کد خبر: 517203
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸
گفت‌وگو با حسين مظفر، رئيس ستاد انتخاباتي ائتلاف سه گانه اصولگرايان
نتيجه آن شد ائتلاف سه گانه اصولگرايان. خبري كه براي نخستين بار علي‌اكبر ولايتي يكي از گزينه‌هاي كانديداتوري اصولگرايان در انتخابات يازدهم رياست جمهوري، در گفت‌وگو با شبكه لبناني الميادين عنوان كرد و در همين مصاحبه بود كه نام اعضاي اين ائتلاف نيز منتشر شد. 

غلامعلي حدادعادل، محمدباقر قاليباف و علي‌اكبر ولايتي؛ سه نفري بودند كه نامشان حتي قبل از گرم شدن تنور انتخابات و جدي شدن موضوع، به عنوان كانديداهاي احتمالي در جامعه منتشر شده بود. اما همزمان با شكل‌گيري اين ائتلاف آن هم ۶ ماه مانده به انتخابات رياست جمهوري كه باعث ايجاد تكاپوي مثبتي در سپهر سياسي كشور شد، برخي ديگر از اصولگرايان كه احساس مي‌كردند از قافله اين ائتلاف دور مانده‌اند، نسبت به روند شكل‌گيري آن اعتراض كردند و حتي خبر از احتمال انحلال زودهنگام آن داده بودند. همين اعتراضات داخلي نسبت به شكل‌گيري اين ائتلاف باعث شد كه برخي از چهره‌هاي فعال در داخل ائتلاف نسبت به رسانه‌اي شدن اخبار آن اعتراض كنند اگرچه اين اعتراضات نتوانست تأثيري در وضعيت اين ائتلاف ايجاد كند. 

از ديگر سو، نامگذاري ائتلاف اصولگرايان با نام ۱+۲، عاملي براي آغاز گمانه‌زني‌ها براي ايجاد شكاف و اختلاف درون اين گروه ائتلافي بود چراكه تحليلگران معتقد بودند كه هر كدام از اين ۳ نفر خود را يك مي‌داند و بالطبع همين تحليل‌ها زمزمه‌هاي اختلاف را ايجاد كرد. علاوه بر اين، اعتراض صريح جبهه پيروان خط امام و رهبري به تركيب محدود اين مجموعه و پيشنهاد آيت‌الله مهدوي كني براي نشست ائتلاف سه نفره با عسگراولادي دبيركل جبهه پيروان، زمزمه‌هاي گسترش ائتلاف را تقويت كرد.
اين موضوعات باعث شد كه اظهارنظرهاي مختلفي در داخل اصولگرايان بازمانده از ائتلاف شكل بگيرد و كار تا آنجا پيش برود كه حتي برخي پيشنهاد افزوده شدن جمعي يازده نفره را به تركيب ائتلافي داشتند، گمانه‌زني‌ها در خصوص ايجاد ساز و كاري جديد براي اين ائتلاف را به وجود آورد. اگرچه تا لحظه تنظيم اين گزارش، هيچ خبري در خصوص اضافه شدن فرد يا گروهي به اين ائتلاف يا كم شدن اعضاي آن منتشر نشده است. اين در حالي بود كه پس از حرف و حديث‌ها در خصوص نام اين ائتلاف، بسياري از اصولگرايان منتسب به اين ائتلاف كوشيدند در مصاحبه‌هاي خود نامي جديد را براي اين ائتلاف برگزينند و به جاي ائتلاف ۱+۲ آن را ائتلاف سه گانه اصولگرايان بنامند تا شبهات در خصوص محوريت يك فرد نيز برطرف شود. 

ائتلاف و ورود به تحركات انتخاباتي
اما به رغم اعتراضات مذكور، اين ائتلاف در روزهاي پاياني سال به صورت رسمي استارت فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را زد. اين استارت با انتصاب حسين مظفر نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي اين ائتلاف سه‌نفره، بود. اما در مراحل بعدي، ديدارهاي مكرر اعضاي اين ائتلاف با حضرات آيات مهدوي كني و يزدي و همچنين انتخاب شعار «ائتلاف براي پيشرفت» و در كنار آن معرفي اعضاي شوراي ۱۵ نفره ستاد هماهنگي ائتلاف، نشان داد كه عزم اين ائتلاف براي حضور جدي و فعال در انتخابات جزم است. 



اما به رغم تمام آنچه گفته شد، سؤالات بسياري است كه در خصوص اين ائتلاف در افكار عمومي وجود دارد. سؤالاتي نظير اينكه شاخص اصلي شكل‌گيري ائتلاف سه گانه چه بود؟ مكانيزم تعيين‌ كانديداي نهايي چگونه خواهد بود؟ آيا احتمال اضافه شدن كانديدايي جديد به اين ائتلاف وجود دارد يا خير؟ اولويت‌هاي انتخاباتي اين ائتلاف چيست و ده‌ها سؤال ديگر، عاملي شد كه به سراغ حسين مظفر رئيس ستاد انتخاباتي ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان برويم و با او در اين زمينه به گفت‌وگو بنشينيم. فردي كه در دولت هفتم تجربه نشستن بر صندلي وزارت آموزش و پرورش را دارد و علاوه بر اين از سال ۱۳۸۰ تاكنون هم عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده است. اين در حالي است كه وي در دوره هفتم و نهم نيز به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس حضور داشته است و حالا تلاشي را براي ايجاد وحدت ميان اصولگرايان در قالب رئيس اين ائتلاف انتخاباتي آغاز كرده است. 

تلاش براي وفاق اصولگرايان
در ابتداي اين مصاحبه، حسين مظفر در پاسخ به سؤالي در خصوص زمينه‌هاي شكل‌گيري اين ائتلاف عنوان كرد: عامل اصلي براي شكل‌گيري ائتلاف سه گانه، شرايط حساس كشور و همچنين تلاش براي ايجاد زمينه وفاق اصولگرايان و جلوگيري از پراكندگي آنان است.
رئيس ستاد انتخاباتي ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان با اشاره به وجود نامزدهاي متعدد در انتخابات پيش روي كشور ادامه داد: يكي ديگر از اهداف شكل‌گيري اين ائتلاف ايجاد آمادگي در افراد براي گذر از خود و همكاري صميمانه با فرد منتخب نهايي است كه قدرت جذب بالاي آراي مردمي را دارد و همين موضوع زمينه‌ساز تمركز آرا بر روي يك فرد خواهد شد.
حسين مظفر با بيان اينكه قطعاً فرد نهايي كه از دل اين ائتلاف بيرون خواهد آمد، فردي شايسته است، عنوان كرد: اين ائتلاف با استقبال مردمي نيز مواجه شده است و با توجه به اينكه ظرفيت‌هاي گسترده چند نامزد مطرح و مورد شناخت جامعه در كنار يكديگر قرار گرفته است، قطعاً نامزدي با پشتوانه قوي آراي مردم در انتخابات حضور خواهد داشت و همين موضوع عاملي براي پيروزي نهايي اصولگرايان خواهد شد. 

نظرسنجي معيار، انتخاب كانديداي نهايي
حسين مظفر همچنين در پاسخ به اين سؤال كه مكانيزم خروجي نهايي ائتلاف به چه صورت خواهد بود، عنوان كرد: طبعاً مكانيزم‌هاي متعددي مورد بررسي و تأمل قرار گرفته و با نخبگان و شخصيت‌هاي مختلفي در كشور مشورت شده است. در حقيقت پايه اصلي تصميم‌گيري برآمده از آراي كف جامعه و عموم مردم است كه يكي از ابزارها و شيوه‌هاي مهم آن نظرسنجي و دريافت گرايش افكار عمومي است.
مظفر همچنين در پاسخ به سؤال ديگري كه آيا تاكنون نظرسنجي در اين باره شكل گرفته يا خير و چه كسي در اين نظرسنجي بيشترين آرا را به دست آورده هم گفت: تاكنون چندين بار نظرسنجي توسط مراكز مهم افكارسنجي و معتبر كه در اكثر انتخابات نيز تجربه موفقي دارند، صورت گرفته است. آنچه در اين دوره مشخص شد اين است كه در برابر اين ائتلاف جريان‌‌هاي ديگري نيز شكل گرفته يا خواهد گرفت. جريان‌هايي نظير اصلاح‌طلبان، حلقه انحرافي و جبهه پايداري.
وي در ادامه تصريح كرد: بر اساس نتايجي كه تاكنون رصد شده است، وضعيت ائتلاف سه گانه در سطح ممتازي قرار دارد كه هر روز نيز سطح آن در حال ارتقا است. البته ما اميدواريم با پيوستن گروه‌هاي ديگر اصولگرا و برخي از نامزدهاي آنان كه مورد احترام ما و جامعه هستند، مقبوليت اين ائتلاف بيش از پيش شود.
مظفر در خصوص زمان معرفي نهايي كانديداي خروجي اين ائتلاف نيز اينگونه گفت: گزينه‌هاي مختلفي وجود دارد براي زمان معرفي، يكي قبل از پايان سال، ديگري قبل از ثبت‌نام و زمان پيشنهادي ديگر، بعد از ثبت‌نام است. انتخاب زمان بستگي به شرايط سياسي اجتماعي كشور دارد و نظرسنجي‌هايي كه ما را به ثبات در تصميم‌گيري برساند. 

امكان تعامل با همه اصولگرايان وجود دارد
رئيس ستاد ائتلاف اصولگرايان در پاسخ به پرسش ديگري با اين مضمون كه اگر فردي خارج از ائتلاف، توانايي جذب آراي بالاتري نسبت به اعضاي ائتلاف اصولگرايان داشته باشد، آيا حاضريد به نفع وي كنار برويد، اظهار كرد: ما هميشه اعلام كرده‌ايم كه در ائتلاف آمادگي كامل براي تعامل و همكاري با همه گروه‌هاي اصولگرا و نامزدهاي مورد نظر آنان را داريم و معتقديم كه هريك از نامزدهاي مطرح شده در طيف اصولگرا انسان‌هايي ارزشمند هستند و هم ظرفيت‌هاي خوبي در سطح جامعه دارند. مظفر خاطرنشان كرد: البته آنچه تاكنون بر آن توافق شده، اين است كه نامزدهايي كه ميزان آرا و اقبال عمومي بالاي در نظرسنجي‌ها داشته باشند و اين ميزان قابل توجه باشد، با ائتلاف مشاركت خواهند كرد. البته نكته مهم و قابل توجه اين است كه اعضاي ائتلاف به صراحت اعلام كرده‌اند كه اگر فرد شايسته‌اي از اصولگرايان كه قدرت جذب آراي بيشتري از اعضاي ائتلاف را داشته باشند و مورد اقبال عمومي قرار بگيرند، اين ائتلاف آمادگي هرگونه همكاري و كمك به آنان را در مرحله نهايي انتخابات خواهد داشت. 

برنامه‌ريزي صحيح و حكيمانه براي كشور اولويت نخست ائتلاف
رئيس ستاد ائتلاف سه گانه اصولگرايان در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص اولويت‌هاي نهايي كانديداي منتخب اين ائتلاف هم عنوان كرد: با توجه به تهديد‌ها و تحريم‌هاي دشمنان عليه نظام اسلامي و اينكه همه شياطين عليه مصالح و منافع ملت با يكديگر بسيج شده‌اند، بديهي است كه اولويت اصلي برنامه‌ريزي صحيح و حكيمانه و عقلاني براي برون رفت كشور از مشكلات اقتصادي و تنگناهاي معيشتي مردم است. مردمي كه تاكنون در دفاع از آرمان‌هاي نظام و انقلاب و در تبعيت از امام و رهبر عزيز دريغ نكرده‌ و با تمام وجود ايستادگي كرده‌اند. وي تصريح كرد: البته پرداختن به اين مسئله در داخل و در كنار آن ثبات، اقتدار و عزت بين‌المللي نظام اسلامي و پرهيز از هرگونه تنش و البته باج‌دهي به بيگانگان از اولويت‌هاي اصلي كانديداي نهايي ائتلاف خواهد بود. در كنار تمامي اينها حل مشكلات معيشتي، اشتغال و رفع بي‌ثباتي قيمت‌ها هم از مهم‌ترين برنامه‌ها و دغدغه‌هاي اين ائتلاف خواهد بود. 

انتخابات چند ضلعي
اما مهم‌ترين رقيب ائتلاف سه‌گانه در انتخابات پيش‌رو چه كسي خواهد بود؟ اين سؤال ديگري بود كه حسين مظفر اينگونه به آن پاسخ داد: رقابت‌ها در انتخابات يازدهم رياست جمهوري، يك رقابت چند ضلعي خواهد بود. يعني اصولگرايان علاوه بر اينكه بايد با اصلاح‌طلبان رقابت كنند، يك رقابت درون گفتماني نيز دارند. به طور مثال ما بايد با جبهه پايداري و طرفداران دولت هم رقابت كنيم. البته به نظر مي‌رسد هرچه جامعه به سوي شفافيت سياسي پيش مي‌رود، امكان ارزيابي جريان غالب كه مورد اعتماد و وفاق جامعه باشد و بتواند آراي بيشتري را از بدنه جامعه جذب و جلب كند، كار مشكلي نيست و اين ائتلاف ظرفيت بالايي براي رشد و ارتقا دارد.

ائتلاف تيم محور
حسين مظفر اين ائتلاف را «تيم محور» مي‌داند. پاسخي كه به پرسش «جوان» در خصوص ورود ائتلاف به تعيين تيم‌هاي كانديداها داده شد. وي ادامه داد: شرايط كشور و تجربياتي كه تاكنون وجود داشته، ايجاب مي‌كند كه اداره كشور به دست يك تيم قوي و همكاران مجرب و توانمند سپرده شود. در شرايط كنوني مديران ضعيف و ناتوان هرچند از نظر اخلاقي و ارزشي شايسته باشند، نمي‌توانند رافع مشكلات كشور باشند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: از ويژگي‌هاي اين ائتلاف كه بارها اعلام شده، تيم محوري و داشتن تيم قوي و مجرب براي اداره كشور است. اين ائتلاف به عنوان كار جديد و نو در عرصه سياسي كشور، در آينده نزديك تيم همكار خود را به مردم معرفي خواهد كرد. رئيس ستاد انتخاباتي ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان در پاسخ به سؤالي ديگري كه آيا جداي از معرفي تيم‌هاي كاري، در خصوص تيم‌هاي تبليغاتي كانديداها نيز برنامه‌اي داريد يا خير، عنوان كرد: هركدام از اعضاي ائتلاف براي خود تيم‌هاي انتخاباتي جدا خواهند داشت و ائتلاف وارد تعيين اعضاي ستادها نخواهد شد. لذا وارد بحث تبليغاتي نخواهيم شد اما در نهايت كه يك كانديدا انتخاب مي‌شود، تمام ظرفيت‌ها پشت سر او خواهند بود.

برنامه‌هايي براي پيشرفت
مظفر در پاسخ به سؤال ديگر «جوان» با اين مضمون كه با توجه به نامگذاري دهه چهارم انقلاب اسلامي به عنوان دهه پيشرفت و عدالت از سوي مقام معظم رهبري، برنامه‌هاي ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان براي تبيين اين نامگذاري و تحقق اهداف آن چيست، اظهار كرد: نامگذاري ائتلاف به نام ائتلاف براي پيشرفت، گوياي اهداف و برنامه‌هاي مهم ائتلاف در خصوص تبيين اين گفتمان است. رئيس ستاد ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان ادامه داد: وقتي سخن از پيشرفت مي‌شود، اين سخن شامل پيشرفت مادي و پيشرفت معنوي است. اين موضوع بسيار جديد است و در حقيقت نامگذاري اين دهه از سوي رهبر معظم انقلاب، يك نامگذاري پرمحتوا و پرمعناست؛ چراكه قطعاً پيشرفت در نقطه مقابل توسعه غربي است. در پيشرفت اسلامي هم رفاه، هم آباداني و هم معنويت و ارتقاي اخلاقي و هم عدالت و توجه به محرومين نهفته است. بنابراين تلاش ائتلاف براي تبيين اين گفتمان در عرصه حيات سياسي و اجتماعي كشور است و فكر مي‌كنم به خوبي بتواند جاي خود را باز كند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار