کد خبر: 635722
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
فواد ایزدی در مشهد:
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت:متاسفانه متن توافق نامه ژنو حق وتو غنی سازی در ایران را به امریکا داده است.
حسین قره گوزلویی

به گزارش خبرنگار جوان از مشهد، دکتر فواد ایزدی عصر سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به نقد و بررسی توافقات ژنو پرداخت و گفت: وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در سفر اخیر خود به سرزمین های اشغالی گفت امریکا حق وتوی غنی سازی در ایران را دارد؛ در مقابل این صحبت دوستان در داخل مدعی شدند این حرف های شرمن مصرف داخلی دارد و برای ساکت کردن تندروهای کنکره و صهیونیست ها زده شده است اما در جواب این ادعا باید گفت شاید این صحبت ها مصرف داخلی برای مقامات امریکایی داشته باشد اما متاسفانه متن توافقنامه ژنو این حق وتو را به امریکایی ها داده است.

وی افزود: : در متن توافق‌نامه حق غنی‌سازی ایران به توافق طرفین مرتبط شده و ایران حالا باید برای گرفتن حق غنی‌سازی که داشته وارد مذاکرات هفته پیش وین می شود.

ایزدی با اشاره به اینکه در متن اصلی توافق‌نامه در کنار تحریم‌های ملی، به تروریسم و حقوق بشر نیز اشاره شده گفت: طبق توافق‌نامه این به آن معناست که ایران به طور مثال حق دفاع از حزب‌الله را ندارد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: آمریکا و همدستانش در صدد گرفتن اهرم‌های قدرت از ایران هستند و این توافقات وسیله‌ای برای گرفتن گام به گام اهرم‌های قدرت از ملت و دولت ایران است.

یراساس توافقنامه ژنو تحریم‌های بانکی و نفتی پابرجاست

وی در ادامه به عنوان نخستین نقد به توافق‌نامه از توجه به دغدغه‌های طرف مقابل مذاکره و عدم توجه به دغدغه‌های ایران اشاره کرد و گفت: در این توافق‌نامه تحریم‌های بانکی و نفتی همچنان بر جای خود باقی مانده است.

ایزدی با اشاره به اینکه در جلسه 11 مهرماه کمیسیون سیاست خارجی آمریکا، شرمن گفت که ما با ایران شفاف بوده و گفته‌ایم تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر برای ایران همچنان روی میز است، افزود: دولت آمریکا کشورهای دنیا را به دو گروه دشمن و همراه تقسیم می‌کند و هدف سیاست خارجی آن تبدیل کشورهای دشمن به کشورهای همراه است.

وی تصریح کرد: آمریکا با این سیاست در بودجه 2014 خود در راستای ترویج دموکراسی در خاورمیانه 2 میلیارد و 800 میلیون دلار هزینه اختصاص داده است.

ایزدی بیان کرد: نقد دیگر به بحث استفاده آمریکا از توافق‌نامه برای مباحث نظامی بر می گردد چرا که ما در این توافق‌نامه پذیرفتیم که قطعنامه‌های سازمان ملل را می‌پذیریم در حالی که قبل از آن قطعنامه‌های سازمان ملل را غیر قانونی می‌دانستیم.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان گفت: در آمریکا 16 نهاد امنیتی و اطلاعاتی وجود دارد و رئیس همه این نهادها فردی به نام "جیمز کلپر" است که عنوان کرده، ما نمی‌دانیم که ایران در صدد ساخت سلاح هسته‌ای است یا خیر؛ بنابراین در اینجا این پرسش مطرح می‌شود پس چرا ایران را تحریم می‌کنند با وجودی که نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه طرف مقابل می داند که ایران در صدد کشف سلاح هسته‌ای نیست، ادامه داد: آنها عنوان می‌کنند که ما می‌دانیم ایران نخواهد توانست اورانیومی در حد ساخت سلاح هسته‌ای غنی سازی کند و چنانچه دست به این اقدام بزند ما متوجه خواهیم شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه 1+5 یک‌سری امتیازات از ایران گرفته و طرف مقابل نیز طبق تعهدات باید 5 میلیارد به ایران پس می‌داد و در بعضی از حوزه‌ها مانند هواپیما، فلزات گرانبها، پتروشیمی و...باید تحریم‌ها طی 6 ماه مذکور در توافق نامه کاهش می‌یافت، افزود: اما در متن وزارت دارایی آمریکا در 30 دی ماه خلاف این مسئله ثابت شده است.

وی با بیان اینکه ایران تمام درخواست‌های طرف مقابل مذاکره را اجرا و غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کرده است، افزود: طرف مقابل نیز باید به مباحثی که در توافق نامه بوده عمل کند اما در سایت خود صریحاً اعلام کرده که این تعهدات را نقض کرده است.

این کارشناس سیاسی با طرح این پرسش که چرا وزارت دارایی آمریکا توافق‌نامه را نقض کرده است و اجازه تعامل اقتصادی را نمی دهد، تصریح کرد: در ساختار سیاسی آمریکا قوه مجریه حق ندارد تحریم‌هایی را که وضع شده است تعلیق کند و چنانچه درصدد اصلاح آن هستند باید کنگره اقدام کند و نه قوه مجریه و این زنگ خطری برای ایران است.

کنگره به سخنان اوباما توجه نمی‌کند

ایزدی بیان کرد: متاسفانه وزارت خارجه ما با مجموعه‌ای وارد مذاکره شده که معلوم نیست قوه مجریه بتواند کنگره را وادار به تعلیق تحریم‌ها کند یا نه؟ و نتیجه این می شود که امروز ایران مسیری را طی می‌کند که معلوم نیست سرانجام آن چه شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل ایران قوه مجریه آمریکا نیست، خاطرنشان کرد: امروز در کنگره آمریکا از صد نفر 59 نفر رای به تحریم جدید داده‌اند؛ بنابراین به سخنان اوباما و قوه مجریه توجه نمی‌کنند، تیم مذاکره‌کننده آمریکایی عنوان کرده‌اند: ما خواهان امتیاز دادن به ایران هستیم؛ اما در آمریکا کنگره با ما برخورد خواهد کرد؛ بنابراین ما نیز در ایران باید تیم مذاکره‌کننده را نقد کنیم و ساکت ننشینیم که آنها بتوانند امتیاز بگیرند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «وندی شرمن» عنوان کرده که در ایران فرهنگ و مقاومت وجود دارد، ادامه داد: بنابراین آیا سکوت در این زمان به صلاح کشور است؛ لذا نقد نه تنها مشکلی را ایجاد نمی‌کند، بلکه برای تیم مذاکره کننده نیز مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمریکا درصدد گرفتن همین اهرم‌های قدرت از ایران است و حزب‌الله اهرم قدرت ایران در مقابل اسرائیل است، افزود: امروز در دنیا کشورهایی مدعی حقوق بشر هستند که از سلاح کشتار جمعی استفاده می‌کنند و سلاح هسته‌ای می سازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه از نکات مثبت توافق‌نامه به بحث دیپلماسی عمومی اشاره کرد و گفت: این توافق نامه نشان می‌دهد که ایران اهل همکاری و تفاهم است و دولت ایران اهل تقابل با دنیا نیست و این مسئله در افکار عمومی بسیار مهم است.

ایزدی با تاکید بر اینکه منزوی شدن نتانیاهو یکی دیگر ازنکات مثبت این توافق‌نامه است، تصریح کرد: این توافق‌نامه باعث ایجاد اختلاف بین اعضای 1+5 است که این نیز نکته مثبت برای ایران می باشد؛ زیرا در حال حاضر چین و آلمان با غنی‌سازی ایران مخالف نیستند و آمریکا، انگلیس و فرانسه با هسته‌ای ایران مخالفت می‌کنند و به همین دلیل این توافق‌نامه عاملی در جهت اختلاف بین اعضای 1+5 است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مثبت دیگر قائل بودن به غنی سازی برای ایران است؛ به طوری که تا قبل از این به ایران اجازه غنی سازی داده نمی‌شد؛ اما امروز با غنی سازی پنج درصد موافقت شده است.

ایزدی در پایان به عنوان چهارمین نکته مثبت نیز به بحث غنی‌سازی اشاره کرد و گفت: 6 ماه غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده و نگاه صددرصد مخالف به ایران، تغییر یافته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار