کد خبر: 627141
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
اگر ما به ریاضیات سری بزنیم فضای سه بعدی فضای برداری دارای 3 بعد و یک مدل هندسی از جهان فیزیکی می باشد که ما در ان زندگی می کنیم این ابعاد 3 گانه معمولا با نام های طول و عرض و عمق یا ارتفاع شناخته می شود البته نام گذاری ان اختیاری است
به گزارش جوان آنلاين، امید اسدی،عکاس و فیلمساز سه بعدی استریوسکوپ و فعال استریوسکپی در ایران می گوید: اگر ما به ریاضیات سری بزنیم فضای سه بعدی فضای برداری دارای 3 بعد و یک مدل هندسی از جهان فیزیکی می باشد که ما در ان زندگی می کنیم این ابعاد 3 گانه معمولا با نام های طول و عرض و عمق یا ارتفاع شناخته می شود البته نام گذاری ان اختیاری است

در فیزیک دنیای 3 بعدی t به همراه زمان در یک فضای 4 بعدی قرار می گیرد که به فضای مینکوفسکی مشهور است . مغز انسان دو تصویر را از دو چشم می گیرد و با هم ترکیب می کند و تصویر بعد داری همراه با عمق را می سازد . به همین دلیل در تولید و فیلمسازی 3 بعدی از 2 تصویر با دوزاویه متفاوت استفاده می شود که در یک اصطلاح رایج در سینما به صورت فرانسوی ابجکتیف یا معدل انگلیسی ان ابجکتیو معروف است در سال 1840 شخصی به نام چارلز ویتستون وسیله ای به نام استریوسکوپ را به عنوان یک برجسته بین معرفی می کند و پس از 6 سال یک شخص آلمانی تکنیک عکاسی استریوسکپیک را ابعدا می کند .

عکسبرداری سه بعدی بیش از 100 سال در جهان ما قدمت دارد اما در ایران به خوبی به تولید و بررسی نرسیده است لازم است گفته شود فیلم های سه بعدی نسخه های دی وی دی که به صورت کپی شده هستند و امروزه توسط اکثر فروشگاه های تقلبی با عنوان فیلم اورجینال سه بعدی به فروش می رسد فاقد اعتبار هستند به دلیل اینکه نسخه های دی وی دی فقط استفاده تبلیغاتی ازمایشی دارد و تمامی فیلم های سه بعدی اصل و اورجینال در قالب دیسک های معروف بلورای کمپرس فول اچ دی می شوند اما بیشتر فیلم های تقلبی که در فروشگاه های نامعتبر اینترنتی و با قیمت ارزان به فروش می رسد کپی و تبدیل شده از روی نسخه اصلی هستند که دیگر کیفیت اصلی خود را ندارند و فاقد استاندارد می باشند . لازم است که بگویم فیلم های سه بعدی در خارج از کشور به صورت میانگین 40 دلار قیمت دارد که برای مصرف کنندگان ایرانی به صرفه نخواهد بود به همین دلیل تمامی فیلم های سه بعدی استاندارد در ایران کپی شده از روی نسخه اصلی و کاور ان ها می باشد .

در عکسبرداری و فیلمبرداری سه بعدی همه چیز باید هماهنگ باشد و از قبل مورد ارزیابی و کارشناسی قرار بگیرد یک ناهماهنگی در لغزش دوربین و لنز دوربین می تواند افکت سه بعدی را بر هم بزند و بیننده نتواند فیلم را از صفحه نمایش به سمت بیرون ببیند . در یک فیلمبرداری سه بعدی همه عوامل میزان نور ، میزان سن ها و میزان شدت نور و کمپوزیسیون باید کنترل شود اکثر اشتباهات فیلمبرداری سه بعدی در مرحله تدوین که به صورت کارشناسی تدوین می شود قابل تغییر و ترمیم است اما اشتباهات فوکوس و نابرابری لنز ها به هیچ عنوان قابل تصحیح نیستند . برای فیلمسازی و عکسبرداری سه بعدی نیاز به کارگردان و کارشناسی سه بعدی می باشد که حد اقل یک یک فریم عکس سه بعدی استاندارد را تجربه کرده باشد و تمام عوامل را کنترل کند . نوع حرکت دوربین . زاویه دوربین . اشیا و میزان نور از عوامل مهم در فیلمبرداری سه بعدی هستند که کارگردان فیلم باید از تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشد و همچنین در تولید یک فیلم سه بعدی یا استریوفتوگرافی به لوازم و نرم افزارهای روز استاندارد و تخصص کافی در این زمینه مورد نیاز است . فیلم سه بعدی یک نوع سینمای پویاست و با خطای دید عمیق بر درک بصری تاثیر می گذارد و با کمک جلوه های ویژه مخصوص سخت افزای یا چشم افزاری خطای دید سطح و عمق یا دور و نزدیکی در تصاویر قابل رویت می شود .

فیلم سه بعدی از سال 1890 تا 2010 میلادی وجود داشته است اما چون تولید این فیلم ها نسبت به فیلم های معمولی هزینه چندین برابری دارد و نیازمند تلاش چندین برابر می باشد به فراموشی سپرده شده بود که در سال 1900 توسط دو شرکت معروف تا حدی به این سینما ها پرداخته شد و در فاصله سال های 2000 تا 2009 به اوج موفقیت خود رسید و تولید فیلم اواتار توسط جیمزکامرون که در ان از تکنولوژی ویندو و استریوبیس استفاده شده بود موفقیت تولید این فیلم ها را چندین برابر کرد .

اولین فیلمی که خودم به روش استریوسکپی در سال 1386 تنظیم و شات کردم تمام قوانین بین المللی سه بعدی در ان رعایت شده بود که امروزه به عنوان فیلم سه بعدی گل های لاله زار شهرت دارد . و این فیلم را در 4 قالب ویدیویی برای تلویزیون سه بعدی و برای سینما سه بعدی و برای اناگلیف و پلورایز تنظیم کرده بودم که در همان سال به دست هم میهنان رسید .

در سال 1387 به بعد متوجه شدم با استقبال مردم از تولیدات بصری سه بعدی اشخاص سودجو اقدام به تولید عینک های سه بعدی اناگلیف کرده اند با عنوان ها و مارک های فریبنده که وجود خارجی ندارند فیلم های من و سایر همکاران را همراه با عینک های تقلبی و بی کاربرد خودشان به فروش می رسانند عینک های اناگلیف ارزانترین نوع عینک سه بعدی در بازار جهانی می باشد که برای شماهدهی ان نیاز به پروجکتور مخصوص و تلویزیون مخصوص نیست که در ان دو تصویر روی هم سوپر می شود .

اطلاعاتی در مورد یک عینک سه بعدی استاندارد اصل به هم میهنان می دهم و از ان ها می خواهم هنگام خرید این نوع عینک ها به شرط کارکرد سه بعدی خرید کنند

فیلم های سه بعدی اناگلیف به صورتی طراحی می شوند که از دو رنگ قرمز و فیروزه ای تشکیل شده اند که در سال 2005 از رنگ ابی – قرمز و در سال 2003 از رنگ سبز و قرمز و در سال های ما قبل از ان از رنگ زرد و ابی استفاده می شده است .دلیل تنوع این رنگ بندی ها این بود که عینک بتوانند طیف بزرگی از رنگ ها را کدک کند چون هدف رسیدن فنوتیپ سه بعدی به مغز بود و این نوع فیلم هازمانی معنا پیدا می کنند که با عینک خود سازگاری داشته باشند و اگر عینک استاندارد نباشد یا با کد رنگی فیلم هماهنگ نباشد عینک بدون کاربرد خواهد بود و در نهایت تصویر نهایی سه بعدی نیست . و این می تواند باعث بدبینی مخاطبین به هنرنوپای سه بعدی در ایران منجر شود . و ان را به تولید تمام محصولات سه بعدی جهانی نسبت دهند واژه اناگلیف انگلیسی است و به معنای برجسته می باشد که فقط در دنیا دو کمپانی هستند که این فیلتر هارا برای عینک تولید می کنند . عینک های اناگلیف به صورتی می باشد که فیلتر قرمز مقابل چشم چپ و فیلتر فیروزه ای مقابل چشم راست قرار می گیرد البته تفاوت هایی بین چشم چپ و راست وجود دارد که به یک کمپانی مربوط می شود و عمومیت ندارد – لازم به ذکر است تمامی فیلم های سه بعدی جهانی از سال 2009 به بعد در اناگلیف به صورت قرمز و فیروزه ای تدوین شده اند . فیلتر های سه بعدی به هیچ عنوان نباید کثیف . خش دار و یا ضخیم ک ودر باشند و باید به صورتی تولید شوند که وقتی توسط ان به یک عکس سیاه و سفید نگاه می کنید به رنگ خاکستری دیده شود اگر به هر رنگی جز خاکسری دیده شد عینک تقلبی است و در نوع پلاستیکی باید به محدب و تخت بودن لنز ها و شیشه های ان دقت کنید . فیلتر ها و لنز های سه بعدی اناگلیف از 2 کمپانی معتبر در جهان تولید می شود که فقط همین 2 کمپانی امتیاز تولید فیلتر ها را در کدهای استاندارد رنگی دارند که کاملا با فیلم اناگلیف مچ است البته برای تولید لنز های سه بعدی در ایران اقداماتی انجام شده است

گفتني است، در ایران امید اسدی به همراه یک تیم مواد سازنده این نوع فیلتر ها را به دست اورده است اما هنوز ان را به خط تولید نرسانده اما در اینده قصد تولید ان را در خود ایران دارد .

غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
جواد عبدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
0
36
واقعا به داشتن این جور جوان هایی باید افتخار کنیم
ارزو سلیمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
0
8
بسیار عالی بود لطفا خبر های بیشتری از تکنولوژی 3 بعدی بزارید
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
0
9
با امید موافقم کمپوزیسیون خیلی مهمه
پوریا کامرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
0
3
سلام
همین آقای امید اسدی از دوران دبستان هم کلاس بنده بودن و استعداد داشتن
اما واقعیت اینه که تا بحال هیچ وهیچ حمایتی از ایشون نشده آیا کسی رو سراغ دارید که در مقطع پیش دانشگاهی درس بخونه این همه توانایی داشته باشن ولی برای تامین مخارج شخصی تو تولیدی لباس کار کنه!!!
حیف میشن این جوونا !!!! کمکشون کنید خواهشا
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
2
اقای اسدی افرین . موفق باشی
با تشکر از جوان انلاین برای پخش این خبر
مهدیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
0
2
خیلیییی خوب بود.عالییی بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار