کد خبر: 521654
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۰
چه كساني مي‌توانند در انتخابات مشاركت فعال كنند؟
حسن كوشا

«در انتخابات، همه سليقه‌ها و جريان‌هاي معتقد به جمهوري اسلامي بايد شركت كنند». اين جمله‌اي بود كه رهبر معظم انقلاب در نخستين روز سال جديد در جمع مردم مشهد عنوان و بسياري از آن به عنوان مانيفست انتخابات خردادماه ۹۲ ياد كردند. البته در اين بين برخي افراد و گروه‌ها بودند كه به دليل انجام برخي از رفتارهاي خارج از عرف و قانون، شانس حضور در انتخابات خرداد ۹۲ را براي خود نمي‌ديدند اما با بيان اين جمله از سوي رهبر انقلاب كوشيدند كه ضمن مصادره اين جمله، عملاً خود و گروه‌شان را جزو شانس‌هاي موفقيت در انتخابات قرار دهند. گروه‌هايي كه هر كدام به دليلي جزو خوارج نظام محسوب مي‌شدند و قطعاً به دليل رفتارشان جزو رد‌صلاحيت‌شدگان شوراي نگهبان قرار مي‌گرفتند. 

اين در حالي بود كه در تأكيد رهبري نيز به خوبي قيد اعتقاد به نظام ديده مي‌شود. حال سؤال اينجاست كه منظور رهبر معظم انقلاب از طرح اين موضوع چيست و چه گروه‌هايي شامل اين جمله رهبر انقلاب نمي‌شوند. اين سؤالي بود كه خبرنگار روزنامه جوان از مصطفي افضلي‌فر، عضو كميسيون اصل ۹۰ مجلس و همچنين احمد بخشايش اردستاني و منصور حقيقت پور از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس طرح كرد. 

‌فتنه و انحراف تيغه‌هاي يك قيچي
در همين خصوص مصطفي افضلي‌فر، نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي و از اعضاي كميسيون اصل ۹۰ مجلس، در خصوص تلقي خود از جمله رهبر معظم انقلاب عنوان كرد: همه سلايق سياسي و گروه‌ها بايد در چارچوب قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي حركت كنند و اگر فرد يا گروهي بخواهد به بهانه داشتن يك سليقه حزبي يا سياسي، چارچوب نظام را برهم بزند و قانون‌شكني كند، قطعاً حق حضور در انتخابات را نخواهد داشت. 

وي با بيان اينكه شرايط جامعه به گونه‌اي است كه همه گروه‌هاي معتقد به نظام مي‌توانند آزادانه به فعاليت انتخاباتي بپردازند، ادامه داد: جريان انحرافي و جريان فتنه از ديدگاه من هر دو لبه يك قيچي‌اند و همه آنها به دنبال ساختار شكني و و تخريب هستند. حال يكي با شعارهاي جذاب غربي اين كار را مي‌كند و ديگري با شعارهاي اعتقادي كار خود را پيش مي‌برد. اين عضو كميسيون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: قطعاً اين دو گروه به خاطر ساختار‌شكني‌هايي كه انجام دادند، هرگز مشمول سلايق سياسي مورد نظر رهبري نيستند. 

افضلي فر در پايان از تمام مسئولان نظارتي كشور و شوراي نگهبان خواست تا با دقت تمام مراقب كساني باشند كه تحت نام امام زمان‌(عج) و حتي با نام رهبري و ولايت به دنبال اهداف و منافع خود هستند. 

بايد تلاش كنيم همه پاي صندوق بيايند
احمد بخشايش اردستاني از اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس هم ضمن اشاره به سخن مقام معظم رهبري در خصوص حضور تمامي سلايق در انتخابات، عنوان كرد: فضاي سياسي كشور بسيار متكثر است و همان طور كه از گفته رهبري بر مي‌آيد، تمامي كساني كه معتقد به نظام هستند مي‌توانند در چارچوب انتخابات فعاليت كنند، بنابراين كساني كه فتنه را محكوم نكردند و كساني كه از مكتب ايراني دم زده‌اند، از اين ماجرا مستثنا هستند. 

وي به موقعيت اين روزهاي كشور اشاره كرد و ادامه داد:‌كشور نياز به يك انتخابات پرشور دارد و اين قطعاً به معناي رفراندوم است، بنابراين همه بايد تلاش كنند تا اين انتخابات هرچه با‌شكوه‌تر برگزار شود.
اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس خاطرنشان كرد: بنابراين ما براي پرشور‌تر كردن انتخابات نياز به تمام گروه‌ها و افراد معتقد به نظام داريم. از اين رو اصلاح‌طلبان از يك سو و آقاي احمدي نژاد از سوي ديگر به دليل وزنه‌اي كه در بين مردم دارند، بايد در انتخابات مشاركت كنند تا اين انتخابات پرشورتر شود.
وي در پايان از همه گروه‌ها و جريان‌ها خواست براي پرشورتر شدن انتخابات از هتك حرمت و توهين به رقباي خود بپرهيزند. 

ورود پرحجم به انتخابات حلال مشكلات است
منصور حقيقت‌پور، ديگر عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز در اين خصوص اظهار داشت: همه گروه‌هاي سياسي، قومي و اجتماعي كه نسبت به سرنوشت كشور حساس هستند بايد با تمام قوا در انتخابات شركت كنند، چراكه قطعاً ورود پرحجم به انتخابات مي‌تواند بسياري از مشكلات كشور را حل كند و كارآمدي نظام را بالا ببرد. وي با اشاره به تاثير انتخابات در مذاكرات هسته‌اي ادامه داد: ما در مذاكرات آلماتي ۲ مشاهده كرديم كه ۱+۵ به دليل اينكه شايد در انتخابات خرداد ماه چيزي عايدش شود، عملاً در مذاكرات سنگ‌اندازي كرد، اما مردم با حضور خود به آنها ثابت خواهند كرد كه در اين مسير ناكام خواهند ماند. 

وي در خصوص بهره‌برداري برخي از گروه‌هاي خاص از سخنان رهبري در خصوص مشاركت همه گروه‌هاي سياسي در چارچوب نظام عنوان كرد: نظام ما يكسري خطوط قرمز دارد كه اين خطوط قرمز شامل قانون اساسي، رهبري، شوراي نگهبان و چندين موضوع ديگر است كه اگر گروه‌هاي سياسي اين خطوط قرمز را پذيرفته باشند، قطعاً امكان مشاركت در انتخابات را خواهند داشت، اما فتنه‌گران و جريان انحرافي به دليل آنكه حاضر به پذيرش اين خطوط قرمز نشدند و اين موضوع را در عمل نيز به اثبات رساندند، قطعاً نمي‌توانند در انتخابات حضور پيدا كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار