کد خبر: 613314
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
مشروح صحبت‌های سردار سلامی در «نگاه یک»:
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: پس از آنکه دشمن از تمام مرزهای کشور بیرون رانده شد و از سوی دیگر ادامه جنگ تلفات دو طرف درگیر را در پی داشت، حضرت امام(ره) با ابتکار عمل، جنگ را از حالت نظامی وارد فاز سیاسی کردند.
جوان آنلاین: سردار حسین سلامی که شامگاه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» به‌مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس دستاوردهای سپاه پاسداران در حوزه آمادگی دفاعی را تشریح می‌کرد، اظهار داشت: وقتی ملت ایران با انقلاب خود نظم ایجاد شده توسط قدرت‌های بزرگ جهانی در دنیا را بر هم زد، این پدیده توسط همان نسل باز به چالش کشیده شد.

وی افزود: چون این حرکت بین‌المللی با خواسته‌های صدام که قصد رهبری جهان عرب را داشت و این هدف را در حمله به ایران می‌دید در یک راستا قرار گرفت، زمینه برای حمله صدام به کشور ما فراهم شد.

سلامی تصریح کرد: به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی از پایه‌های دکترین نیکسون در منطقه به هم ریخت و یکی از ارکان اصلی سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا متلاشی شد.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: قدرت‌های بزرگ - هم شرق و هم غرب - واکنش سازمان‌ یافته و سهمگینی را در مقابل پدیده نوظهور انقلاب اسلامی از خود نشان دادند و در همین راستا انگیزه‌های بین‌المللی برای مقابله با این انقلاب بزرگ شکل گرفت.

سردار سلامی ادامه داد: در جنگ تحمیلی در مقابل کشور ما از آرایش و صف‌بندی کاملاً فشرده، پیوسته و جهانی قرار داشت؛ با این همه علت شکست صدام از ایران این بود که امام راحل توانست ظرفیت‌های خفته و پنهانی را که در ملت ایران وجود داشت در عرصه مقاومت ملی بی‌انتها بیاورد و اراده ملی و با پتانسیل موجود به جوشش درآمد.

وی در بیان علل پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ وقتی کشور ما توانست دشمن را از مرزها بیرون براند و از صف‌بندی که در جنگ در مقابل آن بود عبور کند و از سوی دیگر این صف‌بندی جهانی امکان این را به ما نمی‌داد که ما پیروزی‌های بیشتری را کسب کنیم و نبرد از این پس یک جنگ فرسایشی بود که به تلفات دو طرف می‌انجامید، امام(ره) در مقطعی ادامه جنگ بعد از آن را به صلاح ندانستند.

سلامی خاطر نشان کرد: ما در جنگ می‌خواستیم این موضوع را ثابت کنیم که ما متجاوز را تعقیب و تنبیه می‌کنیم و به قرار گرفتن در مرزهای جغرافیایی اکتفا نمی‌کنیم و اگر کسی وارد کشور ما شود او را رها نمی‌کنیم و جنگ از سوی هر کسی به ما تحمیل شود، پیامدهای بسیار سنگینی را برای آنها خواهد داشت.

وی ادامه داد:‌ ما به فضل الهی و به دلیل اینکه بعد از دوران دفاع مقدس همواره در فضای تهدید بزرگ زندگی کردیم - یعنی در راهبرد دفاعی ما مفروض این بوده که به احتمال بسیار زیاد ائتلافی از قدرت‌های مدرن جهانی مواجه خواهیم شد و در این مواجهه تنها خواهیم بود و بر اساس بدبینانه‌ترین مفروضاتی که می‌تواند اساس یک راهبرد دفاعی را تشکیل دهد - همواره پیگیر توسعه قدرت دفاعی بوده‌ایم.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ما همواره از تمام ظرفیت‌های درونی و درون‌مایه‌های قدرت ملی استفاده کرده‌ایم و سناریوها و صحنه‌های احتمالی جنگ با قدرت‌های فرامنطقه‌ای و متحدین منطقه‌ای آنها را در بدبینانه‌ترین و خطرناک‌ترین حالت همواره مدنظر قرار دادیم.

سردار سلامی افزود: بازی‌های جنگ متعددی را در سطوح تاکتیکی، عملیاتی و استراتژیک انجام دادیم و در نهایت همه ارکان قدرت دفاعی و بازدارنده خود را بر اساس آیه شریفه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» توسعه دادیم.

وی متذکر شد: امروز ما می‌توانیم بگوییم نه تنها ما در سطح یک دفاع شرافتمندانه و اطمینان‌بخش از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب، استقلال، تمامیت عرضی و اقتدار ملی‌مان قرار داریم بلکه علاوه بر آن برای پیروزی اطمینان‌بخش با دشمنان در هر سطح با هر وسعت و هر عظمت و هر مقیاسی قدرت دفاعی ایجاد و آنرا سازماندهی کردیم و این قدرت دفاعی به یک واقعیت بر روی زمین تبدیل شده است.

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص پاسخ پیشمان‌کننده به هرگونه تهدید، گفت:‌ این پاسخ ترکیبی از ابتکار عمل، تدبیر و کاربرد قدرتی است که ما انباشته‌ایم و این قدرت برای ارعاب و انصراف دشمن از هرگونه نیت بدخواهانه تولید شده که میزان آن بسیار بیشتر از قدرتی است که در صورت جنگ با آن روبه‌رو خواهند شد.

سردار سلامی ادامه داد: مثلاً اگر ما هزار موشک در جنگ بخواهیم شلیک کنیم، قطعاً ده‌ها هزار موشک انباشته کرده‌ایم و هیچ‌کس نمی‌تواند انتهای این قدرت را اندازه‌گیری کند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که ما خود را در معرض یک موقعیت واقعی می‌بینیم، نمی‌توانیم ادعای واهی داشته و یا آمار مجازی دهیم بلکه باید حقیقی صحبت کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص توان سپاه در عرصه دریایی نیز توضیح داد: ما قدرت ویژه‌ای داریم که می‌توانیم در یک جغرافیای وسیع مانند خلیج فارس با استفاده از یکی از اجزای قدرت‌مان تمام شناورها را متوقف و منطقه را به یک پارکینگ شناورها تبدیل کنیم.

وی افزود: هر اندازه این شناورها بزرگ‌تر و عظیم‌الجثه‌تر باشند، بیشتر در معرض آسیب‌پذیری قرار می‌گیرند؛ چرا که موشک‌های ساحل به دریا و دریا به دریای سپاه می‌تواند این ناوها بزرگ را به راحتی شکار کند.

«هر چه اندازه ناوها بزرگ‌تر باشد، رادارهای ما بهتر آنها را کشف می‌کنند و موشک‌های بالستیک ضدشناور ما نیز با دقتی نزدیک به صفر می‌توانند به آنها اصابت و این ناوها را منهدم کنند».

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمن به دلیل نگاه مادی به دنبال زندگی است و از روحیه فداکاری و شهادت‌طلبی بی‌بهره است، اظهار داشت: همین موضوع به سرعت موازنه را از سطح استاتیک که به نفع دشمن است به سطح دینامیک که به نفع ماست، تغییر می‌دهد.

سلامی خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های دفاعی قدرتمند ما در حقیقت در سطح استراتژی دفاعی هستند؛ چرا که ما هیچ‌گاه شروع‌کننده هیچ تهاجمی نیستیم اما همین ظرفیت‌ها در سطح تاکتیک تهاجمی می‌شوند و اگر جنگی صورت بگیرد، دشمن در سراسر گستره خود مورد تهاجم ما قرار گرفته و مورد حمله واقع می‌شوند.

وی در خصوص مفهوم دفاع غیرمحافظه‌کارانه نیز اظهار داشت:‌ 2 سال پیش که ما در ملاقاتی خدمت رهبر انقلاب رسیدیم، این موضوع مطرح شد و دفاع محتاطانه یعنی اینکه بخواهیم از دستاوردهای موجود دفاع کنیم که البته این بخشی از رسالت سپاه است.

جانشین فرمانده سپاه ادامه داد: جغرافیای انقلاب اسلامی چه در سطح سرزمین و چه در سطح انسانی در حال گسترش است و باید از این پیش‌روندگی و قدرت نفوذ محافظت کرد که این امر به مفهوم دفاع غیرمحافظه‌کارانه است.

سلامی به حوادث منطقه و شکل‌گیری بیداری اسلامی در کشورها اشاره کرد و گفت: این بیداری اسلامی نشانه الهام‌گرفتگی از انقلاب اسلامی ایران در سایر سرزمین‌ها است.

وی همچنین در تبیین مفهوم «نرمش قهرمانانه» که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر فرماندهان سپاه بود، گفت: نرمش قهرمانانه یک مفهوم متعالی و ارزشمند است که نیاز به بسط عملیاتی و تئوریک دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت:‌ دشمنان در طول سالیان در برابر حرکت توفنده انقلاب اسلامی صف‌آرایی کرده‌  و انواع سناریوها و استراتژی‌های مدرن و سنتی را علیه ایران به‌کارگرفته و به صحنه عمل آوردند و آزمایش کردند اما نتیجه‌ای نگرفتند؛ چون نزد ملت ایران با هدایت رهبر انقلاب یک حس مشترک برای مقاومت در مقابل دشمنان در امتداد حفظ حقوق اساسی و منافع ملی وجود دارد.

سلامی تأکید کرد: ‌مفهوم نرمش قهرمانانه یعنی به‌ هیچ عنوان از خطوط اساسی و منافع ملی و حیاتی خود عقب نخواهیم رفت و این حقوق چیزی نیست که بتوان با هیچ امتیازی آن را معاوضه کرد.

وی بر همین اساس متذکر شد: چارچوب‌های اساسی ما ثابت است و نرمش‌پذیر نیست و اهداف آرمانی ما هیچ‌گاه تنزل نمی‌یابد.

«مثلاً حق داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مطابق معیارها برای ما محفوظ است و این حق تعدیل‌ناپذیر است و نرمشی در آن وجود ندارد اما در این چارچوب هر نرمش سیاسی به عنوان تاکتیک قابل قبول است؛ چرا که ما نمی‌خواهیم بن‌بستی در حل مسائل سیاسی ایجاد کنیم».

جانشین فرمانده کل سپاه در عین حال تأکید کرد:‌ البته این حل مسائل در فضایی عادلانه، متوازن و محترمانه باشد.

سلامی افزود: نرمش قهرمانانه هرگز شامل انفعال و وادادگی در فضای نابرابر و پذیرش هیچ اراده‌ای نیست اما اجازه می‌دهد دیپلمات‌ها در اعمال تاکتیک‌ها در چارچوب مسلمات استراتژیک بتوانند روش‌های حل را بیابند.

وی خاطر نشان کرد: اگر این روش‌ها در چارچوب آرمان‌ها و اصول و منافع ملی باشد، می‌تواند به تعامل و گفت‌وگو بیانجامد.

جانشین فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤالی درباره تغییر مواضع آمریکا در خصوص سوریه اظهار داشت: به نظر بنده دلایل متعددی وجود داشت که یکی از آنها این بود که آنها نمی‌توانستند چشم‌انداز روشنی از مسیر مداخله نظامی در سوریه ترسیم کنند و از این‌رو با شک مواجه شدند.

سردار سلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانستند تخمین بزنند که در زمان محدود هستند و اینکه مسیر تحولات به‌کدام سمت پیش می‌رود و اینکه جنگ در خود سوریه خواهد بود یا این ناامنی‌ها به سرزمین‌های اشغالی نیز کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: از این‌رو همه این سؤالات که کسی نمی‌توانست پاسخ روشنی به آنها دهد در ذهن تصمیم‌گیران استراتژیک آمریکایی تهدیدهای زیادی را ایجاد کرد.

سردار سلامی در عین حال یادآور شد:‌ ما در تاریخ شاهد اشتباهات فاحش محاسباتی هم در سطح عملیاتی و قضاوت‌های استراتژیک از آمریکایی‌ها بوده‌ایم که خودشان از آن به عنوان شکست اطلاعاتی یاد می‌کنند.

وی از عدم پیش‌بینی انقلاب اسلامی، حوادث 11 سپتامبر، اشتباه در حمله به عراق و افغانستان به عنوان نمونه‌هایی از اشتباهات محاسباتی و قضاوت‌های استراتژیک سردمداران کاخ سفید یاد کرد.

سلامی تصریح کرد: وقتی آمریکایی‌ها احساس کردند سوریه در محیط بین‌الملل تنها نیست و عکس‌العمل روسیه، واکنش سنگین جمهوری اسلامی و واکنش عراق همچنین عقب‌نشینی انگلیسی‌ها را دیدند و با عکس‌العمل‌ها در محیط‌های اجتماعی مواجه شدند، احساس کردند انرژی لازم را برای عملیات ندارند و لذا دنبال راه‌حل آبرومندانه‌ای برای بازگشت از فاز نظامی به فاز سیاسی بودند.

جانشین فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤالی درباره رتبه‌بندی قدرت جمهوری اسلامی ایران در سطح کشورهای منطقه، گفت:‌ بنده قاطعانه می‌گویم قدرت ما قابل قیاس با قدرت‌های منطقه‌ای نیست و با فاصله‌ زیادی از آنها قرار دارد.

وی افزود: بنده قصد تحقیر سایر قدرت‌ها را ندارم اما قدرت ما در سطح جهانی است؛ در مقایسه با قدرت آمریکا می‌توانم حرف بزنم اما در سطح منطقه با فاصله زیاد اول هستیم.

سردار سلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا به سوریه حمله می‌کند یا خیر؟، اظهار داشت: جواب قاطعی نمی‌توان به این سؤال داد اما اگر آمریکایی‌ها عاقلانه عمل کنند، کما اینکه طی یکی - دو هفته گذشته آثاری از عقل سیاسی در آنها مشاهده شده و آن گذر از برخورد نظامی و ورود به حوزه برخورد سیاسی به شمار می‌رود، به نظرم از جنگ فاصله گرفته‌اند.

جانشین فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه بهترین دوست شما در ارتش چه کسی است؟، گفت: برادرم مصطفی سلامی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح؛ اگر چه همه برادران ارتشی دوستان صمیمی من هستند.

سردار سلامی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت‌های اقتصادی سپاه و شایعاتی که در این زمینه مطرح می‌شود نیز توضیح داد: یکی از حوزه‌هایی که دشمنان خیلی تلاش می‌کنند به وسیله آن افکار عمومی را نسبت به سپاه بدبین کنند همین موضوع فعالیت‌های سپاه در عرصه اقتصاد و سازندگی کشور است.

وی ادامه داد: مبداء ورود سپاه به عرصه سازندگی و اقتصاد و عمران کشور دولت‌ها بوده‌اند و طبیعی است که سپاه نمی‌تواند بدون درخواست دولت‌ها هیچ پروژه بزرگی را در اختیار بگیرد و در واقع منابع آن را تأمین و دولت را به عقد قرارداد وادار کند.

جانشین فرمانده کل سپاه با تأکید براینکه ورود سپاه به حضور در اقتصاد از سوی دولت‌ها بوده است، گفت: هرگز سپاه خود را به دولت‌ها تحمیل نکرده است؛ از دولت آقای هاشمی بود که به درخواست خود دولت که احساس کرد سپاه ظرفیت‌ مهندسی بالایی برای انجام پروژهای بزرگ در سطح ملی دارد، استعدادهای مدیریتی و تجهیزاتی خود را وارد عرصه سازندگی کشور کردیم.

سلامی در پاسخ به سؤالی در این خصوص که آیا ادعای برخی که می‌گویند شما با این حرکت با بخش خصوصی رقابت دارید صحت دارد؟، گفت: همانطور که آقای روحانی نیز گفته، سپاه رقیب بخش خصوصی نیست بلکه سپاه رقیب و جایگزین شرکت‌های خارجی است که می‌ خواستند اجازه ندهند کشور ما در عرصه سازندگی به استقلال برسد.

وی تصریح کرد:‌ امروز سپاه پروژه‌هایی را انجام می‌دهد که دولت می‌ خواهد و سایر بخش‌ها قادر به انجام آن نیستند؛ اینگونه نیست که سپاه انعقاد قراردادها را به‌هم بزند یا با زور تفنگ و گلوله دولت‌مردان را مجبور کند پای قراردادها را با سپاه امضا کنند بلکه سپاه با مدیریت درست خود و انجام تعهدات به شکل انقلابی برخی پروژه‌های بزرگ را به خوبی انجام دهد و دولت‌ها از وی این خواسته را داشته‌اند.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطر نشان کرد: سپاه فضا را برای هیچ بخش خصوصی تنگ نکرده و حتی یک وزیر یا رئیس جمهور نیست که بگوید بر اساس اجبار پروژه‌ای را به سپاه داده‌ایم.

سردار سلامی با بیان اینکه دولت پروژه‌ها را به سپاه پیشنهاد می‌دهد، گفت: در پروژه‌های عظیم ملی و جایی که بخش خصوصی قادر به سرمایه‌گذاری عظیم نیست، دولت پیشنهاد ورود سپاه را می‌دهد.

وی ادامه داد: ملت ما طعم استقلال را چشیده و ما اجازه نمی‌دهیم دشمنان بخواهند وارد عرصه سازندگی در کشورمان شوند و لذا مردم تحت‌تأثیر القائات و شبهات دشمن قرار نگیرند.

جانشین فرمانده کل سپاه در واکنش به ادعای برخی رسانه‌ها که سخنان روحانی درباره سپاه را نوعی تعارف تعبیر کرده‌ بودند، اظهار داشت: حکومت و دولت یک پدیده رئال و عالم سیاست یک عالم جدی است.

وی با بیان اینکه وقتی خودمان مخاطب هستیم نمی‌توان حرف‌های مجازگونه زد و احساساتی برخورد کرد، افزود: حرف‌های رئیس جمهور تعارف نبود؛ از این‌رو وقتی برخی به بن‌بست می‌خورند، از این کلمات استفاده می‌کنند اما ما چنین برداشتی نداشته‌ایم.

سلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل تهاجم رسانه‌ای نظام سلطه به سپاه، گفت: من دلیل آن را تأثیری می‌دانم که سپاه در شکست سیاست‌‌های بیگانگان در منطقه و کشور داشته و تأثیر تعیین ‌کننده سپاه در دفاع از آرمان‌های مقام معظم رهبری، استقلال کشور و عزت ملی در این راستا نقش داشته است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر تلاش سپاه برای به دست گرفتن مناصب صحت دارد؟ گفت: این مسأله که نیروهای سپاه وارد عرصه‌های مدیریتی شده‌اند، در طول زمان اتفاق افتاده است.

«این واقعیت است که سپاه سرشار از مدیران کارآمد، انقلابی و دلسوز است که از چالش‌ها نمی‌ترسند و صالح و پاک هستند که نمونه‌های آن در بخش‌های مختلف مثل شهرداری تهران دیده می شود که یک مدیر جهادی با تصدی مدیریت شهری چهره شهر را متحول می‌کند و یا یک سپاهی مدیریت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را بر عهده می‌گیرد یا وزارت نفت را در اوج تحریم یک سپاهی اداره می‌کند و موفق می‌شود».

سلامی ادامه داد:‌ هر کدام از نهادهای حاکمیت اگر تشخیص دهند که مدیران سپاه می‌توانند در جایی حضور داشته باشند، ما این را امری مذموم نمی‌دانیم.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: سردار جعفری این مسئولیت را به عهده بنده گذاشته‌ است و خدا را شاهد می‌گیرم تا عالی‌ترین مقام یک نهاد از سپاه برای استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی درخواست نکند و ما هم بررسی‌های لازم را انجام ندهیم، این کار صورت نمی‌گیرد.

سلامی افزود: برای حکومتی اینقدر مقتدر که همه نهادها نقش خود را دارند و توسط یک رهبری مقتدر و خردمند و حکیم اداره می شود، چه سودی دارد که سپاه قصد قبضه سایر ارکان حکامیت را داشته باشد و اصلاً چنین چیزی هم ممکن نیست.

وی تأکید کرد: سپاه تربیت شده که در فرایندهای سیاسی مداخله نکند و هم حضرت امام و حضرت آقا ما را به گونه‌ای تربیت کرده‌اند و فرهنگ عمومی سپاه نیز اینست که هرگز در سیاست مداخله نکند.

سردار سلامی در عین حال با بیان اینکه ممکن است عمل سپاه تأثیر سیاسی داشته باشد، توضیح داد: وقتی فتنه 88 را خنثی می‌کنیم، طبعاً سیاست‌های دنیای استکبار و دست‌نشاندگان داخلی آنها با شکست مواجه می‌شوند و این عمل امنیتی ما تأثیر سیاسی دارد اما ما هیچ‌وقت مداخله سیاسی نمی‌کنیم.

«ما می‌دانیم که دامنه بسیاری از تهدیدات ریشه در فعل و انفعالات سیاسی دارد؛ از این‌رو بر روندهای سیاسی اشراف داریم و چشم‌های ما بر روی سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی بسته نیست اما ما یک بازیگر سیاسی نیستیم».

جانشین فرمانده سپاه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص فضاسازی غرب بر روی حضور فرامرزی سپاه، اظهار داشت: فکر می‌کنید وقتی قدرتی مثل آمریکا 12 هزار کیلومتر با چندین ناو هواپیمابر با صدها هزار نیروی نظامی کشورهای منطقه را اشغال و به حریم امنیت ملی همه کشورها تهاجم می‌کند و طراحی تغییر نظام‌های سیاسی متعددی را در دستور کار خود قرار می‌دهد، آیا حق دارد درباره حضور فرامرزی سپاه بحث کند؟

سلامی ادامه داد: ما اصلاً خارج از مرزها حضور فیزیکی نداریم و تفاوت ما با آمریکایی‌ها اینست که آنها با حضور فیزیکی سنگینی که پیامدهای اقتصادی و سیاسی ویرانگری در سیستم اقتصادی و سیاسی آمریکا دارد، وارد عمل می‌شوند.

جانشین فرمانده سپاه در پاسخ به این سؤال که آیا سپاه در سوریه و لبنان حضور فیزیکی ندارد؟، گفت: اصلاً؛ ‌حزب‌الله لبنان یک درخت تنومند است که تمام ریشه‌های خود را در درون محیط این کشور دارد و اصلاً نیازی به حضور سپاه ندارد.

وی افزود: سپاه برای چه باید در لبنان حضور پیدا کند وقتی یک ساختار قدرتمند مثل حزب‌الله در آنجا وجود دارد که می‌تواند معادلات منطقه‌ای را به هم بزند؟ ما دارای مکمل‌های منطقه‌ای هستیم اما حضور مستقیم نداریم و تفکر ماست که در آنجا عمل می‌کند.

جانشین فرمانده کل سپاه در پاسخ به این سؤال که آیا در سوریه هم به همین شکل است؟، گفت: باورها، عقاید، رهیافت‌ها، دکترین‌ها و مدل‌های ذهنی در آنجا عمل می‌کند و القا و الهام الگوهاست و اصلاً حضور فیزیکی نیست.

سلامی افزود: سوریه دارای ارتش قدرتمندی است اما وقتی از ما الهام می‌گیرد و خودش بسیج مردمی تشکیل می‌دهد، قدرتش بالا می‌رود و موازنه را تغییر می‌دهد و از اراده ما برای مقاومت الهام می‌گیرد و آن را طراحی کرده و به صحنه می‌آورد و موفق می‌شود.

وی با بیان اینکه این مدل‌ها هستند که حرکت می‌کنند؛ نه سربازان، تصریح کرد: نیازی نیست سپاه به سوریه برود اما آمریکایی‌ها به‌صورت فیزیکی و با نیروی گسترده وارد عرصه می‌شوند و شکست می‌خورند.

«ما مطمئناً برای توازن تأثیر زیرساخت‌ها قدرت مکمل داریم اما قدرت‌های مستقیم ما نیستند و براساس ایده‌آل‌های انقلاب اسلامی شکل می‌گیرند و خودجوش هستند اما قطعاً الهام‌گرفته از تعالیم انقلاب اسلامی هستند و به نام و حساب ما گذاشته می‌شوند».

جانشین فرمانده کل سپاه در پاسخ به آخرین سؤال مجری برنامه «نگاه یک» در خصوص آخرین اخبار از پهپاد جاسوسی RQ170 آمریکا، گفت: تمام حافظه‌ها و کامپیوترهای این هواپیما رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار خوشی نه تنها از RQ170 و بهینه‌سازی‌هایی که نیروهای ما بر روی «مدل معکوس شده» آن انجام دادند، بلکه از دستاوردهای مهم دفاعی اعلام خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار