دختر بچه نوجوان با چشمان اشکبار دستگیر و سوار ماشین نیروی انتظامی شدند که جرم آنها نیز کم‌تر از پسر جوان دستگیر شده نبود.

در بازرسی از یک منزل که اذعان می‌شد از پشت پنجره آن به معتادان مواد مخدر فروخته می‌شد مقدار زیادی وجه‌ نقد، هروئین، شیشه و ترازوی توزین مواد مخدر کشف شد و از این منزل پدر و پسر جوانش که روی بازویش خالکوبی نقش بسته بود، دستگیر شدند که البته نیروی انتظامی گزارش داد که یک بسته از مواد مخدر از سوی یکی از متهمان به سمت کانال مقابل این منزل پرتاب شد و طبق گزارش مردم در لحظه عملیات، نیروی انتظامی بسته مواد را کشف کرد.

لازم به ذکر است، طبق گزارشات مردمی و نیروی انتظامی افرادی که از این منزل مواد مخدر تهیه می‌کردند در زیر پل کانال مقابل این منزل نیز به مصرف مواد می‌پرداختند و به گفته مسئولان این روند از تولید به مصرف بود.

کشف شربت متادون، چند دستگاه ماهواره، کشف انواع مواد مخدر نیز از منازل بازرسی شده از موارد مهم در این عملیات بود و تعدادی از فروشندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر دستگیر شدند که در ادامه گزارش به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

در یکی از منازل که یک راهرو و دو اتاق داشت و بیشتر به دخمه شباهت داشت در یکی از این اتاق‌ها دو نفر حین مصرف مواد مخدر بودند و بوی نامطبوعی هم فضای اتاق را فرا گرفته بود.

اما اتاق دیگر این دخمه درب از پشت قفل بود و دو پسر بچه که برادر و به نوعی بچه‌های کار هم بودند، خوابیده بودند و زمانی که دادستان عمومی و انقلاب پرسید که پدر و مادرتان کجاست با گریه پاسخ دادند که پدرشان برای جمع‌آوری ضایعات رفته و مادرشان فوت کرده البته در یک وضعیت اسفناکی زندگی می‌کردند.

همچنین دو پسر بچه اظهار کردند که پدرشان درب را قفل کرده ولی واقعیت چه بود خدا می‌دانست چراکه زمانی که دادستان پرسید چرا شما سر کار نرفته‌اید گفت می‌خواستیم برویم خواب بودیم که البته تناقض این حرف و قفل بودن در، جای تأمل داشت، حتی گفتند که اتاق دیگر برای یک مستأجر دیگر است.

اما آنچه قابل تأمل در این عملیات بود، این بود که برخی از متهمان نیروهای انتظامی را قسم می‌دادند که کاره‌ای نیستند و حتی یکی از متهمان اظهار کرد دعانویس است و حتی بساط کتاب دعا هم در دستش بود بسیار مقاومت می‌کرد و دستبند به دست، قصد فرار داشت.

البته مردم هم برای تماشای این بازرسی‌ها و دستگیری‌ها آمده بودند.

در حین عملیات مردم به خبرنگار فارس در آبیک اظهار کردند که مسئولان دستگاه قضایی با مجرمان برخورد قاطع داشته باشند و این طرح همیشه اجرا شود و حتی درخواست کردند که یک پایگاه نیروی انتظامی نیز در این منطقه مستقر شود.

برخی از مردم هم اذعان کردند که به دلیل نامطلوب بودن وضعیت منطقه اوبا، زندگی سخت شده و مسکن خود را با قیمت پایین‌تر برای فروش گذاشته‌اند تا از این منطقه رهایی یابند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک رفتیم.

جواد یاوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: از منطقه اوبا کنترل و بازرسی‌های شبانه‌ داشته‌ام و فروشندگان مواد مخدر به صورت علنی در ساعت دو یا سه نیمه شب به فروش مواد اقدام میکردند البته اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی از مطالبات سال گذشته مردم این منطقه بوده است که امسال نتیجه گرفت.

چرا منطقه اوبا آسیب‌پذیر است؟

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در پاسخ به این سئوال ضعف فرهنگ و ضعف اقتصادی را از دلایل اصلی ذکر کرد و توضیح داد: برخی از مردم این منطقه طبیعتا برای کسب درآمد زمانی که راه‌های سالم را بسته می‌بینند یا نمی‌خواهند و یا نتوانند سراغ راه‌های غیر سالم و مجرمانه می‌روند.

یاوری افزود: مشکل دیگری که مردم این منطقه دارند این است که یا از روی ترس یا از روی همراهی، همه همراه هم هستند و همدیگر را پوشش می‌دهند و می‌توان گفت به نوعی اتحاد خبیث دارند.

وی ادامه داد: اگر از نظر فرهنگی بتوان در دل افراد سالمی که در این منطقه ساکن هستند نفوذ کرده و شناسایی شوند، اتحاد خبیث شکل گرفته بینشان شکسته شده و مردم به خودی خود گزارش می‌دهند.

جغرافیای منطقه اوبا دارای ایراد است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک به نکته قابل تأملی در خصوص جغرافیای منطقه مطهری و یا همان اوبا اشاره کرد و گفت: از لحاظ جغرافیایی جرم این منطقه ایراد دارد و آن، بن‌بست بودن این منطقه است.

یاوری بیان کرد: طرحی داده شده است تا این منطقه از بن‌بست بودن خارج شده و باز شود و محل تردد افراد عادی و سالم بیشتری شود و منطقه برای مجرمان ناامن شود، البته اجرای طرح مهم دیگری در این منطقه با همکاری نیروی انتظامی در دستور کار قرار دارد که سال آینده اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرداری آبیک باید موضوع جغرافیایی جرم و اداره برق تامین بهتر برق منطقه اوبا را پیگیری و رفع کرده و مسئولان فرهنگی نیز فعالیت‌های فرهنگی خود در این منطقه افزایش داده و رونق ببخشند.

این مسئول افزود: با توجه به بافت‌های فرسوده، دارای رطوبت و در حال فروریختن برخی از ساختمان‌های منطقه اوبا که زمینه ارتکاب جرم هم وجود دارد، ضروری است مسئولان با فراهم کردن تسهیلات و بسترهای لازم مردم را به سمت نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب کنند تا تجمیع شده و در قالب آپارتمان مردم در وضعیت مناسب‌تری و سالم‌تری زندگی کرده و بساط فروشندگان موادمخدر برچیده شود.

البته ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که در سال‌های گذشته ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه اوبا شهر آبیک به شدت رواج داشته و برخی از مسئولان شهری هم چراغ سبز نشان داده و مردم را به این وضعیت کشاند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک با اشاره به دستگیری چند نوجوان در این عملیات غافلگیرانه اذعان داشت: در یک خانواده، یک فرد به تنهایی نمی‌تواند به فروش مواد مخدر بپردازد و زن و فرزند را هم دخیل می‌کنند.

یاوری اضافه کرد: کودکان و نوجوانان که نمی‌توانند سره را از ناسره تشخیص دهند به همین دلیل معتقد هستم مجرم نبوده و بزه‌دیده هستند و پدر و مادرشان مقصر هستند و آنان را به این راه کشانده‌اند.

وی تصریح کرد: خانواده‌های منطقه مهدیه (اوبا) با سکوت خود و ندادن گزارش به نیروی انتظامی علاوه بر کمک به فروش مواد مخدر، به خود، فرزندانشان و دیگران ظلم می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: خانواده‌ها باید بدانند که آخر زنجیره مواد مخدر بدبختی جوانان و از هم پاشیدن خانواده‌ها است و اگر آخر و عاقبت کارشان را بدانند با هیچ قیمتی حاضر نمی‌شوند به بدبختی دیگران کمک کنند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در خصوص برخورد دستگاه قضایی با سوداگران مواد مخدر بیان کرد: دستگاه قضایی تابع قانون است و شاید هیچ گاه حاضر به آزادی چنین افرادی نباشد ولی قانون فلسفه دارد و بدون دلیل نمی‌شود کسی را بازداشت کرد و به اندازه میزان جرم و مسئولیتی که در این زمینه داشته باید مجازات شود.

یاوری افزود: معتادانی که در طرح ارتقای اجتماعی دستگیر شده‌اند به کمپ‌های ترک اعتیاد اعزام می‌‌شوند.

وی بر پررنگ شدن و اجرای فعالیت‌های فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک در منطقه مهدیه (اوبا) تاکید کرد و گفت: مسئولان باید بدانند که فرهنگ و فرهنگ‌سازی چیست و با شناسایی نیازهای مناطق، برنامه‌ریزی کرده و مطابق با آن برنامه‌های فرهنگی غنی و سازنده اجرا کنند.

این مسئول همچنین بر ایجاد و فراهم کردن بسترهای لازم به ویژه زیرساخت‌های مناسب فرهنگی مانند مسجد، پارک، فضای سبز و امکانات و خدمات شهری موثر در شهرک‌های شهرستان آبیک از سوی مسئولان تاکید و خاطرنشان کرد: اگر این امر تحقق نیابد، چند سال آینده شاهد (اوبا) شدن مناطق دیگر شهرستان خواهیم بود.

لازم به ذکر است با توجه به صدور حکم بازرسی از 15 منزل از منطقه مهدیه (اوبا) از سوی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک به نیروی انتظامی، در حین عملیات نیز از سوی دادستان بازرسی از پنج منزل دیگر نیز برای نیروی انتظامی صادر و موادی هم کشف شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک یادآور شد: در این طرح ارتقای امنیت اجتماعی 44 نفر زن و مرد دستگیر شدند که 30 نفر مصرف‌کننده مواد مخدر و 14 نفر فروشنده مواد مخدر بودند.

یاوری افزود: در عملیات پاکسازی منطقه اوبا همچنین حدود دو کیلو انواع مواد مخدر مانند تریاک، هروئین، شیشه، متادون و آلات استعمال مانند وافور، پایپ و ترازوی توزین مواد مخدر نیز کشف شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی همچنان در منطقه اوبا ادامه خواهد داشت.

حال این سئوال به ذهن متبادر می‌شود که واقعا چرا فعالیت‌های فرهنگی در منطقه اوبا کم‌رنگ و یا شاید بتوان گفت بی‌رنگ بوده است، آیا مسئولان غفلت کرده‌اند.

کمی منصفانه بنگریم متوجه می‌شویم که مردم و دیگر مسئولان شهرستان آبیک هم باید پای کار آمده و با همتی والا و عزمی جدی در راستای رفع مشکل اعتیاد و مواد مخدر این منطقه مهدیه (اوبا) و دیگر مناطق آلوده و آسیب‌زا با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی همراه و همگام شده و همیشه انگشت اتهام را به سمت نیروی انتظامی نگرفته و تنها این نهاد را مسئول ندانند و همه احساس مسئولیت کرده و بساط سوداگران مرگ را در این شهرستان برچینند.

این عملیات تا بعد از ظهر امروز ادامه داشت.

پایان پیام

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر