کد خبر: 600825
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳
دلار 1226 توماني خاطره شد

بانك مركزي با حذف يكي از جداول اعلام نرخ ارز در وب‌سايت خود به تك نرخي شدن ارز دولتي رسميت بخشيد و نرخ ارز مبادله‌اي را جايگزين نرخ ارز مرجع كرد.

به گزارش ايسنا، در حالي كه از مهر‌ماه سال گذشته بانك مركزي با اعلام دو نرخ براي ارزها (مرجع و مبادلاتي) اقدام به كنترل بازار ارز كرد و همين عامل هم باعث برخي نابساماني‌ها به‌خصوص در زمينه كالاهاي اساسي و دارو شده بود، از ديروز 15 تيرماه رسما با حذف ارزهاي مرجع كه به طور متوسط 50 درصد پايين‌تر از نرخ‌هاي مبادله‌اي بود ارز دولتي را تك نرخي كرد.

به اين ترتيب بانك مركزي با جايگزين كردن ارز مبادله‌اي به جاي ارز مرجع علاوه بر تك نرخي كردن انواع ارز دولتي در كشور به خاطره دلار ارزان 1226 تومان پايان داد و رسما نرخ دلار دولتي (نرخ مرجع) روز گذشته 24هزار و 779 ريال اعلام شد.

در جدول ارائه شده از سوي بانك مركزي قيمت هر دلار امريكا 24 هزار و 775 ريال، پوند انگليس 36 هزار و 948 ريال و يورو 31 هزار و 797 ريال اعلام شده است.

در نرخ ارز كشورهاي همسايه نيز تغييراتي به وجود آمده و به اين ترتيب هر لير تركيه 12 هزار و 593 ريال، ريال قطر 6 هزار و 805 ريال، روپيه هند 410 ريال و درهم امارات متحده عربي 6 هزار و 746 ريال قيمت خورده‌اند. همچنين، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه نرخ ارز كشور، فقط نرخ ارز مبادله‌اي است، گفت: مابه‌التفاوت ارز هزار و 226 توماني و مبادله‌اي به عنوان يارانه‌ براي كالاهاي اساسي، تعيين شده و قيمت آنها از اين محل افزايش نمي‌يابد. هادي قوامي در گفت‌‌وگو با فارس با اشاره به قانون بودجه سال 92 اظهار داشت: بر اين اساس فقط يك نرخ ارز وجود دارد و آن هم نرخ مبادله‌اي است.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا براي جبران افزايش قيمت كالاهاي اساسي مشمول ارز هزار و 226 توماني يارانه‌اي تمهيدي در قانون بودجه نظر گرفته است، گفت: بله، مابه‌التفاوت ارز هزار و 226 توماني و مبادله‌اي به عنوان يارانه‌ براي اين كالاهاي اساسي پرداخت خواهد شد.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس تأكيد كرد: با توجه به تخصيص يارانه، نبايد به دليل افزايش نرخ ارز مرجع، شاهد رشد قيمت آنها در بازار باشيم.

قائم مقام وزير صنعت در امور اجرايي نيز با اشاره به اينكه فقط واژه مرجع از ارز برداشته شده و كالاهاي اساسي همچنان ارز هزار و 226 تومان دريافت مي‌كنند، افزود: نبايد تفسيرهاي متفاوتي در حذف عبارت مرجع از نرخ ارز صورت گيرد.

محمد صادق مفتح در گفت‌و‌گو با تسنيم، با اشاره به اينكه عنوان ارز مرجع به معناي ارز ارزان نيست، اظهار داشت: براساس گفته‌هاي رئيس كل بانك مركزي به هيچ عنوان نمي‌گذاريم كه قيمت كالاها افزايش يابد چراكه در قانون بودجه پيش‌بيني‌هاي‌ لازم براي تأمين نيازهاي مالي كالاهاي اساسي و دارو در نظر گرفته شده است.

منتظر ابلاغ رسمي حذف ارز مرجع هستيم

معاون وزير صنعت با بيان اينكه به‌صورت رسمي در مورد حذف ارز مرجع و برنامه‌هاي بعدي بانك مركزي براي كالا‌هاي اساسي چيزي اعلام نشده، گفت: بانك مركزي بايد زودتر در اين مورد تصميم‌گيري كند.

عباس قبادي در گفت‌وگو با تسنيم در مورد اعلام رسمي حذف ارز مرجع و اختصاص يارانه به كالا‌هاي اساسي اظهار داشت: حرف‌هاي متفرقه در اين زمينه زياد است و هر قيمتي كه اعلام مي‌شود مهم نيست و بانك مركزي هركاري مي‌خواهد انجام دهد ولي ارز كالا‌هاي اساسي را تأمين كند. وي با اشاره به اينكه اگر به اين شكل پيش رود فشار زيادي براي تأمين كالا‌هاي اساسي به ما وارد مي‌شود، گفت: بانك مركزي خيلي صبورانه و با تسامح در مورد مسئله ارز تصميم‌گيري مي‌كند ولي بايد زود‌تر در مورد اين مسئله به نتيجه برسد و تصميم نهايي را اعلام كند.

بازاري‌ها جا ماندند

روز گذشته، دلال‌ها و صرافان به مانند روزهاي قبل مشغول رصد لحظه‌اي قيمت ارز و تغيير نرخ‌ ارزهاي موجودشان بودند و وقتي كه از آنها درباره سياست جديد بانك مركزي سؤال كرديم، متوجه شديم كه اين بار برخلاف هميشه خبر به بازار نرسيد و بازاري‌ها از سياست ارز تك‌نرخي بي‌خبر هستند. يكي از صراف‌هاي ميدان فردوسي به خبرنگار ما گفت: هنوز خبر ارز تك‌نرخي به بازار نرسيده است.

وي گفت: از 20 روز قبل پيش‌بيني مي‌شد كه نرخ ارز در بازار تك‌نرخي خواهد شد و به همين خاطر بود كه آن روزها قيمت ارز در بازار افت شديد پيدا كرد. خبرنگار ما براي كسب اطلاعات از واكنش ساير بازاري‌ها درباره سياست جديد بانك مركزي به سراغ صراف ديگري رفت اما وي نيز مانند ساير فعالان بازار در جريان خبر ديروز بانك مركزي نيست. وي مي‌گويد زماني كه بانك مركزي رسماً ارز تك‌نرخي را به صراف‌ها ابلاغ كند، بازار هم به اين سياست واكنش نشان خواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار