کد خبر: 523589
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
ضرر توقف پايه ششم ابتدايي از اجراي آن بيشتر است
ادامه انتقادات به نحوه اجراي ۳ - ۳ - ۶ و جاگيري پايه ششم ابتدايي در نظام آموزشي بدون فراهم كردن زير ساخت‌هاي آن واكنش وزير آموزش و پرورش را در پي داشت. وي روز گذشته از اجرايي شدن پايه ششم ابتدايي به عنوان يك قانون در سال‌هاي آينده و در دوره وزراي بعدي خبر داد. در حالي كه كميسيون آموزش به عنوان بزرگ‌ترين منتقد اين طرح از توقف اجراي آن به عنوان ضرر مضاعف پرهيز دارد و اجراي آن را با شرايط كنوني و با وجود ضربات جبران ناپذيرش به نظام آموزشي پذيرفته است!
به جاي بيان تحليل‌ها، تعبيرات، آسيب‌ها و خطرات ناشي از استقرار يك نظام آموزشي جديد بدون فراهم‌كردن زيرساخت‌هاي آن، اين بار با مقايسه نظير به نظير شيوه اجراي نظام آموزشي ۳-۳-۶ با مفاد قانون سند تحول بنياديني كه بنا به اظهار مسئولان آموزش و پرورش مبناي عملكرد اين وزارتخانه است، شايد بتوانيم مجريان اين قانون را با آسيب‌هاي اجراي تحول بدون زمينه‌سازي بيشتر آشنا كنيم.
در فصل سوم سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، اين نهاد مأموريت دارد با تأكيد بر شايستگي‌هاي پايه، زمينه دستيابي دانش‌آموزان در سنين لازم‌التعليم طي ١٢ پايه تحصيلي (چهار دوره سه ساله) به مراتبي از حيات طيبه در ابعاد فردي، خانوادگي، اجتماعي و جهاني را به صورت نظام‌مند، همگاني، عادلانه و الزامي در ساختاري كارآمد و اثربخش فراهم سازد.
بر اساس تعبيرات ارائه شده از اين بند، دو دوره سه ساله از اين ۱۲‌پايه، ابتدايي خواهند بود. پس با اين حساب و به گفته محمدمهدي زاهدي، رئيس كميسيون آموزش مجلس، پايه ششم در قانون هست. اما چند فصل بعد در بخش هدف‌هاي عملياتي و راهكارهاي اين سند، تأمين و بسط عدالت در برخورداري از فرصت‌هاي تعليم و تربيت با كيفيت مناسب با توجه به تفاوت‌ها و ويژگي‌هاي دختران و پسران و مناطق مختلف كشور مد نظر قرار گرفته است. 

آموزش و پرورش تحول را فقط ۳-۳-۶ مي‌داند
بر اساس همين سند كه در آن دوره ابتدايي دو دوره سه ساله در نظر گرفته شده و آموزش و پرورش به اين بند بيش از سايرين علاقه دارد، بر تعميم دوره پيش‌دبستاني به ويژه در مناطق محروم و نيازمند، برنامه‌ريزي و تمهيد مقدمات براي پوشش كامل دوره آموزش عمومي و برخوردار از كيفيت مناسب در تمام مناطق كشور، توانمندسازي دانش‌آموزان ساكن در مناطق محروم، روستاها، حاشيه شهرها، عشايركوچ‌نشين و همچنين مناطق دو زبانه با نيازهاي ويژه، با تأكيد بر ايجاد فرصت‌هاي آموزشي متنوع و با كيفيت، اولويت بخشي به تأمين و تخصيص منابع، تربيت نيروي انساني كارآمد در سراسر كشور نيز تأكيده شده است. سؤال اينجاست آيا در حال حاضر مقطع پيش دبستاني كه اغلب به صورت غيردولتي و با هزينه مردمي اداري مي‌شوند، در شهرها و روستاهاي كمتر برخوردار يك فانتزي دست نيافتني نيست؟
آيا هوشمندسازي كه از مقدمات تحول بنيادين است در روستاها، شهرها و حتي در مناطقي از كلانشهرها كه والدين توانايي پرداخت هزينه اقدامات نمايشي ما را ندارند، محقق شده است؟ آيا مسئولان آموزش و پرورش خبر دارند كه در برخي مدارس و به دليل كمبود نيروي انساني، نيروهاي خدماتي مسئول اداره كلاس‌هاي ابتدايي مي‌شوند؟ 

اجراي پايه ششم ابتدايي انتخاب بين بد و بدتر است
بقيه ماجرا را از زبان اعضاي كميسيون آموزش بشنويد كه در مقام انفعال و با وجودي كه معتقدند اجراي ۳-۳-۶، در شرايط فعلي خيانت به نظام آموزشي است و تبعات سنگيني دارد كه تازه از پنج، شش سال بعد مشخص مي‌شوند، اما ناچار به پذيرش اقدامات اجرايي در زمينه تحول بنيادين شده‌اند. رئيس كميسيون آموزش يكي از اين افراد است.
زاهدي به «جوان» مي‌گويد: انتقادات به نحوه اجراي ۳-۳-۶ پا برجاست و قطعاً آموزش دانش‌آموزاني را كه تا قبل از فراهم كردن زير‌ساخت‌هاي آموزشي و تربيتي در اين نظام درس مي‌خوانند، با مشكل مواجه مي‌كند، اما در حال حاضر شرايط مثل انتخاب بد و بدتر است و بدتر همان توقف اجراي پايه ششم ابتدايي است كه ضرر بيشتر را در پي دارد و چاره‌اي جز اجراي آن نداريم، فقط اميدواريم در مسير، ساختار اصلاح و زمينه‌ها فراهم شوند.
مجلس هم مواظبت خواهد كرد اولاً قطار تحول از ريل خارج نشود، در ثاني حركت با سرعت مناسب داشته باشد.
اما قاسم جعفري ديگر نماينده مجلس نيز به «جوان» مي‌گويد: اگر به اين نتيجه برسيم كه اشكالات طرح قابل ترميم نيستند از تمام اختيارات قانوني براي اصلاح مسير استفاده مي‌كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار