کد خبر: 620286
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
یک کارشناس اموال فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: طرح‌های چاپ‌شده در پشت اسکناس‌های پنج‌هزار ریالی، نقوشی اصیل هستند که به منطقه‌ی آوه در اراک قدیم متعلق‌اند و به این نوع سفال‌ها در زبان انگلیسی «نقاشی روی لعاب» می‌گویند.

یک کارشناس اموال فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: طرح‌های چاپ‌شده در پشت اسکناس‌های پنج‌هزار ریالی، نقوشی اصیل هستند که به منطقه‌ی آوه در اراک قدیم متعلق‌اند و به این نوع سفال‌ها در زبان انگلیسی «نقاشی روی لعاب» می‌گویند.

 چندماه پیش، در پشت ۱۰۰میلیون قطعه اسکناس ۵۰۰ تومانی، طرحی از یک «قدح» چاپ شد که در توضیحی کوتاه درباره‌ی آن نوشته شده است «ظروف سفالی از قرن هشتم هجری».

فائق توحیدی در این‌باره نقش روی این اسکناس‌ها گفت:‌ هرچند سفال‌های قرن هشتم هجری قمری نقطه‌ی عطف و اثر شاخصی در هنر ایرانی محسوب نمی‌شوند، اما طرح استفاده‌شده در پشت اسکناس‌های پنج‌هزار ریالی که به نام «سفال تکنیک سلطان‌آباد» شناخته می‌شود، اقدام جالبی برای نشان دادن هنر و فرهنگ غنی ایران است.

 
تصویر قدح در پشت اسکناس
 
معاون پیشین اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی معتقد است: می‌شد از طرح یک «کتیبه‌ی کوفی» یا «جام زرین‌فام خط فارسی دری» و حتی «سفالی رنگارنگ با طرح گل و مرغ» متعلق به دوره‌ی صفوی نیز به جای این طرح استفاده کرد. آثار شاخصی که بیانگر هنر ایرانی در صنعت سفالگری هستند و هنر ایرانی را به‌صورت گویاتری نشان می‌دهند، بهتر می‌توانند فرهنگ غنی ایرانی را در سطح کشور معرفی کنند.

او افزود: تزیین روی سفال نقش‌شده روی این اسکناس‌ها، کاملا ایرانی است. هرچند این آثار تحولی در هنر سفالگری و متعلق به دوه‌ی مغول‌ها هستند، اما به جای این نوع طرح که به آن «قدح» نیز می‌گویند، می‌شد به استفاده از نقوش بهتری هم فکر شود.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار