کد خبر: 636189
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
یوسف یوسفی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های این اداره کل در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری پرداخت و گفت: مراسم روز درختکاری در روز 15 اسفند ماه در محل پردیس دانشگاه اراک و با حضور اعضای شورای اداری و مسئولین استان برگزار خواهد شد. وی تصریح کرد: منابع طبیعی استان مرکزی در راستای وظیفه تولید نهال‌های غیر مثمر برای توسعه فضای سبز و جنگل کاری طی سال جاری بیش از 2 میلیون اصله نهال تولید کرده است که 831 هزار نهال غیر مثمر در هفته منابع طبیعی توزیع خواهد شد.
فاطمه قاسمی

منابع طبیعی به عنوان ثروت هرجامعه و امانتی برای آیندگان است ،کسانی که از این ثروت وهدیه الهی استفاده می کنند موظفند از آن بطور صحیح بهره برداری نموده ،آباد وسرسبز به نسل بعد از خود تحویل نمایند زیرا امروزه کارشناسان و متخصصین امر،منابع طبیعی را بستر حیات کلیه موجودات زنده وسرسبزی وآبادی آن را نشانه پیشرفت علمی و فرهنگی جوامع وزمینه ساز توسعه پایدار می دانند.هفته منابع طبیعی هر ساله از نیمه دوم اسفند آغاز میشود وفرصت مناسبی را برای فرهنگ سازی در زمینه کاشت نهال وایجاد فضای سبز فراهم می نماید.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در راستای ایجاد هزار هکتار فضای سبز وظیفه تولید نهال این هزار هکتار بر عهده منابع طبیعی می‌باشد و مقرر شده است در صورتی که شهرداری چاله‌های مورد نیاز این نهال‌ها را ایجاد کند 431 هزار اصله نهال برای این امر اختصاص یابد.

یوسفی مشارکت مردمی و همراهی دستگاه‌های اجرایی برای بهتر برگزار شدن هفته گرامیداشت منابع طبیعی را امری ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: برنامه‌های هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با شعار «با مردم و برای مردم» از پانزدهم اسفند تا بیست و یکم اسفند ماه برگزار می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: برگزاری جشن درختکاری، توزیع نهال بین مردم در قالب طرح نهضت سبز، سخنرانی کارشناسان در مدارس سطح شهرستان‌ها، برگزاری مسابقه دوچرخه سواری در روز جشن درختکاری، توزیع بروشور و تراکت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری گردهمایی علمی در دانشگاه آزاد و افتتاح باشگاه خبرنگاران منابع طبیعی برای اولین بار درکشور از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی تعداد موافقت‌نامه‌های انجام شده توسط منابع طبیعی استان مرکزی را 21 مورد عنوان کرد و بیان کرد: از این تعداد 11 موافقت‌نامه استانی، 9 موافقت‌نامه ملی و یک موافقت‌نامه بین‌الملی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان ساخت: از جمله این توافقامه‌ها اجرای طرح ملی ترسیب کربن در شهرستان محلات با هدف توانمند سازی جوامع محلی است که این مهم گامی مؤثر در کنترل بیابان زایی محسوب می‌شود.

یوسفی گفت: این تفاهم‌نامه بین‌المللی به صورت سه جانبه با حضور نماینده دفتر توسعه عمران زیست محیطی سازمان ملل (UNDP) وزارتخانه‌های امور خارجه کشور و استانداری مرکزی امضا شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد: موافقت‌نامه‌های این اداره کل در مجموع در چند محور هدفمند منعقد شده که بارز‌ترین آنها در راستای مقابله با بیابان زایی و تثبیت شن‌های روان است که 50 هزار هکتار از اراضی کویر میقان تحت حفاظت و مدیریت قرار می‌گیرد.

یوسفی با بیان اینکه 800 طرح مرتع‌داری دراستان در حال اجرا است افزود:: محور دوم تفاهم‌نامه‌ها بهبود و اصلاح مراتع است که با تامین آب شرب، دام و احداث آبشخور و اجرای پروژه‌های احیایی بهبود و اصلاح صورت می‌گیرد.

وی جنگل کاری و توسعه فضای سبز را محور سوم موافقتنامه‌ها عنوان کرد و بیان داشت: هم اکنون هزار هکتار پارک جنگلی و 305 هکتار ذخیره‌گاه در استان است که حفاظت می‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر