کد خبر: 627620
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
نگهداري از پروتئين‌هاي گياهي مانند قارچ، تهيه برنج دم كشيده و سفيد، پخت سريع سيب‌زميني، چاره كار شلغم‌هاي تلخ و راست و ريست كردن غذاهايي كه به شدت شور يا شيرين‌شده ترفندهاي مهم ستون كدبانوگري امروز است.
زهرا صبور

نگهداري از پروتئين‌هاي گياهي مانند قارچ، تهيه برنج دم كشيده و سفيد، پخت سريع سيب‌زميني، چاره كار شلغم‌هاي تلخ و راست و ريست كردن غذاهايي كه به شدت شور يا شيرين‌شده ترفندهاي مهم ستون كدبانوگري امروز است. مهارت‌هايي كه دانستن آنها مي‌تواند آبروي شما را در مقابل مهمان‌هايي كه دعوت كرده‌ايد حفظ كند.

پروتئين گياهي

براي اينكه قارچ موقع سرخ شدن سياه نشود و از جلوه آن كم نشود بهتر است چند قطره آب‌ليموترش تازه يا آبليمو به آن اضافه كنيد، شعله را تا آخر زياد كنيد تا شعله زياد زمان پخت را كوتاه كند و از آب انداختن قارچ جلوگيري كند. هميشه سعي كنيد به مقدار مورد نياز قارچ بخريد اما اگر حجم زيادي قارچ خريداري كرديد براي جلوگيري از پلاسيده و كوچك شدن قارچ‌ها آنها را به هيچ وجه درون كيسه‌هاي پلاستيكي بدون منفذ قرار ندهيد. بهترين شرايط نگهداري براي قارچ پاكت كاغذي هستند كه داخل يخچال قرار گيرند. خوب است بدانيد وجود پاكت كاغذي باعث مي‌شود كه هوا و اكسيژن وارد قارچ‌ها شده و درهواي مرطوب يخچال تازه و شاداب بمانند. روش دوم نگهداري درازمدت قارچ‌ها فريز كردن آنهاست. براي منجمد كردن قارچ، ابتدا آن را شسته، خشك كنيد، سپس در اندازه‌هاي دلخواه در يك وعده غذايي تقسيم كرده، در كيسه فريزر بريزيد و منجمد كنيد. قارچ منجمد را مي‌توان حداكثر شش ماه در فريزر نگهداري كرد.

برنج سفيد و قد كشيده دم كنيد

قديمي‌ترها مي‌گفتند بانوي آشپز ايراني بايد بتواند برنج دانه‌بلند، سفيد و دانه دانه بپزد تا مهارت آشپزي‌اش را به رخ بكشد. اگر مي‌خواهيد برنج شما دانه‌بلند و كشيده شود بايد دو تا سه ساعت قبل از پختن، برنج را با آب ولرم و نمك كافي خيس كنيد. هنگام صاف كردن برنج در حال جوش در قابلمه يك يا دو ليوان آب سرد به آن اضافه كنيد و سپس در آبكش بريزيد. حتي مي‌توانيد يك عدد پياز را حلقه حلقه كنيد و درون برنج در حال جوش بريزيد. با اين كار هم برنج قد كشيده مي‌شود هم طعم خوبي پيدا مي‌كند. اگر برنجتان بيش از حد جوشيد و نگران وارفتن بوديد كافي است دو يا سه قاشق غذاخوري آبليمو به برنج در حال جوش اضافه كنيد. براي سفيد شدن برنج هم مي‌توانيد موقع جوشيدن مقداري سركه، آبليمو يا ماست به آن اضافه كنيد و در نهايت يك برنج شفاف و سفيد آبكشي كنيد.

سه سوت سيب‌زميني بپزيد

براي اينكه پخت سيب‌زميني سريع‌تر انجام شود بهتر است قبل از جوشيدن چنگال را داخل سيب‌زميني‌ها فرو ببريد با اين كار شما فضاي ورود آبجوش و حرارت به داخل سيب‌زميني را راحت‌تر مي‌كنيد در نتيجه زودتر سيب‌زميني‌‌ها پخته مي‌شوند. در ضمن توجه داشته باشيد كه سيب‌زميني نبايد زياد پخته شود زيرا پخت زياد رنگ سيب‌زميني را كدر مي‌كند ناگفته نماند بهتر است درهنگام پختن كمي نمك هم در آب بريزيد. اگر مي‌خواهيد در موقع پخت سيب‌زميني‌ها ترك نخورد قبل از پخت مقداري كره يا روغن به سطح آنها بماليد و باز هم سوراخي به وسيله چنگال در آن ايجاد نماييد. اگر مي‌خواهيد نشاسته كمتر و قند بيشتري دريافت كنيد بايد از سيب‌زميني‌هاي پير استفاده كنيد در ضمن اگر مي‌خواهيد اغلب خواص سيب‌زميني حفظ شود پوست آن را نكنيد و از سيب‌زميني‌هايي كه سبز شده‌اند استفاده كنيد. گاهي پيش مي‌آيد سيب‌زميني را پوست كنده‌ايد ولي به آن نياز نداريد در اين مواقع براي نگهداري باكيفيت سيب‌زميني‌ها بهتر است آنها را داخل آب سرد و سركه به مدت چهار تا پنج روز نگهداري كنيد. براي جلوگيري از جوانه زدن سيب‌زميني‌ها مي‌توانيد يك عدد سيب درختي كال بين سيب‌زميني‌ها قرار دهيد يا اينكه يك پارچه مشكي روي آنها بكشيد كه مانع رسيدن نور به آن شود.

آبليموي بيشتري بگيريد

اگر آبليمو را در يخچال نگهداري مي‌كنيد مواظب باشيد كه در شيشه بسته باشد، در غير اين صورت، عمر يخچال را كوتاه مي‌كند. اگر آبليمو را خودتان تهيه مي‌كنيد بگذاريد دو روز بماند بعد صاف كنيد چون در اين صورت تفاله آن بالا آمده و راحت‌تر جدا مي‌شود. آبليمويي را كه در خانه تهيه مي‌كنيد صاف كرده و هسته آن را جدا كنيد و تفاله آن را در فريزر نگهداري كنيد و موقعي كه شربت‌آبليمو درست مي‌كنيد مقداري از آن را در شربت بريزيد در اين صورت شربت شما هم تازه‌تر و هم خوشمزه‌تر مي‌شود. براي اينكه آبليموي شما كپك نزند شيشه بايد پر باشد و در جاي خنك نگهداري شود و اگر در آبليمو را براي مصرف باز مي‌كنيد حتماً آن را در يخچال نگهداري كنيد. به ياد داشته باشيد اگر مي‌خواهيد آبليموي بيشتري از ليمو به دست آوريد، ابتدا آنها را در داخل آب داغ بريزيد، چند ثانيه صبر كنيد و قبل از آبليموگيري، آنها را روي ميز بغلتانيد.

نگران برنج ته گرفته نباشيد

اگر برنج شما ته گرفت و سوخت بلافاصله در قابلمه را برداشته تا كاملاً بخار آن‌كه بوي سوختگي مي‌دهد خارج شود سپس يك ظرف ديگر را آماده كرده و برنج را به آرامي به آن ظرف انتقال دهيد با يك تكه نان و يك پياز حلقه‌حلقه شده روي آن قرار دهيد و در آخر نيز مي‌توانيد كره‌اي را ذوب كرده و روي برنج بدهيد يا اينكه چند تكه زغال را داخل يك نعلبكي گذاشته و روي برنج قرار دهيد و در قابلمه را ببنديد اگر برنجي كه زياد ته گرفته ظرفش عوض نشود گذاشتن پياز يا نان تأثير زيادي ندارد. اگر خورشت شما سوخت به هيچ وجه داخل قابلمه آب نريزيد بلكه قسمت‌هاي سالم را به ظرف ديگري انتقال دهيد سپس مقداري آب گرم، نمك و روغن و ادويه به آن اضافه كنيد.

چاره غذاي شيرين

اگر غذاي شيرين پخته‌ايد ولي غذاي شما بيش از اندازه شيرين شده است، كمي نمك يا يك قاشق سركه به آن اضافه كنيد، شيريني اضافه گرفته خواهد شد.

چاره غذاي شور

اگر برنج شما شور شد يك عدد سيب‌زميني را پوست كنده و چهار قاچ كرده و لا‌به‌لاي برنج قرار داده تا شوري آن بر طرف شود. روش ديگر اين است كه يك قاشق سركه يا يك قاشق شكر به غذاي شور اضافه كنيد كه شوري غذاي شما را بگيرد. اگر غذاي شما داراي سيب‌زميني است براي از بين بردن شوري غذا سيب‌زميني‌هاي پخته شده داخل غذا را بيرون آورده و دوباره سيب‌زميني جديد در آن بريزيد، سيب‌زميني‌هاي جديد شوري را به خود خواهد گرفت و از سيب‌زميني‌هاي قبلي در غذاي ديگر مي‌توانيد استفاده كنيد.

اگر غذاي شما فاقد سيب‌زميني است باز هم مي‌توانيد چند سيب‌زميني داخل غذاي شور شده بريزيد و سپس آنها را قبل از سرو غذا خارج كنيد.

با شلغم‌هاي تلخ چه كنيم

به خاطر اينكه بعضي از شلغم‌ها رگه تلخ دارند بهتر است براي پختن شلغم بعد از شستن آن ده دقيقه شلغم را جوشانده، آب آن را دور ريخته و دوباره با آب گرم به اندازه لازم بپزد اگر شلغم را با آب كم بپزيد خوشمزه‌تر خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
2
7
سیب زمینی که پوستش سبز شده را نبایدمصرف کرد.آبلیمویی که خودمان گرفته آیم را باید بلافاصله درآبکش بریزیم و آب آنرا از تکه های هسته جدا کنیم، اگر تاخیر کنیم به نسبت تاخیرمان آبلیمو تلخ می شود.
امیرسالار
|
United States
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
1
1
ازمطالب مفیدتون سپاسگزارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
2
الیه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار