کد خبر: 523188
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
واكنش رئيس‌جمهور امريكا به گزارش نهادهاي اطلاعاتي كشورش
كامرون: حتي اگر اثبات هم شود، مداخله نظامي بعيد است
نخست وزير انگليس هم صريح‌تر از اوباما سخن گفته و حتي بعيد دانسته است كه درصورت اثبات استفاده از سلاح شيميايي، غرب در سوريه دخالت نظامي بكند.
به گزارش «جوان» باراك اوباما در واكنش به يك گزارش اخير اطلاعاتي در امريكا كه روز پنج‌شنبه از زبان چاك هاگل وزير دفاعش عنوان شد و احتمال استفاده از گاز شيميايي سارين در جنگ داخلي سوريه را مطرح كرد، گفت: چيزي كه ما در حال حاضر داريم، يك گزارش اطلاعاتي است. به طور بالقوه دانستن اينكه داخل سوريه از سلاح‏هاي شيميايي استفاده شده است، به ما نمي‌گويد كه اين سلاح‏ها كي و چگونه استفاده شده‏اند و اين شواهد و محكمات قوي را فراهم نمي‏سازد.
وي تأكيد كرد: ‎اين فرآيندي طولاني است. اين چيزي نيست كه به آساني يك‌شبه حل شود.
اوباما در عين حال اين را هم گفت كه امريكا با كشورهايي مانند اردن كار مي‏كنيم تا مدارك و محكمات مرتبط بيشتري از اين استفاده احتمالي [سلاح‏ها شيميايي] به دست آوريم. در عين حال من به طور عمومي و همين طور خصوصي براي حكومت روشن ساخته‌ام كه استفاده از سلاح‌هاي شيميايي عليه مردمش رد كردن خطي است كه محاسبات من و رويكردهاي امريكا به اين بحث را تغيير خواهد داد.
اوباما تأكيد كرد كه اثبات استفاده از سلاح شيميايي در سوريه «قاعده بازي» را تغيير خواهد كرد.
باراك اوباما در ملاقاتي كه با ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن، در كاخ سفيد داشت، گفت، در صورتي كه شواهدي دال ‏بر اثبات كاربرد سلاح شيميايي در سوريه ارائه شود، آنگاه «قاعده‌ بازي تغيير خواهد كرد». وي افزود كه جهان ‏نمي‌‌تواند به كاربرد تسليحات شيميايي بي‌اعتنا بماند.
جي كارني، سخنگوي كاخ سفيد، در اين رابطه گفت كه رئيس‌جمهور امريكا پيش از آنكه تصميم سياسي در اين ‏زمينه اتخاذ كند، در انتظار نتايج قطعي در مورد كاربرد سلاح‌ شيميايي مي‌ماند. كارني با بيان اينكه دولت امريكا از درخواست سازمان ملل متحد مبني بر تحقيقات در خاك ‏سوريه براي يافتن شواهدي در اين زمينه حمايت مي‌كند، افزود كه به هرحال «تمام گزينه‌ها ممكن است». ‏ از سوي ديگر سناتور مك‌كين از حزب جمهوري‌خواه با اشاره به اطلاعات اخير در زمينه كاربرد سلاح شيميايي در سوريه گفت: ‏‏«به نظرم ديگر امري واضح است كه «خط قرمز» نقض شده است. »‏ 

كامرون: دخالت غرب را بعيد مي‌دانم
با اينكه سرويس اطلاعاتي مخفي بريتانيا نيز مدعي دست يافتن شواهدي حاكي از به كار‌گيري گاز سارين «در اندازه‌ محدود ولي قطعي» بوده است و ديويد كامرون، نخست‌وزير بريتانيا، در گفت‌وگو با بي.بي.‌سي در اين رابطه گفته كه«مسئله خيلي جدي است و از برخورد بسيار جدي جامعه ‏جهاني با حاكميت سوريه در صورت اثبات اين قضيه سخن گفت اما افزود: فكر نمي‌كنم و بسيار دور از ذهن است كه چنين اقدامي از سوي كشورهاي غربي صورت گيرد. با اين‌حال فكر ‏مي‌كنم فشارهاي ما شديدتر و متمركزتر خواهد شد و همكاري با رهبران و گروه‌هاي اپوزيسيون و متحدان منطقه‌اي براي واكنش ‏جدي و درست به اين اقدام سوريه، افزايش خواهد يافت. » ‏
كامرون با اينكه تأكيد كرد كه هنوز براي نتيجه‌گيري قطعي زود است و جمع‌آوري شواهد و مستندات دقيق‌تر براي اثبات اين امر ‏بايد ادامه يابد اما ادامه داد كه شواهد اندك اما فزاينده‌اي وجود دارد كه احتمال استفاده بشار اسد، رئيس ‏جمهوري سوريه از سلاح شيميايي عليه مردم سوريه را تقويت مي‌كند. ‏ 

ايجاد منطقه پرواز ممنوع و كمك به مخالفان
براد شرمان، از نمايندگان كنگره امريكا گفت: در نشست كميته اطلاعاتي كنگره مسائل مختلفي از جمله حمايت ‏سياسي از مخالفان سوري، كمك به آوارگان و افزايش كمك‌هاي مالي مطرح شد و در نهايت نمايندگان به گزينه ‏كمك تسليحاتي به بخشي از مخالفان سوري و نيز ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه روي آوردند. ‏به گزارش شبكه روسيه اليوم، جان كري، وزير امور خارجه امريكا در جمع نمايندگان كنگره اعلام كرد: در صورتي كه اطلاعات پنتاگون در ‏خصوص استفاده از سلاح شيميايي در سوريه تأييد شود، ايجاد منطقه پرواز ممنوع يا دادن كمك‌هاي نظامي به ‏مخالفان در دستور كار قرار خواهد گرفت. ‏
پيشتر كاخ سفيد اعلام كرده بود، در صورت اثبات گزارش‌هاي دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا در خصوص به ‏كارگيري سلاح‌هاي شيميايي در سوريه، امريكا علاوه بر اقدمات حمايتي از مخالفان به اقدامات نظامي عليه ‏سوريه نيز روي مي‌آورد. ‏ 

درخواست اسد از روس‌ها
در حالي كه بان كي مون، دبير‌كل سازمان ملل متحد، بار ديگر به تأكيد بشار اسد را فراخواند به كارشناسان تسليحاتي سازمان ملل متحد اجازه دهد به سوريه سفر كنند، يك سخنگوي سازمان ملل در اين زمينه گفت كه در صورت موافقت دولت سوريه، كارشناسان سازمان ملل مي‌‌توانند در عرض ۴۸ ساعت در اين كشور حضور پيدا كنند. عمران الزعبي، وزير اطلاع‌رساني سوريه در گفت‌وگو با شبكه خبري روسيه اليوم، پيشنهاد داد كه كارشناسان روسي تحقيقات درباره امكان استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در درگيري‌هاي سوريه را به عهده بگيرند.
وي با اعلام اينكه كشورش هرگز از اين نوع سلاح‌ها عليه گروه‌هاي مسلح مخالف استفاده نكرده است عنوان داشت: سوريه هرگز و در هيچ صورتي از اين سلاح‌ها استفاده نكرده و امكان ندارد كه استفاده كند چراكه اين تصميم نه فقط از لحاظ سياسي محكوم است بلكه تصميمي منافي اخلاق، شرع و آموزه‌هاي دين اسلام و مسيحيت است. همچنين فيصل المقداد، معاون وزير امور خارجه سوريه نيز با رد اتهامات اخير عليه كشورش اعلام كرد: سازمان ملل نمي‌خواهد كميته را به سوريه اعزام كند و اين به خاطر اعمال فشار كشورهاي غربي است در حالي كه دمشق بيش از هر كس ديگري مي‌خواهد كميته مذكور نه فردا بلكه امروز به سوريه بيايد.
المقداد با هشدار نسبت به احتمال اجراي مجدد سناريوي عراق در سوريه با بهانه سلاح‌هاي شيميايي، درباره نمونه‌‌برداري از خاك سوريه توسط كشورهاي غربي و مخالفان و ارائه آن به سازمان ملل عنوان داشت، اين در حقيقت نقض آشكار حاكميت سوريه از سوي كشورهاي غربي است.
وزير اطلاع‌رساني سوريه با بيان اينكه اظهارات مقام‌هاي امريكايي و انگليسي در خصوص سلاح‌هاي شيميايي سوريه بي‌اعتبار است اعلام كرد: به احتمال زياد سلاح‌هاي شيميايي كه نزديكي حلب استفاده شده از تركيه وارد كشور شده است. وي با اشاره به موشكي كه به نزديكي شهر حلب اصابت كرد و حامل مواد شيميايي بود، عنوان داشت: اين موشك از جايي كه تروريست‌ها بر آن سلطه دارند، پرتاب شده و اين مكان از اراضي تركيه دور نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار