کد خبر: 636353
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام:
به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام، غلامحسین کاظمی گفت: با گذشت بیش از یکسال تلاش شبانه روزی کارشناسان و مامورین حفاظت محیط زیست استان و نصب دوربین های تله‌ای در مناطق مختلف با احتمال حضور پلنگ در نهایت در اسفند ماه سال جاری تصاویر با ارزشی از این گونه در منطقه حفاظت شده دینارکوه در شهرستان آبدانان ثبت شد.

وی ادامه داد: این تصاویر حاکی از شرایط زیستی مطلوب پلنگ در زیستگاه مورد نظر است، پلنگ ایرانی با نام علمی Pantheraparadus اغلب به دلیل دخالت انسان و عواملی نظیر شکار، کمبود طعمه، تخریب زیستگاه و برهم خوردن آرامش گونه با خطر کاهش مواجه می‌شود.

وی افزود: ثبت اینگونه تصاویر اطلاعات مفیدی را در زمینه وضعیت سلامتی و امنیت گونه‌ها در اختیار کارشناسان محیط زیست قرار می‌‌دهد.

لازم به ذکر است پلنگ ایرانی با جثه‌ای بزرگ، بدنی عضلانی و نرم و انعطاف پذیر به صورت انفرادی زندگی می‌کند. پلنگ معمولا آرام، بی‌صدا و با سرعت کم حرکت می‌کند و به آسانی می‌تواند سرعت خود را تا 60 کیلومتر در ساعت افزایش دهد.

این پستاندار در مناطقی که آرامش داشته باشد به صورت روز و شب فعال است ولی در جاهایی که احساس خطر می‌کند فقط شبها با احتیاط ظاهر می‌شود.

وزن این گونه گاهی به 90 کیلوگرم نیز می‌رسد و از مشخصه‌های ظاهری بارز آن وجود خال‌های تو خالی در سطح پشت و پهلوها و دست و پایی نسبتا کوتاه با پنجه های پهن است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر