کد خبر: 622114
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷
جلسه علني شوراي شهر با تسويه حساب فرهنگي شور گرفت
ارائه گزارش عملكرد معاونت فرهنگي و اجتماعي شهردار تهران با اعتراضات و نكات اصلاحي برخي اعضاي شوراي شهر تهران مواجه شد، اين در حالي است كه رئيس و بسياري از اعضاي شوراي شهر تهران همواره بر اهميت توجه به مسائل فرهنگي و اجتماعي شهر تهران تأكيد مي‌كنند.
بهروز يانچشمه

روز گذشته ارائه گزارش عملكرد معاونت فرهنگي و اجتماعي شهردار تهران با اعتراضات و نكات اصلاحي برخي اعضاي شوراي شهر تهران مواجه شد، اين در حالي است كه رئيس و بسياري از اعضاي شوراي شهر تهران همواره بر اهميت توجه به مسائل فرهنگي و اجتماعي شهر تهران تأكيد مي‌كنند.

در بيست و سومين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران سيد محمد هادي ايازي، معاون فرهنگي- اجتماعي براي سومين‌بار مدعو جلسه علني شوراي شهر تهران بود تا گزارش حوزه خود را در بودجه و برنامه راهبردي پنج ساله دوم شهرداري تهران ارائه كند. ارائه اين گزارش با اعتراض و انتقاد برخي از اعضاي شوراي شهر تهران مواجه شد كه عبدالحسين مختاباد، عضو شوراي شهر گفت: در حال حاضر شهرداري تهران مجموعه‌هايي نظير خانه محلات و سراي محلات را تشكيل داده كه موازي با اقدامات خانه فرهنگ‌ها يا فرهنگسراها قرار گرفته است.

وي كه خود مدتي مسئول برخي از اين مجموعه‌هاي فرهنگي در دوره‌هاي گذشته بود در ادامه همچنين از هزينه‌كرد بودجه‌ها در سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران براي امور ساختماني و حقوقي پرسنل انتقاد كرد و در سؤالي پرسيد چرا به جاي خدمات فرهنگي بايد اين اعتبارات را صرف هزينه‌هاي جاري كرد، مگر كارمندان اين مجموعه چه مي‌كنند! مگر اين افراد اقدامات خاصي انجام مي‌دهند كه مردم بايد براي آب و برق و تلفن آنها پول پرداخت كنند. چرا بايد شهروندان تهراني ماليات بدهند تا اتاق‌هاي اين سازمان با چند نفر كارمند پر شود!

در ادامه نيز محسن سرخو، عضو شوراي شهر تهران نيز گفت:‌ نبايد در كارهاي فرهنگي ريخت و پاش كرد و اعتبارات بايد در محلي كه براي آن مشخص شده است هزينه شود.

علاقه‌مندي بيشتر اعضاي شورا

براي عضويت در كميسيون فرهنگي

در ادامه الهه راستگو، عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران نيز بيان داشت: در حال حاضر شش كميسيون در شوراي شهر تهران فعال هستند كه اكثر قريب به اتفاق اعضاي شورا دوست داشتند در كميسيون فرهنگي حضور پيدا كنند كه اين موضوع اهميت بالاي كميسيون فرهنگي را نشان مي‌دهد.

وي تأكيد كرد: در بودجه سال 93 بايد اعتبار خوبي را براي مسائل فرهنگي و اجتماعي در نظر گرفت.

با اين حال رحمت‌الله حافظي، عضو ديگر شوراي شهر نيز در اين باره گفت: كلماتي كه در بخش فرهنگي و اجتماعي استفاده مي‌شود كلمات با ارزشي هستند اما بايد ببينيم در عمل چه اتفاقي افتاده است. محمد مهدي تندگويان نيز با اشاره به اينكه يك ايراد كلي به برنامه‌هاي معاونت اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران وجود دارد گفت:‌متأسفانه در شهرداري در حوزه مسائل فرهنگي وحدت رويه نداريم.

هر چند موضوعات فرهنگي از بحث خانه‌هاي فرهنگ و فرهنگسرا آغاز شد اما اين سخنان با انتقاد از روزنامه همشهري كه تبديل به يك آگهي نامه شده است ادامه يافت.

حذف ريخت و پاش فرهنگي

در ادامه ايازي گفت:‌قبول دارم كه چند سازمان در مجموعه فرهنگي شهرداري فعال هستند، اما اين واقعيت را نمي‌توان كتمان كرد كه اين مسئله در گذشته بسيار بيشتر بوده و حالا ما سعي در هماهنگي اين اقدامات و مجموعه‌ها داريم و در حال حاضر بهترين حالت اين مجموعه‌ها را شاهد هستيم.

وي گفت: تلاش ما جلوگيري از دوباره‌كاري بوده و اگر اعضاي شورا مي‌خواهند اقدامي جدي در مورد سازمان فرهنگي و هنري انجام دهند، بگويند تا در مورد اين موضوع ورود جدي داشته باشيم.

ايازي خاطر نشان كرد: در سال 92 كل بودجه فرهنگي و اجتماعي شهرداري 779 ميليارد تومان بود كه با محاسبه متمم بودجه 92، در مجموع هفت درصد از كل اعتبارات را تشكيل مي‌دهد. از اين ميزان هفت درصد، دو درصد براي بودجه‌هاي عمراني و كمتر از پنج درصد براي فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي اختصاص مي‌يابد.

وي تأكيد كرد: مجموعه فرهنگي و اجتماعي شهرداري شديداً انقباضي برخورد مي‌كند و هر نوع ريخت و پاش فرهنگي، حذف خواهد شد.

اين سخنان در حالي مطرح مي‌شود كه از اعضاي شوراي شهر تهران اين انتظار مي‌رود تا در مقام تصميم‌گير و تصميم‌ساز براي ساماندهي مسائل فرهنگي كه بيشتر اعضا آن نيز دم از فرهنگ مي‌زنند به صورت جدي وارد عرصه شوند و با طرح‌هاي فرهنگي و اجتماعي نياز شهر را در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ساماندهي كنند.

گفتني است در جلسه شورا همچنين برخي از جزئيات سياست كلي بودجه سال 93 به تصويب رسيد و مقرر شد سياست‌هاي بودجه‌اي براساس نيازهاي مردم شهر تهران پيگيري شود و در خصوص حادثه ايران زمين نيز مالك مكلف شد تا خسارت ساختمان‌هاي مجاور را پرداخت كرده و همچنين عمليات ايمن‌سازي را انجام دهد و در خصوص بحث انتخابات شوراياري‌ها هم مقرر شد ستاد انتخابات شوراياري در هفته آينده تشكيل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار