کد خبر: 522536
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
در واكنش به اتهام ارتباط تهران در عمليات تروريستي نافرجام

حضور «القاعده ايران» براي انجام عمليات تروريستي در كانادا ادعاي جالبي بود كه روز گذشته پليس كانادا مطرح و وزير امور خارجه كشورمان را مجبور كرد تا در پاسخ به آن اينچنين پاسخ دهد كه «خنده‌دارترين چيزي است كه درسن ۶۴ سالگي خود شنيده‌ام. «القاعده ايران» از جعليات جديد است و واقعاً حرفي مضحك است. اميدوارم مسئولان كانادا كمي عقلاني فكر كنند و به شعور مردم و افكار عمومي دنيا توجه كنند.» 

به گزارش «جوان»، پس از قطع روابط كانادا با ايران در تابستان ۱۳۹۱ صحبت‌هاي زيادي در خصوص علل اين قطع رابطه شد. در آن زمان منابع كانادايي نوشتند كه حميد محمدي، رايزن فرهنگي ايران در كانادا در مصاحبه‌‌اي گفته است: «ايرانيان مقيم كانادا، بايد از همان جايي كه زندگي مي‌كنند، به كشور خود خدمت كنند و افزوده است كه نسل دوم ايرانيان مقيم كانادا، در مناصب گوناگون كانادا، نفوذ فراواني دارند.» بحث «نفوذ ايرانيان در كانادا» به عنوان بهانه مقامات اين كشور براي قطع رابطه با ايران مطرح شد. وزارت خارجه كانادا، اين گفته رايزن فرهنگي ايران را به عضوگيري ايران از ايرانيان مقيم كانادا تفسير و به شدت به آن حمله كرده و گفته است: از آنجا كه ايرانيان مقيم كانادا، اقوام بسياري در تهران دارند، ممكن است از اين راه مورد بهره‌برداري ايران قرار بگيرند. در واقع ايران مي‌خواهد از اين افراد عضوگيري كرده تا منافع دولت ايران را در كانادا تأمين كند. 

اميد به عقلانيت كانادا!
اكنون كه چند ماه از اين قضيه مي‌گذرد و بحث چرايي قطع رابطه با ايران در كانادا مطرح شد و اينكه به واقع چه دليلي سبب به وقوع پيوستن سريع اين اتفاق شد، ظاهراً مقامات كانادايي به دنبال دست و پا كردن بهانه‌اي جديد براي مخدوش كردن چهره ايران در فضاي داخلي كشورشان شدند تا اينگونه به سؤالات‌شان پاسخ دهند. علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه سي‌و دومين نشست گروه كاري ويژه تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر در تهران كه صبح روز سه‌شنبه برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه پلس كانادا مدعي شده است دو نفر مرتبط با عناصر القاعده در ايران را به اتهام تلاش براي از خط خارج كردن قطار كانادا دستگير كرده است، گفت: اگر چنين خبري كه شما مطرح مي‌كنيد درست باشد خنده‌دارترين چيزي است كه درسن ۶۴ سالگي خود شنيده‌ام. «القاعده ايران» از جعليات جديد است و واقعاً حرفي مضحك است. اميدوارم مسئولان كانادا كمي عقلاني فكر كنند و به شعور مردم و افكار عمومي دنيا توجه كنند. 

پليس كانادا گفته است كه دو نفر مرتبط با «عناصر القاعده در ايران» را به اتهام تلاش براي از خط خارج كردن يك قطار مسافربري در كانادا بازداشت كرده است. در همين راستا رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با تأكيد بر مخالفت با هر نوع اقدام خشونت‌آميز گفته است كه پليس كانادا هيچ سند و مدركي ارائه نداده است. آقاي مهمانپرست در نشست خبري خود گفته است كه دولت كانادا در چند سال اخير، پروژه «ايران‌هراسي» را در پيش گرفته و اقداماتي «خصمانه» را نسبت به ايران دنبال مي‌كند. 

گفته مي‌شود كه شهاب الصغير ۳۰ ساله، ساكن مونترئال و رائد جاسر ۳۵ ساله، ساكن تورنتو، براي انجام حمله به يك قطار مسافربري «وايا ريل» در ناحيه تورنتو برنامه‌ريزي مي‌كردند. شبكه سي بي‌سي كانادا به نقل از منابع امنيتي گزارش مي‌دهد كه دو متهم از بيش از يك سال پيش تحت نظر مأموران امنيتي قرار داشتند. 

آيا القاعده با ايران ارتباط دارد؟
اما اينكه چرا در فضاي كنوني دولت كانادا به دنبال بهانه‌سازي با چاشني «القاعده در ايران» بوده است، جاي تامل دارد. پيش زمينه‌هاي چنين ادعايي را مي‌توان در ادعاهاي گذشته برخي كشورهاي منطقه از جمله عربستان مبني بر حضور «ايمان» دختر بن لادن در تهران و پناه بردن وي به سفارت عربستان در تهران ديد. يا اينكه طبق برخي گزارش‌هاي ديگر مدت‌ها پيش عنوان شد بعد از سقوط طالبان در افغانستان، يكي از همسران اسامه بن لادن و شماري از عوامل ارشد القاعده به ايران فرار كردند و بنا به گزارش‌ها، توسط نيروهاي امنيتي ايران تحت «بازداشت خانگي» قرار گرفتند. به نظر مي‌رسد پيدا كردن رابطه‌هايي هر چند غير‌مستند و واهي بين ايران و اعضاي القاعده مسئولان خوشفكر! كانادايي را به فكر ساختن چنين بهانه‌اي براي اقناع افكار عمومي كشورش انداخته است. رابطه ايران و القاعده همواره محل بحث محافل امنيتي و رسانه‌اي جهان بوده است. مقام‌هاي امنيتي كشورهاي غربي و به خصوص امريكا، هر از چند گاهي ايران را به پناه دادن به نيروهاي القاعده متهم كرده‌اند؛ اتهامي كه ايران آن را رد كرده است.
احتمال ديگري نيز مطرح شده است؛ موضوع قطار در كانادا در فاصله يك هفته از بمبگذاري بوستون عنوان شده و اين احتمال را به‌وجود مي‌آورد كه ممكن است اتاق‌هاي فكر امريكا به دنبال مرتبط كردن حادثه كانادا و بوستون به يكديگر و در نهايت مرتبط كردن آن با ايران باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار