کد خبر: 620266
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
روز عاشورا صورت می‌گیرد
تعزیه بزرگ کاروان کربلا روز عاشورا با استفاده از نسخه‌های 300 ساله هنر آیین تعزیه در شیراز زادگاه هنرهای آیینی ایران اجرا می‌شود.

تعزیه‌خوان پیشکسوت شیرازی اظهار داشت: گروه هنری سفیر مانند سال‌های گذشته در ایام ماه محرم، پرچم هنر تعزیه را در تکایا و خیابان‌های شیراز بالا نگه می‌دارد.

علیرضا حیدرپور فرد افزود: تعزیه‌هایی با موضوعات مختلف سوگواری حضرت ابا عبدالله‌الحسین از پنجم تا چهاردهم محرم‌الحرام امسال در حسینیه سید جعفری واقع در خیابان بین چهارراه غدیر و دروازه قصابخانه شیراز اجرا می‌شود.

این پیشکسوت هنرهای آیینی و سنتی با بیان اینکه تعزیه‌خوانی گروه سفیر تنها به این برنامه محدود نمی‌شو ابراز داشت: دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در روز هفتم محرم، دانشگاه شیراز میدان ارم روز ششم محرم و دانشگاه پیام نور شیراز (شهرک گلستان) نیز روز هشتم محرم میزبان تعزیه‌خوانان خواهند بود.

حیدر پور فرد در ادامه به برنامه اصلی این گروه هنرهای آیینی و سنتی اشاره و خاطرنشان کرد: تعزیه شهادت حضرت اباالفضل(ع) و حضرت امام حسین(ع) در مسیر مقر صاحبت‌الزمان (عج) شهرداری و حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در روز عاشورا برگزار می‌شود.

وی افزود: اجرای این تعزیه با عنوان «کاروان کربلا» ساعت هشت صبح از مقر صاحب‌الزمان (عج) آغاز می‌شود و در طول مسیر، هنرمندان به اجرای برنامه می‌پردازند.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه گفت: پس از اجرای تعزیه شهادت حضرت عباس(ع) در میدان شهرداری شیراز کاروان به حرکت خود ادامه داده و تعزیه شهادت امام حسین در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) اجرا خواهد شد.

حید پور فرد تصریح کرد: طبق رسم هر ساله، تعزیه‌خوانان با لباس‌های ویژه این هنر آیینی در نماز ظهر عاشورا شرکت می‌کنند.

این هنرمند که نسل پنجم تعزیه است شیراز را زادگاه هنرهای آیینی ایران دانست و اضافه کرد: در تعزیه‌های گروه هنری سفیر از نسخه‌ها و برخی ابزار که مربوط به 300 سال پیش است استفاده می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار