کد خبر: 516027
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴
گذري بر زيبايي‌هاي ناشناخته خاورميانه‌اي كشورمان
محمدرضا هاديلو
بياييد سفرهاي عيد امسال را به نقاطي اختصاص بدهيم كه اگر كمتر از آنها نامي شنيده‌ايم، به جايش با يك بار سفر به آن اماكن حتماً خاطره‌اي ماندگار در ذهنمان ثبت و بدون اغراق، اولين گزينه در سفرهاي بعديمان خواهند شد. مي‌خواهيم به مناطقي سفر كنيم كه وقتي خاطره‌اي از آنجا براي دوستان و آشنايانمان تعريف كرديم، نگويند «آره، ديدم!» بلكه بگويند «عجب جايي بوده، خوش به حالتون!» پس وسايل سفرتان را ببنديد كه مي‌خواهيم ايران را در ۱۳ روز بگرديم. از همين جا شروع مي‌كنيم. راه بيفتيد، كمي جلوتر، بپيچيد دست راست، مستقيم تا...

درياچه سپيد و غارهاي پرآب
قم شهري آشنا براي هر گردشگر ايراني و خارجي است اما بعد از زيارت، علاه بر گشتي در شهر و خريد از بازار سنتي قم كه به محض ورود به شهر بوي عطر آن به مشام مي‌رسد و سال‌هاست ميزبان مسافراني است كه سوهان و مهر و سجاده‌اش را به عنوان سوغات با خود مي‌برند، سري هم به درياچه نمك بزنيد كه زيبايي مسحوركننده‌اي دارد. اين درچه بخشي از كوير نمك است كه در شرق قم واقع شده و فقط زمستان‌ها آب دارد. حضور ورقه‌هاي نمك و برداشت آن كه از اوايل تابستان در منطقه جنوبي اين درياچه آغاز مي‌شود، زيبايي خاص خود را دارد. درياچه حوض سلطان نيز يكي از معروف‌ترين ديدني‌هاي اين شهر است اما زيباترين نقطه قم در ۶۰ كيلومتري اين شهر در كوه اردهال است كه چهار غار را در دل خود جاي داده است. در داخل يكي از آنها به نام غار وشنوه منبع عظيمي از آب يافت مي‌شود. اين آب از شكاف كوه سرازير شده و به صورت چشمه فوران مي‌كند، همچنين شهر كهك از سه سمت مشرف به ارتفاعات است و دره زيدان در شرق آن قرار دارد. اين شهر داراي آب و هوايي معتدل است. وجود امامزاده زينب خاتون(ع)، خانه ملاصدرا و غار معروف كهك، جذابيت‌هاي خاص خودشان را دارند كه نظر هر گردشگري را به خود جذب مي‌كند، ديدن آن در تعطيلات نوروزي خالي از لطف نيست.

كشه و مساجد روحاني‌اش
حالا آهسته بچرخيد و به سمت اصفهان حركت كنيد. هنوز فرصت زياد داريد و تا سيزده به در خيلي مانده. در ۱۰۰ كيلومتري اصفهان و ۳۵ كيلومتري شهرستان نطنز روستايي است به نام كشه. اين روستا با رشته‌كوه‌هاي فراوانش كه معروف‌ترين آن كوه كركس است، آب و هوايي كوهستاني دارد. كشه از زيباترين روستاهاي ايران به شمار مي‌آيد كه باغ‌هاي فراوانش هنوز نتوانسته است آن طور كه بايد و شايد اين روستا را بشناساند. كشه داراي ۱۹ محله به نام‌هاي خاك سفيد، هنويه، در حسينيه، در گاراژ، باغلا، پريار، ورتخته، اسبر، پاكمر، ماهيه، روي قلعه، در حمام، الله‌آباد، گهر، كربلايي‌علي، باغناره، مارچون، لاجه و سرچشمه است كه ديدن اين محله‌ها خالي از لطف نيست. همچنين مساجد زيباي اين روستا حال و هوايي ديگر به كشه داده‌اند.

زيباي پنهان لرستان
استان لرستان از جمله استان‌هايي است كه هرگز جرئت حذف آن از ليست گردشگري وجود ندارد. اين استان جاذبه‌هاي طبيعي فراواني دارد كه از جمله آنها مي‌توان به آبشار آب سفيد، آبشار بيشه، پل شكسته و پل كشكان، درياچه شط تمي و غار كوگان اشاره كرد اما غار زيبايي به نام كلماكره در شرق يكي از آخرين كوه‌هاي شهرستان پلدختر وجود دارد كه از ديد گردشگران دور مانده است. پيشاني غار ۵/۱ متر جلوتر از پايين دهانه آن است و به همين دليل اين غار از ديدها پنهان است اما در سال‌هايي نه چندان دور چوپاني اين غار را پيدا كرد و توانست ششمين گنجينه بزرگ جهان را از آن خارج و تقديم تاريخ ايران كند كه بسياري از اشياي اين جاي مانده از دوره هخامنشيان كه در حال حاضر در موزه‌هاي خارج از كشور نگهداري مي‌شود، از اين غار شگفت‌انگيز بيرون آمده است.

هندوستان كوچك ايران
در شمال استان زنجان روستايي است به نام طارم. جايي كه فقط بايد ديد و در قالب كلمات نمي‌توان تعريفي از آن ارائه كرد. عبور رودخانه عظيم قزل‌اوزون و ريزابه‌هاي متعدد آن از منطقه طارم، باعث آباداني و رشد كشاورزي و دامداري در اين منطقه شده است. وجود كهنسال‌ترين درختان استان زنجان در اين شهر به همراه آثار طبيعي و جاذبه‌هاي تاريخي، ‌استعداد جهانگردي ويژه‌اي به اين منطقه داده است. قسمتي از درياچه سد سفيدرود كه در شهر طارم واقع شده، دامنه ارتفاعات، جنگل‌ها، چشمه آب معدني الله بلاغي، غار خرمنه‌سر، روستاي تشوير، روستاي شاه‌نشين و ديگر روستاهاي ييلاقي با آب و هواي مناسب، چشم‌انداز باغ‌ها و كشتزارهاي برنج كه زنجان را هندوستان ايران كرده است، همگي از جاذبه‌هاي طارم هستند كه به همراه سكوت و آرامش دلپذيرش، مقدمات استراحت كم‌نظير و دلچسبي را براي مسافران نوروزي فراهم مي‌كند. همچنين قلعه شميران، قلعه سانسيز، بناي امامزاده حيدر، بناي امامزادگان عوف و هاشم(ع)، چهار طاقي‌هاي طارم، آتشكده تشوير، آتشكده الزين و آتشكده پيرچم از جمله بناهاي ارزشمند و ديدني شهرستان طارم به شمار مي‌آيند كه در كنار طبيعت زيبا و منحصر به فرد منطقه، طارم را به نگيني درخشان براي گردشگران تبديل كرده است.

بهشت كوچك با چشمه‌هاي بزرگ
آيا تاكنون نام «سي سخت» را شنيده‌ايد؟ كمي راهنمايي مي‌كنيم؛ بهشتي كوچك در جنوب غربي ايران و يكي از شهرهاي كهگيلويه و بويراحمد. در ۳۵ كيلومتري شهر ياسوج در دامان طبيعتي شگفت‌انگيز، تابلوي زيبايي از نقاشي آفرينش را مشاهده مي‌كنيد كه مسحور و مجذوب آن مي‌شويد. آبشارها، چشمه‌ها، كوه‌ها و درياچه‌هايي كه شايد در هيچ جاي دنيا نمونه آن را نتوان يافت؛ منطقه‌اي با آب و هوايي كوهستاني و طبيعتي شگفت‌انگيز كه هر مسافر و گردشگري را مبهوت خود مي‌سازد.
آبشارهاي خروشاني مانند آبشار ناري و كوه‌گل از جمله مهم‌ترين آبشارهاي سي‌سخت هستند و جالب اينكه بزرگ‌ترين و پرآب‌ترين چشمه در سي‌سخت قرار دارد كه به چشمه «ميشي» معروف است. اين چشمه در پايين گردنه بيژن قرار گرفته و آب آن زمين‌‌هاي زراعي ده بزرگ سي‌سخت را آبياري مي‌كند. چشمه سردو، چشمه تاگي و چشمه طوف مشرف بر شهر توريستي سي‌سخت هستند. اين چشمه‌ها در مسير صعود به قله دنا قرار دارند و در تمام فصول سال داراي آبي گوارا و خنك مي‌باشند. از آنجا كه سي‌سخت در دامنه دنا از رشته‌كوه‌هاي زاگرس واقع شده است، اطراف آن را كوه‌هايي زيبا از جنگل بلوط با پوشش خاص طبيعي فراگرفته است.

سراب سنقر، شگفتي طبيعت
كرمانشاه را با آن نان‌برنجي‌ها و خرمايي‌ها و كاك‌هاي منحصر به فرد و خوشمزه‌اش همه مي‌شناسند. نمي‌دانيم بايد از طاق‌بستان و غار قوري‌قلعه و تاريكه بازارش بگوييم يا از مسجد چهلستون و كليساي ارامنه و معبد آناهيتايش.
اما در ۸۵ كيلومتري شمال شرقي كرمانشاه شهري است به نام سنقر. درحال حاضر سنقر از نواحي جالب توجه و زيباي كرمانشاه به شمار مي‌آيد كه در جلگه هموار و زيبايي واقع شده و اطراف آن را رودخانه، سبزه‌زار، باغات و بيشه‌زارها فراگرفته است. همچنين قله كوه‌هاي آن تا اواخر تابستان از برف مي‌درخشد و از جهات طبيعي داراي ارزش‌هاي جهانگردي بالايي است.
بوميان منطقه معتقدند در دوران سلجوقيان اين شهر داراي مرغي شكاري به نام سنقر بوده كه فقط در اين شهر وجود داشته و در هيچ جاي ايران نمي‌توانستيد اين‌گونه از پرنده را ببينيد. به همين دليل نام اين شهر را سنقر گذاشته‌اند. سنقر از شمال به شهرستان قروه، از شمالي شرقي به شهرستان سنندج، از شرق به شهرستان اسدآباد و از جنوب و جنوب شرقي به شهرستان كرمانشاه محدود مي‌شود. غارهاي آوازكبوتر در جاده سنقر- كرمانشاه، قلعه بزه‌رود در روستاي بزه‌رود و گور دخمه دربند در سنقر از جمله مكان‌هاي تاريخي و ديدني شهرستان سنقر به شمار مي‌آيند.
اما نبايد ديدن يك نقطه خاص را در اين منطقه از دست داد. در پنج كيلومتري جاده سنقر به كرمانشاه و در مجاورت روستاي تازه‌آباد سراب سنقر قرار دارد. آب اين سراب ديدني از زير كوه سراب با فشار و سرعت خاصي به صورت فواره بيرون مي‌ريزد و در زمستان گرم و در تابستان‌ها سرد است. آب گواراي اين سراب، آب آشاميدني روستاهاي اطراف را تأمين مي‌كند و سپس به رودخانه قره‌سو مي‌ريزد.

شهر رودها و قطار زرشك
در فاصله ۲۵ كيلومتري شمال شاهرود و قبل از مجن روستايي قرار دارد به نام «نكارمن» كه به آن «نوكارمن» هم مي‌گويند. اين روستا در دهستان خرقان در بخش بسطام قرار گرفته است. پس از طي ۱۳ كيلومتر در جاده شاهرود به مجن، وارد جاده فرعي روستاي نكارمن مي‌شويم كه در ادامه اين مسير و در دامنه كوه شاهوار، آبشار كوچك و زيباي آن نشانه‌اي براي صعود كوهنوردان به حساب مي‌آيد. روستاي نكارمن و روستاي تاش، از مسيرهاي اصلي صعود به قله شاهوار است. رودخانه فصلي نكارمن به طول ۱۵ كيلومتر از دامنه‌هاي جنوبي رشته كوه شاهوار و از چشمه‌هاي زلال آن منشأ مي‌گيرد و در ادامه به رودخانه تاش مي‌پيوندد. اين رودخانه در فصول گرم سال خشك مي‌شود. مناطق زيبايي مانند قطار زرشك و چشمه هفت‌رنگ فرحزاد نيز از ديدني‌هاي نكارمن به حساب مي‌آيد. اين محل يكي از جاذبه‌هاي شهر شاهرود است كه تنها براي افراد بومي آنجا شناخته شده است. مطمئن باشيد اين محل بكر هر گردشگري را شگفت‌زده مي‌كند.

خريدهاي عيدانه در كنار تالاب رؤيايي
در شمال غربي شهر اروميه، شهري مرزي قرار دارد به نام سرو كه حالتي گمركي و ترانزيتي دارد. سرو به دليل قرار گرفتن در نزديكي كوه‌هاي بلند مرزي داراي آب و هوايي سردسير و كوهستاني است و منطقه‌اي بكر و زيبا به حساب مي‌آيد. البته مرز سرو يكي از دروازه‌هاي كشور تركيه است. در مسير منتهي به مرز تك مغازه‌هايي ديده مي‌شود كه به آن بازارچه مرزي مي‌گويند اما بازارچه اصلي اين شهر از دو قسمت تشكيل شده كه سمت چپ آن مخصوص كفش و سمت راست به لباس اختصاص دارد. علاوه بر ديدن اين منطقه زيبا و پردرخت مي‌توان خريدهاي عيد را نيز در اين بازار انجام داد. تالاب كردخورد كه آق‌گل نيز ناميده مي‌شود در نزديكي روستايي به همين نام و در جنوب دشت نهاوند قرار گرفته است. پوشش گياهي خاص و زيباي اين تالاب به همراه وجود كوهي به نام كت در كنار آن چهره‌اي زيبا و شگفت‌انگيز از طبيعت را به نمايش گذاشته و منظره‌اي بي‌نظير را در برابر چشمان هر رهگذري ترسيم مي‌كند. در كنار پوشش گياهي ويژه منطقه، اين تالاب زيستگاه پرندگان زيبايي هم است كه روح زندگي به آن بخشيده‌اند؛ پرندگان مهاجري نظير فلامينگو، مرغ باران، حواصيل، آب چليك، گونه‌هاي مختلف اردك، غاز و كاكايي در اين تالاب زندگي مي‌كنند. بي‌شك، پايان زمستان و آغاز بهار يكي از كم‌نظيرترين و رؤيايي‌ترين مناظر طبيعي ايران، تالاب كردخورد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار