کد خبر: 523801
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
رمزگشايي از پيامك‌هاي ضدمرد و ضدزن
حوالي روز مرد يا روز زن و مادر، صداي زنگ پيامك مي‌آيد. گوشي همراه را دستمان مي‌گيريم و وارد پيام‌ها مي‌شويم. پيام، يك لطيفه يا در اصطلاح عاميانه‌اش يك «جوك» است. شروع به خواندن مي‌كنيم. تمام كه شد قاه قاه مي‌خنديم و در حالي كه ريسه مي‌رويم، پيام را براي چند نفر ديگر ارسال مي‌كنيم. آنها هم براي افراد ديگري، همين پيام را مي‌فرستند و اينگونه مي‌شود كه يك پيام در مقياس ميليوني و بين زنان و مردان، جوانان و سالمندان و حتي نوجوانان رد و بدل مي‌شود. 

این یکی از پیام هاییست که از چند روز پیش در آستانه روز زن و مادر، در حجم بسیار بالایی بین افراد جامعه رد و بدل شده است: «زنه یه سیمکارت میخره، میخواسته شوهرش رو سورپرایز کنه. از توی آشپزخونه به شوهرش پیام میده:" سلام عزیزم خوبی؟" شوهرش جواب میده:"سلام عزیزم خودم بهت زنگ میزنم الان "..." توی آشپزخونه ست... روز زن مبارک!»
به جای سه نقطه و عنوانی که مرد به همسرش می دهد یک واژه تمسخر آمیز، زشت و اهانت آمیز است که اگر ذره ای از دریچه انسانیت و اخلاق به آن بنگریم، بی نهایت اسفناک است.

از چند روز پيش در آستانه روز زن و مادر، پيامك‌هاي اهانت‌آميز زيادي منتشر شده است. آيا تا به حال، به خود زحمت تحليل اهداف و محتواي چنين پيامك‌هاي خطرناكي را داده‌ايم؟ آيا تا به حال به اين انديشيده‌ايم كه چه كساني اين پيامك‌ها را مي‌سازند و منتشر مي‌كنند؟ يك عده افراد بيكار و علاف؟ يا گروهي آگاه كه به صورت هدفمند اقدام به آفريدن چنين پيامك‌هايي مي‌كنند؟ در همين پيامك، چند نكته تأمل‌برانگيز وجود دارد كه به آنها اشاره مي‌كنيم:
يك: عادي جلوه دادن خيانت زناشويي، واضح‌ترين نكته قابل بررسي در اين پيامك است. خيانت مرد به همسرش و اينكه به طرز كاملاً عادي، يك مرد متأهل مي‌تواند به طور پنهاني با زن ديگري در ارتباط باشد، نكته‌اي است كه از طريق اين پيامك به ذهن القا مي‌شود. به اندازه‌اي موضوع خيانت، در اين پيامك و پيامك‌هاي مشابه، عادي نشان داده مي‌شود كه انگار مثل خوردن يك ليوان آب است!
دو: مظلوم نشان دادن زنان متأهل و خانه‌دار، نكته دومي است كه در اين پيامك نهفته است. چنين پيامكي درصدد القاي اين موضوع است كه زن متأهل و كدبانو، در حالي كه تمام هم و غمش رسيدگي به امورات خانه، پخت و پز، شست و شو و فرزندداري است، اما شوهرش به دنبال خواسته‌هاي نفساني خودش است و او را به حساب نمي‌آورد!
در واقع، اين پيامك، به طور غيرمستقيم قصد دارد با زنان متأهل خانه‌دار همزادپنداري و همدردي كند(!) و به طور غيرمستقيم به آنان بگويد، ازدواج و متأهل شدن، نتيجه مثبتي در بر ندارد!
سه: نكته سومي كه بايد در اين پيامك مورد بررسي قرار بگيرد، اهانت آشكاري است كه به زنان به ويژه زنان متأهل و حتي به مردان متأهل مي‌شود. اهانت به زنان شوهردار در اين پيامك، با اين هدف قرار داده شده است كه آنان را عصبي و نسبت به شوهرانشان بدبين كند. اين بدبيني هم در نهايت، نتيجه‌اي جز شكاف ميان زن و مرد خانه نخواهد داشت.
اما هنوز اين سؤال پابرجاست كه چنين پيامك‌هايي كه حاوي رويكردهاي فمنيستي و ضدمرد است، به دست چه كساني ساخته و منتشر مي‌شود و چرا سازندگان چنين پيام‌هايي، ازدواج، تأهل و كيان اخلاقي خانواده و جامعه را مورد حمله قرار مي‌دهند و در مقابل، بي‌بندوباري و خيانت را موجه جلوه مي‌دهند؟! ويروس ايدز به ويروسي گفته مي‌شود كه سيستم ايمني- دفاعي بدن را از كار مي‌اندازد و فرد به انواع سرطان‌ها و عفونت‌هاي مرگبار مبتلا مي‌شود؛ آيا اين پيامك‌ها شبيه ويروس ايدز نيستند كه سيستم ايمني اخلاقي و رفتاري ما را از كار بيندازند؟!
در آستانه روز مرد هم پيامك‌هاي اهانت‌آميزي عليه مردان رد و بدل مي‌شود كه از همين جنس است. با اين حال، آيا منطقي و اخلاقي است كه اين پيامك‌ها را وقتي به ما مي‌رسد براي ديگران ارسال كنيم؟!

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار