کد خبر: 518794
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
مجله خانواده: در طول برگزاري سي و يكمين جشنواره فيلم فجر موفق شديم با رضا عطاران (بازيگر، كارگردان) رضا ناجي (بازيگر) و محمد زرين دست (نويسنده، بازيگر و كارگردان) گپ و گفتي كوتاه پيرامون جشنواره فيلم فجر ، چهارشنبه سوری و ايام نوروز و ... و سیزده بدر که پيش رو است داشته باشيم.

تا حالا سبزه گره نزده ام

 گفتگو با چند هنرمند کشورمان درباره عید نوروز و رسم و رسوم اش

رضا عطاران كه در جشنواره فجر امسال با دو فيلم «چه خوبه كه برگشتي» به كارگرداني داريوش مهرجويي و «دهليز» به كارگرداني بهروز شعيبي حضور داشت، با اظهار اميدواري در مورد اينكه فيلم هايش مورد توجه اصحاب رسانه و مردم قرار بگيرد، عنوان كرد:

ـ از فيلم هاي ارائه شده در جشنواره، «گناهكاران» فرامرز قريبيان، «او خوب سنگ مي زند» به كارگرداني محقق، «هيچ كجا هيچ كس» به كارگرداني شيباني و «روز روشن» را ديده، گفت كه از فيلم «روز روشن» خيلي خوشش آمده. او هنگام گفتگو در مورد حال و هواي فيلم هايش در جشنواره و به خصوص حضور در فيلم داريوش مهرجويي متذكر شد خوشحالم كه سهمي در فيلم آخر مهرجويي دارم و كار كردن با مهرجويي خيلي دلچسب بود. در فيلم «دهليز» به كارگرداني شعيبي ايفاگر كاراكتر معلمي هستم كه بر اثر يك حادثه در شرايطي كه همسر و يك پسر دارد به زندان مي افتد و همسرش (هانيه توسلي) در طول سال هايي كه او زنداني است، به سختي زندگي خود و پسرش را تامين مي كند و... با توجه به جدي بودن نقش عطاران در فيلم دهليز از وي پرسيدم، نگران نبودي در شرايطي كه بيشتر به عنوان يك بازيگر و كارگردان كارهاي طنز شناخته شده اي اين نقش به شهرتت لطمه بزند؟ و عطاران گفت:

ـ من قبلاً هم كارهاي جدي و غير طنز داشته ام و تا حدي دلم براي كاراكتر جدي تنگ شده بود و خوشحالم دست به ريسك زدم و در «دهليز» بازي كردم.

عطاران در مورد رودررويي هايش با هانيه توسلي در فيلم «دهليز» گفت:

ـ خيلي خوب بود انتخاب بازيگران فيلم به خصوص رضا شير خانلو، كودكي كه نقش پسر مرا بازي كرد خيلي به دلم نشست و بده بستان هاي خيلي خوبي بين من، هانيه توسلي و رضا شيرخانلو اتفاق افتاد.

Ÿ يك خاطره نوروزي برايمان بگوييد

يكي از خاطرات نوروزي من مربوط مي شود به ديد و بازديدهاي ايام عيد و آمدن عموها و دايي ها به خانه مان و عيدي گرفتن. آن زمان من بيشتر از طرف عموهايم تشويق مي شدم. به خاطر دارم در يكي از عيدها عمويم كتابچه اي را كه قصه كوتاهي در آن نوشته بودم از من گرفت، خواند و به من گفت دوست داري قصه هايت به چاپ برسد و من گفتم فكر نمي كنم قابل چاپ باشد، اما به لطف عمويم، قصه ام در روزنامه خراسان (چاپ مشهد) به چاپ رسيد و وقتي قصه چاپ شده ام را در روزنامه ديدم خيلي روحيه گرفتم و همان تشويق موجب شد كه وارد عرصه نويسندگي و بازيگري بشوم.

گفتگو با چند هنرمند کشورمان درباره عید نوروز و رسم و رسوم اش

Ÿ آخرين عيدي كه گرفتي؟

اگر منظور عيدي هاي دوران كودكي باشد، بر مي گردد به سال ها پيش و عيدي كه از پدرم گرفتم.

Ÿ بيشتر دوست داري عيدي بدهي يا عيدي بگيري؟

چون اخلاق انساني دارم! بيشتر علاقمندم عيدي بگيرم (باخنده)

Ÿ آخرين بار كه از روي آتش چهارشنبه سوري پريدي؟
 
پارسال بود، خيلي هم خوش گذشت.

Ÿ در دوره كودكي، به قاشق زني رفته بودي؟

يادش بخير

Ÿ هنگام تحويل سال 1392 چه نيتي براي خانواده ات و مردم خواهي كرد؟

اينكه شرايط زندگي مردم به خصوص شرايط اقتصادي بهتر از سال 1391 باشد.

Ÿ از بين سنت هاي نوروزي كدام را بيشتر دوست داري؟

تمام سنت هاي نوروزي از چهارشنبه سوري، انداختن سفره هفت سين و رفتن به سيزده بدر و... همه را دوست دارم.

سيزده بدرها به طور معمول به كوه و دشت مي روم، اما هيچ سالي سبزه گره نزده ام.



فقط سالي يك بار چلو مرغ مي خورديم

 گفتگو با چند هنرمند کشورمان درباره عید نوروز و رسم و رسوم اش

رضا ناجي، برنده خرس نقره اي، امسال در جشنواره فيلم فجر با بازي در فيلم سينمايي ترنج به كارگرداني مجتبي راعي حضور داشت. او در ارزيابي فيلم هاي جشنواره سي و يكم عنوان كرد:

ـ از بين فيلم هايي كه ديده ام اغلب شان را نپسنديده ام. اكثر فيلم ها فاقد محتوا و بازي هاي خوب است. او در مورد فيلم خودش، ترنج كه در روز آخر جشنواره به نمايش در آمد، اظهار داشت:

ـ از كاراكتري كه در اين فيلم بازي كرده ام خيلي راضي هستم. من در اين فيلم نقش يك مينياتوريست تبريزي را دارم كه طرح هايش به طور معمول در بافت فرش هاي نفيس به كار مي رود و نوه اي دارد كه استعداد نقاشي او خوب است و سعي دارد آموخته هايش را به او انتقال بدهد.

رضا ناجي كه در اين فيلم با گريم، ريش هايش كاملاً سفيد شده، كلاه شاپو و عينك طبي دارد و به لهجه آذري حرف مي زند در پاسخ به اين پرسش كه تا چه حد با نقاشي و مينياتور آشنايي دارد، توضيح داد:

ـ در گذشته با رنگ و بوم و قلم سروكار داشتم، براي اين فيلم هم مدتي نزديك استاد مينياتوريست، تا حدودي با الفباي مينياتور آشنا شدم و در فيلم همه طرح هايي كه مي كشم، به نمايش در مي آيد. رضا ناجي توضيح داد كه در فيلم ترنج با استاد محمود نظرعليان، حسين محجوب، محمود پاك نيت بده بستان دارم و نقش مقابلم، هنرمندي تبريزي به نام حميده مقدس زاده است.

Ÿ نوروز كودكي هاي شما با نوروزهاي امروز چه تفاوت هايي داشت؟

نوروز كودكي هاي من خيلي دلنشين تر از نوروزهاي الان بود. به خاطر دارم در آن دوران مردم سالي يكي دو بار بيشتر برنج و مرغ نمي خوردند، اما عيد كه مي شد مادرم برنج را با رشته پلويي مي پخت كه خيلي خوشمزه بود. به اين شكل كه رشته را سرخ و با برنج مخلوط مي كرد، همراه با گوشت ريز ريز شده، كه خيلي خوشمزه بود. آن موقع، من عاشق شيريني هاي پولكي و تخم مرغ هاي رنگي بودم. پدرم در خانه فرش مي بافت و اقوامي كه به منزل ما مي آمدند به من تخم مرغ هاي رنگي عيدي مي دادند.

Ÿ اولين عيدي كه در آن دوران گرفتي و الان به خاطر مي آوري، چه بود و از چه كسي گرفتي؟

محبت مادر و پدرم، بهترين عيدي همه ساله ام بود به اضافه تخم مرغ هاي رنگي كه از فاميل عيدي مي گرفتم و در دوره كودكي من پول به عنوان عيدي نقش مهمي نداشت.

Ÿ از سنت هاي قبل از نوروز مثل سمنوپزان، چهارشنبه سوري و قاشق زني برايمان بگو.

به طور معمول يكي از بزرگان فاميل سمنوي سفره هفت سين تمام اقوام را تامين مي كرد و در شب هاي چهارشنبه سوري با رفتن به بيابان هاي اطراف بته تهيه مي كرديم. من فقط يك بار در هفت سالگي با دوستانم چادر سر كردم و به قاشق زني رفتم در خانه اي را زديم، زني در را باز كرد و با خوشحالي شوهرش را صدا زد كه بيا ببين، چند بچه قاشق زن آمده اند، قدري شيريني و شكلات برايشان بياور. من و دوستانم كلي ذوق كرديم كه بالاخره كمي شكلات در كاسه مان مي ريزد، اما شوهر آن زن با يك كاسه آب آمد. آب را بر سرمان ريخت و گفت عافيت باشد! اين اولين و آخرين قاشق زني من در دوره كودكي بود. رضا ناجي گفت كه هنگام سال تحويل مقيد انداختن سفره هفت سين و بيداري در موقع سال تحويل (در هر ساعت از شبانه روز) است و از دوره كودكي او سنت كهن در خانواده اش اجرا شده و تحت هر شرايطي سال تحويل را در كنار خانواده گذرانده است.

گفتگو با چند هنرمند کشورمان درباره عید نوروز و رسم و رسوم اش



Ÿ كدام سنت نوروز را بيشتر مي پسندي؟

ديد و بازديد. زدودن كدورت ها و تبديل قهرها به آشتي.

Ÿ بيشتر علاقمنديد عيدي بدهيد يا عيدي بگيريد؟

عيدي دادن در اين ايام را خيلي دوست دارم.

Ÿ بيشتر چه چيزي عيدي مي دهي؟

بيشتر پول و لباس را براي عيدي دادن به اعضاي خانواده و دوستانم در نظر مي گيرم.

Ÿ عيد امسال كجا هستي؟

در تهران.

Ÿ سيزده بدر كجا مي روي؟

به احتمال قوي، تبريز.

Ÿ آخرين بار كه سبزه گره زدي، كي بود؟

حدود سه سال پيش.

Ÿ با چه نيتي؟

(با خنده) من دو تا دختر در خانه دارم...
 


بارها به قاشق زني رفتم

 گفتگو با چند هنرمند کشورمان درباره عید نوروز و رسم و رسوم اش

محمد زرين دست نويسنده، بازيگر و كارگردان پيشكسوت سينماي كشور در جشنواره فجر فيلمي نداشت، اما هر روز با عشق به ديدن فيلم ها همراه با خبرنگاران در سالن سينما رسانه حاضر بود. با او نيز گپ و گفتي داشتيم. او در رابطه با مقايسه امسال با سال هاي قبل گفت:

 ـ در جشنواره فيلم كارتوني را ديدم كه معتقدم در مقايسه با كارهاي شصت سال پيش والت ديزني هم كار بسيار ضعيفي بود، اما فيلم «جيب بر خيابان جنوبي» به كارگرداني اسدي را خيلي پسنديدم، به خصوص بازي درخشان نورا هاشمي دختر مهدي هاشمي و گلاب آدينه واقعاً قابل تحسين بود. ضمن اينكه بازي مصطفي زماني هم در اين فيلم فوق العاده بود.

محمد زرين دست، در پاسخ به اين پرسش كه نوروز امروز و ديروز چه تفاوتي كرده، اظهار داشت:

ـ خيلي تفاوت كرده. من در دوره بچگي تبريز بودم و به خاطر دارم قبل از آغاز سال نو پدرم من و برادرانم را به كفاشي ها و خياطي هاي تبريز مي برد و هر سال كت شلوار برايمان سفارش مي داد چه كيفي داشت پوشيدن لباس و كفش نو. در آن دوران تبادل عكس هاي بازيگران نامدار بين بچه ها رواج داشت و خيلي هم لذت بخش بود.

Ÿ با اين توضيح معلوم مي شود شما در آن سال ها هم افكار سينمايي داشتي؟

بله، من از دوره كودكي ام به سينما انس داشتم.

Ÿ يك خاطره نوروزي برايمان بگوييد

به خاطر دارم همراه پدرم به منزل يكي از اقوام كه شيريني هاي خامه اي او عجيب جلب نظر مي كرد و من و برادرانم همگي خيره شده بوديم به شيريني ها و اينكه كي و چگونه مي توانيم آنها را بخوريم، اما صاحبخانه فقط شيريني پولكي تعارف مي كرد كه زنگ در خانه به صدا در آمد و صاحبخانه تا رفت ببيند چه كسي زنگ مي زند پدرم با حركت چشم دستور حمله به نان خامه اي ها را صادر كرد و من و برادرانم حمله كرديم به شيريني ها و وقتي صاحبخانه به اتاق برگشت خبري از نان خامه اي ها نبود. اين اتفاق در سن چهار سالگي من افتاد و هرگز خاطره شيرين آن را فراموش نمي كنم.

Ÿ كدام سنت نوروزي را بيشتر مي پسندي؟

تمام سنت هاي نوروزي را دوست دارم.

Ÿ آخرين باري كه روز چهارشنبه سوري از روي آتش پريدي كي بود؟

در دوره جواني ام بود.

Ÿ شب هاي چهارشنبه سوري قاشق زني هم مي رفتي؟

بارها چادر سر كردم و به قاشق زني رفتم.

Ÿ به طور معمول هنگام سال تحويل مقيد هستي كه پاي سفره هفت سين بنشيني؟

همه لطف سال تحويل، به نشستن كنار سفره هفت سين و بيدار بودن در موقع سال تحويل و نيت هايي است كه آدم مي كند.

Ÿ موقع سال تحويل امسال چه نيتي خواهي كرد؟

من با اينكه سال ها مقيم آمريكا بوده ام، عاشق وطنم هستم و تصميم دارم باقيمانده عمرم را در خاك پدري سپري بكنم. اميدوارم همه غم هاي مردم به اميد و همه نداري هايشان به دارايي تبديل شود، سال 92 سال صلح، خير و بركت باشد.

Ÿ عيد امسال كجا هستي؟

به احتمال زياد در تهران.

Ÿ و سيزده بدر؟

شايد شمال.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار