شوراها نیازمند نگاه اجتماعی و مدیریت تخصصی هستند
کد خبر: 523520
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/002CBs
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
قائم مقام ستاد خدمتگزاران و ابادانی و پیشرفت:
علل وانگیزه ایجاد بنیاد یک نهاد اجتماعی تحت عنوان خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت را بیان کنید ؟
برای پاسخگویی به این سئوال ، لازم می دانم اشاره ای به اختصار به تدبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران ، امام راحل (ره) بنمایم ، و آن اینکه امام (ره) از بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، مترصد استقرار یک حکومت مردمی در ایران برای حاکمیت و نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش بود که از جمله این حاکمیت و نقش مردم ، اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر کشور بود که متعاقب آن در سال ۸۵، با صدور فرمانی تشکیل شوراهای اسلامی شهر وروستا را در سراسر کشور جز اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود را صادر کردند.
بر این اساس ، اصول ۱۰۰ و ۱۰۱ و...... قانون اساسی دلالت بر اجرای نقش مردم در ساماندهی و سازماندهی امور که نقشی تعیین کننده است ، دارد .
در اجرای این قانون ، از سال ۱۳۷۷ تا کنون سه دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر وروستا در سراسر کشور برگزار شد.
بر این اساس تشکیل شورا ها در دوره اول در زمان دولت اصلاح طلبان صورت گرفت که این امر کاملاً بارویکرد سیاسی بود ، نه اجتماعی ، از اینرو فعالیت آن تا بدانجا پیش رفته بود که بانگاه سیاسی کشور را در پر تگاه جدی سوق داده و خسارات زیادی را ببارآورد و سرانجام دولت اصلاح طلب بر اساس این چنین رویکردی مجبور شد شورای اسلامی شهر تهران را منحل کند تا بیش از این فرصت نیابند که برای مردم مشکل و ایجاد هزینه جبران ناپذیر کند .
پس از آن با برگزاری انتخابات دوره های دوم وسوم شورا ها ، اصولگرایان پیروز انتخابات شدند و یک دوره ده ساله را با موفقیت سپری کردند و توانستند یک کارنامه قابل قبولی را به ثبت برسانند .امّا از آنجائیکه شوراهای اسلامی شهر وروستا می بایستی با رویکردهای تخصصی فرهنگی و اجتماعی برای مدیریت شهری برنامه ریزی نموده و ظرفیت ها رابرای رفع معظلات اجتماعی و فرهنگی به کار گیرند تا شهرها در مسیر آبادانی ، پیشرفت ، شادابی و نشاط قرار بگیرند ، عملکرد شوراها ی گذشته مبین فاصله داشتن از این اهداف و مقاصد بوده است ، علاوه بر این ، آسیب شناسی نشان می دهد که برنامه ریزی برای انتخابات شوراها ، عموماً تا پیروزی بوده و بعد از پیروزی ، فعالیت ها تا انتخابات بعدی متوقف می گردید و موضوعی برای مطالبه گری اجتماعی و فرهنگی ونظارت برعملکردها وجود نداشته است .از اینرو جمعی از نیروهای ارزشی و وفادار به اسلام و انقلاب و ولایت را وادار به حرکت و فکر جمعی فارغ از گرایش های گروهی وانگیزه های جناحی که با قرابت های عقیدتی و عملکردی نزدیک به هم هستند ، کرد تا دور هم جمع شوند و شوراهای اسلامی شهر و روستا را کاملاً با رویکرد اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر مدیریت تخصصی شهر به مردم و نخبگان جامعه معرفی کنند تا از این طریق بتوان با رویکرد جدیدی از مطالبات اجتماعی و خدمات رسانی را با ساماندهی جدی و روشن از عرصه های اجتماعی و راه حل های آن به مرحله عمل و نمایش درآورند . بدین منظور نهاد اجتماعی به نام"خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت" راه اندازی کنند. 

چگونگی شکل گیری و راه اندازی ساختارنهاد اجتماعی ستاد حدمتگزاران را توضیح دهید؟
حسب قانون ، مقرر است دو انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری بطور هم زمان در یک روز برگزارشود .
امّا چون انتخابات ریاست جمهوری کاملاً با رویکرد سیاسی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با رویکرد محلی و اجتماعی است ، این نگرانی وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری بر انتخابات شوراها سایه افکنده و آنرا متأثر از خود در یک فرآیند سیاسی بنماید ، بطوری که با پیروزی خود ، مدیریت صرفاً سیاسی بر شوراها اعمال کند ، همچنان که در دوره اول شوراها وجود داشت و به علت نگاه سیاسی بر موضوع ، در آن دوره مشکلاتی را ببار آورده بود که ادامه آن برای طی چهار سال مقدور نشد و منجر به انحلال آن گردیده بود .
از اینرو برای جلوگیری از این پیش آمد ، مقدماتی در نیمه اول شهریور ۱۳۹۱ برای دستیابی به اهداف و چگونگی راه اندازی یک سازمان اجتماعی فرهنگی سراسری در راستای ساماندهی عرصه های اجتماعی و تداوم آن در مطالبه گری و نظارت به آن فراهم آمد که در همان ابتدای فعالیت ها منتج به ایجاد و راه اندازی شورای مرکزی با ساختار تشکیلاتی ، شورای راهبردی ومتناظر با آن در مراکز استانها و شهرستانها با تهیه منشور و دستورالعمل ها شد که عبارتند : شواری مرکزی، شورای راهبردی، اتاق فکر، تهیه نشریه ، خبرنامه ویژه معاونتهای(اقشاری-امور شهرستانها)


وظیفه شواری مرکزی در این ساختار چگونه تعریف شده است ؟
این شورا دارای ساختاری متشکل از ریاست ، قائم مقام و معاونتهای پنج گانه شامل (اجتماعی و فرهنگی – کانونهای اقشاری – مالی و اداری و پشتیبانی ، اموراستانها – و بطور ویژه معاونت استان تهران با مدیریتهای شهر تهران و شهرستانهای تابعه استان تهران) اتاق فکر – روابط عمومی و تبلیغات – امور حقوقی – نظارت و ارزشیابی و ...... است که از مهرماه ۱۳۹۱ راه اندازی و فعال شد که از بدو شکل گیری آن تاکنون قریب به ۵۰ جلسه را برای سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها را تشکیل داده است .

شورای راهبردی در ستاد خدمتگزاران آیادانی و پیشرفت متشکل از چه افرادی است ووظیفه این شورا چیست ؟
این شورا متشکل از ۴۰ تا ۵۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی (مجلس نهم) و نمایندگان ادوار مجلس و جمعی از شخصیتها ، نخبگان و فرهیختگان تأثیرگذار است که این مجموعه ، ظرفیتی بسیار مهم برای پرکردن خلاءهای قانونی از موضوعات و معضلات اجتماعی شوراهای اسلامی شهرو روستا می باشد ، بطوریکه این مجموعه با مجموعه فکری خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت همراه و در سیاستگذاریهای کلان کشوری برنامه های خدمتگزاران را به تصویب می رسانند .
این شورا تاکنون ده جلسه را با اعضای ستادمرکزی تشکیل داده است و ستاد مرکزی خدمتگزاران تاکنون توانسته است با نظر و همکاری مستقیم اعضای شورای راهبردی که در هر استان توسط یک نماینده مجلس مدیریت می شود به ۲۴ استان ، شورای هماهنگی مراکز استانها و برخی از شهرستانهای تابعه در متناظر با شورای مرکزی راه اندازی کنند. و بدین ترتیب شورای هماهنگی استانها با اجرای دستورالعمل های صادره از ستاد مرکزی و با مدیریت مستقیم این عزیزان نماینده نسبت به رصد کردن فعالیت های گروههای همسو و غیرهمسو و شناسائی نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا و تهیه لیستی از نامزدهائی که دارای صلاحیت ، مقبولیت و کارآمدی می باشند ، پرداخته اند که البته در این مهم همکاری و هم اندیشی با مقامات استانی و گروههای همسو را برای بهره گیری از همه ظرفیت ها در برنامه کاری خود گنجانده اند که تاکنون قرین به موفقیت بوده است .
جایگاه اتاق فکر را در ستاد خدمتگزاران و در تصمیم گیری ها وتصمیم سازی ها بیان کنید؟
با توجه به اقدامات بسیار زیاد ارزشمندی که تاکنون در طول ده سال از شوراهای اسلامی شهر وروستا به عمل آمده است ولی هنوز زمینه کافی برای مطالبات اجتماعی از طریق شوراها فراهم نیامده و حالتی از ساماندهی جدی و روشن از خود بروز و ظهور نداده اند و حالت بلاتکلیفی را به خود گرفته و متولی آن بدرستی مشخص نگردیده است ،از اینرو نهاد اجتماعی خدمتگزاران مبادرت به راه اندازی اتاق فکر در ستاد مرکزی و متناظر آن در شورای هماهنگی استانها نموده است که هم بتواند زمینه های ایجاد طرح هایی که به حل معضلات اجتماعی مؤثرند ، را فراهم آورد و هم فرهنگ مطالبه گری و نظارت در امور شوراها را در کل کشور در بعد از انتخابات دوره چهارم شوراها به اجراء درآورد و از اینطریق بتواند جوابگوی مردم باشد .

برنامه و جدول زمان بندی اجرایی ستاد خدمتگزاران را برای دوره چهارم انتخابات شوراهای اسلامی شهر وروستا در سراسر کشور بیان کنید؟
این برنامه از طرف ستاد مرکزی در یازده گام تهیه و بعنوان پیشنهاد به شورای راهبردی تسلیم گردید که پس از اصلاحات در جلسه مشترک ستاد مرکزی با شورای راهبردی به تصویب رسید ، که رئوس آن بشرح ذیل است ؛
تثبیت و چیدمان اعضای شورای مرکزی – تثبیت الگوی شورای استانها و شهرستانها – نامگذاری و تهیه اسم و آرم و تعیین شعار – اعلام حضور مواضع از طریق برگزاری کنفرانس خبری – همایش های اعضای شورای استانی و دبیران تشکیلات استانها و رابطین آنها در شهرستانها – تشکیل اتاق فکر و راه اندازی گروهها ی مطالعاتی – تشکیل کانون های اقشاری ۱۹ گانه (بانوان – کارمندان – اساتید – دانشجویان – فرهنگیان – مهندسین – کارگران و ...... - ...... )راه اندازی روابط عمومی و امور تبلیغاتی و واحد خبر – تهیه و ارسال دستورالعمل های انتخاباتی – تهیه منشور اصولگرایان برای انتخابات دوره چهارم شوراهای اسلامی – تهیه ملاک ها و معیارها برای تعیین نامزدهای انتخاباتی – تهیه بولتن و نشریه و ویژه نامه – راه انداز سایت و سامانه پیامکی – جریان سازی عملیاتی (تبلیغات) سخنرانیها و نشست های انتخاباتی – آسیب شناسی از ادوار شوراهای گذشته – طراحی سازمان رأی و مهندسی آراء – بررسی آرایش سیاسی جریانهای همگرا و واگرا ومستقل نسبت به انتخابات شوراها – راه اندازی ستاد ویژه تهران و شهرستان های تابعه استان تهران – تهیه و تولید موضوعات مختلف مسائل اجتماعی و مدیریت شهری برای نامزدها – راه اندازی کارگروه های تخصصی از کانون های اقشاری و رسانه ای شدن موضوعات تخصصی در حوزه شهری و تسرّی آن به استانهاصورت میگیرد.


این برنامه گام به گام از تاریخ ۲۰ آبان ماه ۹۱ شروع و تا تاریخ پایان خردادماه ادامه خواهد داشت و پس از اعلام نتایج قطعی منتخبین و شروع بکار شوراهای دوره چهارم ، اقدام به نظارت و مطالبه گری و برنامه ریزی خواهد شد .
برای هماهنگی با اعضای شورای هماهنگی استانها و دبیران اجرایی چه گام هایی برداشته شده است ؟
اولین همایش سراسری از کلیه اعضای شوراهای هماهنگی استانهای کشور در ۱۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۱ در تهران برگزار شد و دراین همایش سیاست ها و خط مشی کلان نهاد خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت در جهت کارکردهای اجتماعی و ضرورت انسجام نیروهای انقلاب در این عرصه به اعضای شوراهای مذکور تبیین گردید و درمورد دبیران اجرایی نیز در دو مرحله در بهمن ماه گرد همائی سراسری از کل استانهایی که شورای هماهنگی آنها راه اندازی شده در تهران نیز برگزار شد، بطوریکه دراین گرد همائی اقدام به تبیین مسائل و برنامه توجیهی – آموزشی در چگونگی فعالیتهای شورای هماهنگی استانها و تعامل آنان با ستاد مرکزی شد .

برای اطلاع رسانی از فعالیت های ستاد خدمتگزاران چه روش ها و اقداماتی در حال انجام است ؟
بموازات اجرای برنامه تهیه و تدوین شده برحسب جدول زمانبندی ستاد مرکزی ، تاکنون اقدام به تهیه نشریه در ۲ شماره در اسفند ماه ۱۳۹۱ و فروردین ماه ۱۳۹۲ شده است که برای بهره برداری عمومی در اختیار شورای هماهنگی استانها قرار گرفته است .
ودر مورد بولتن و خبرنامه ویژه ، اولین شماره آن در دست تهیه و آماده چاپ برای توزیع می باشد و هم چنین سایت ستاد خدمتگزاران به آدرس www.khedmatgozaraan.com راه اندازی شده است .

آخرین وضعیت اقدامات شورای هماهنگی استانهای ستاد خدمتگزاران را بیان کنید؟
امروزه نه تنها شورای هماهنگی در مراکز استانهای کشور راه اندازی گردید بلکه حداقل در ۲۴ استان اقدام به راه اندازی شورای متناظر با مراکز استان در شهرستانهای تابعه استان گردیده بطوریکه در بسیاری از استانها این شوراها بالغ بر چهل شهر راه اندازی شده است و اعضای این شوراها طبق برنامه ، اقدام به مذاکره و رایزنی با علما ، نخبگان ، معتمدین ، افراد مؤثر با نفوذ و توانمند شهر و مراجعه به مساجد ، حسینیه ها ، هیأت مذهبی در محلات و انجام مصاحبه ها با رسانه های محلی برای راه اندازی شوراها ، سعی وافری را در شناسایی این نهاد اجتماعی فرهنگی جدید نوپا بعمل می آورند .
همچنین مبادرت به شناسایی نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهرها کرده و با رایزنی با تشکل ها و گروهها همسو برای تعیین آن تعداد از نامزدهای مورد نیاز در شوراهای اسلامی شهرها با ملاک های واجدین صلاحیت ، مقبولیت و کارآمدی ، نموده و نتیجه را برای بستن یک لیست واحد ویا بامشترکات حداکثر ی به ستاد مرکزی ارسال تا در جلسه ای با حضور دبیران شوراهای استانی مبادرت به بستن لیست نهایی براساس ملاک ها و معیارهای از پیش تهیه شده و ابلاغ شده به استانها با نام خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت گردد .
ودر پایان باید گفت :
با توجه به اینکه امروز کشورما در شرایط ویژه ای قرار دارد بطوریکه هم تهدیدها بر کشور ما در بالاترین سطح ممکن از طرف نظام سلطه با هماهنگی غرب ، صهیونیستها و جبهه سازشکار و عوامل مزدور رژیم سابق و منافقین اعمال می شود که درچنین شرایطی ، کشور با مخاطرات بسیار جدی مواجه می گردد و هم فرصت ها به اوج خود رسیده است بطوریکه پدیده بیداری اسلامی ، پیشرفت های علمی کشور در ابعاد مختلف ، ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد ، حضور جبهه مقاومت در مقابل نظام سلطه ، اقتدار نظامی کشور ، پیشرفت تکنولوژی بومی هسته ای کشور و .... که تمام امیدهای دشمنان را به یأس مبدل کرده است ، در چنین شرایطی مردم در مقابل استراتژی که مبتنی برفشار و تحریم است ، استراتژی مقاومت را در مقابل جبهه سازش ترجیح می دهند و با بصیرت کامل گفتمان مقاومت را در سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی خود قرار می دهند و با این گفتمان از پیچ تاریخ عبور می کنند و در تمام عرصه های انقلاب از جمله انتخابات شوراهای اسلامی شهر نیز بحول و قوه الهی پیروز می باشند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار