کد خبر: 603857
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
جنگ روستاهاي جنوب فيروزكوه با فاضلاب ها
ایرج صادقعلی

در حالی که کشاورزان شماری از روستاهای جنوب فیروزکوه نسبت به سلامت آب کشاورزی در روستاهایشان شبهه‏‌هایی دارند، امروز مسئولان این امر، آلودگی آب را در این مناطق تأیید کردند.

بهداشت آب موضوع بسیار مهمی در مواجهه با بهداشت عمومی و مدیریت سلامت در جامعه بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است.شناخت آب، میزان سلامت آن و روند مصرف این ماده حیاتی از نظر کیفیت و کمیت و چگونگی حصول آن، قدمی اساسی برای بهینه‏سازی مصرف آب است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

اگرچه براساس تحقیقات انجام شده بیش از سه چهارم کره زمین را آب فرا گرفته است؛ اما سهم بسیار کمی از آب‌های موجود برای مصارف بهداشتی و کشاورزی قابل استفاده است و در شهرستانی چون فیروزکوه که کشاورزی شغل بسیاری از مردم محسوب می‏شود، اهمیت این ماده حیات‏بخش بیش از هر زمان دیگری مشخص است.

***

امروز در اینکه آب یک عنصر حیاتی با ویژگی‏های قابل توجه و کم‏نظیر است، تردیدی وجود ندارد؛ این ماده 70 درصد گیاهان را تشکیل می‏دهد و این امر خود دلیلی برای نگرانی از آلودگی آن است.

در برهه کنونی، شماری از روستاهای جنوب فیروزکوه از جمله مهاباد با شبهه آلودگی آب کشاورزی مواجه هستند؛ شبهه‏ای که اینک تأیید هم می‏شود.

محصولات درختی این روستاها شامل گردو، سیب، گلابی، زردآلو، آلبالو، هلو، گیلاس، بادام، انواع توت و کمی انگور است و گونه‌های درختی آنها نیز بیشتر شامل سرو، بید، ون و بوته‏های زرشک، کتیرا، شیر گرگ و شیرین بیان است؛ درختانی که گویا از آب آلوده تغذیه می‏کنند.

گلایه کشاورزان از آلودگی شدید آب

کشاورزان فیروزکوهی از آلوده بودن آب کشاورزی منطقه به شدت گلایه دارند؛ ذوالفقار نوایی یکی از اهالی روستای مهاباد است که در این رابطه گفت: آب کشاورزی این روستا که از به هم پیوستن آب رودخانه‏های گور سفید و واشی تامین می‏شود، در قسمت جنوبی شهر فیروزکوه، فاضلاب شهر را نیز با خود به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: آبیاری باغات با این آب سبب شده است تا خشکی برخی درختان از جمله درختان گردوی چند ساله و قدیمی را طی سال‏های اخیر شاهد باشیم.

نوایی تصریح کرد: شدت آلودگی آب که در ظاهر آن هم به روشنی مشخص بوده، به حدی است که سبزیجات و صیفی‏جات را در مزارع خود کشت نمی‏کنیم و ترجیح می‏دهیم این محصولات را در حیاط منزل به عمل آورده و با آب شرب آنها را آبیاری کنیم.

جاری شدن فاضلاب به سمت روستا

سیدقدیر حسینی یکی دیگر از کشاورزان مهابادی در این رابطه گفت: آب مورد استفاده کشاورزی در روستای مهاباد بسیار آلوده است.

وی تصریح کرد: این مسئله به حدی روشن و مشخص است که شاهد جاری شدن نهر بزرگی از فاضلاب در ابتدای ورودی شهر فیروزکوه از سمت جنوب و به سوی روستای مهاباد هستیم.

حسینی ادامه داد: این نهر که فاضلاب شهری، فاضلاب حمام‏های عمومی و شخصی منازل، فاضلاب‏های خانگی، مواد شوینده و آلاینده‏های صنعتی را با خود به همراه دارد، در ظاهر همانند روغنی سیاه و بسیار بدبو است.

وی از آبیاری سبزیجات و صیفی‏جات در مزرعه خود با همین آب خبر داد و افزود: محصولات به عمل آمده را چند بار ضدعفونی و سپس مصرف می‏کنیم؛ اما حقیقت این است که اصلاً به دلمان نمی‏چسبد و با میل و رغبت تولیداتمان را مصرف نمی‏کنیم.

خشک شدن درختان گردوی

سیدمجید حسینی از دیگر باغداران منطقه نیز خاطرنشان کرد: سبزیجاتی که با این آب آبیاری می‏شوند، در یکی دو روز اول پس از آبیاری دارای رنگ سبز طبیعی خود هستند، اما در روزهای بعد به زردی می‏گرایند.

وی تصریح کرد: شدت آلودگی آب کشاورزی این منطقه به اندازه‏ای است که ابتدا آب را در آب‏انبار قدیمی باغ خود کلریزه کرده و سپس مصرف می‏کنیم تا عوارض ناشی از آن به حداقل برسد.

حسینی گفت: آب کشاورزی منطقه در روزهای نخست دارای رنگ سیاه و بوی متعفنی است که حقیقتاً حال انسان را دگرگون می‏کند و اهالی سعی می‏کنند تا از این آب در روزهای نخست استفاده نکنند.

وی همچنین به خشک شدن درختان گردوی 50 ساله و ریز و کوچک ماندن برگ درختان سیب و گلابی باغ خود اشاره کرد و این عوارض را ناشی از مصرف آب آلوده کشاورزی دانست.

مدیر جهاد کشاورزی تایید کرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه با اشاره به سرازیر شدن فاضلاب فیروزکوه به سمت منطقه مهاباد، بر آلودگی آب کشاورزی این منطقه صحه گذاشت.

روح‏الله درویش‏خضری اظهار کرد: در کشور تامین و تخصیص نهاده آب کشاورزی بر عهده وزارت نیرو و توزیع آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شده است.

وی گفت: حل مشکل کم‏‌آبی مردم روستای مهاباد در وهله نخست بر عهده وزارت نیرو است که نیاز به مجوز تخصیص و تامین آب از سوی این وزارتخانه دارد.

درویش‏خضری با اشاره به اجرای پوشش انهار در این منطقه خاطرنشان کرد: این مهم از روستای جلیل‏آباد تا بخشی از مهاباد اجرایی شده و 5/1 کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: تامین اعتبار مشکل اساسی فراروی تکمیل این کار است و فقط در روستای جلیل‏آباد 140 میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت.

بحران در بادرود، دهین، شهرآباد و طرود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه گفت: روستاهای بادرود، دهین، شهرآباد و طرود بحرانی‏ترین مناطق شهرستان فیروزکوه به لحاظ تامین آب هستند.

درویش‏خضری افزود: وضعیت به گونه‏ای است که کار کشاورزی در روستای طرود تقریباً به حالت تعطیل درآمده؛ اما در مقام مقایسه وضعیت روستای مهاباد بهتر است.

وی اضافه کرد: احداث سد ساواشی برنامه بلندمدت شهرستان فیروزکوه برای حل مشکل آب این مناطق و همچنین روستای مهاباد است.

درویش‏خضری با اشاره به سرازیر شدن فاضلاب فیروزکوه به سوی این منطقه گفت: بارها در جلسات شورای سلامت شهرستان فیروزکوه هشدار داده شده است که سبزی و صیفی به عمل آمده از منطقه مهاباد آلوده بوده و قابل استفاده نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار