کد خبر: 504133
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۱
محمدرضا ورزي در گفت‌وگو با «جوان» بازيگران سريال معماي شاه را معرفي كرد
محمدرضا ورزي كه سريال‌هاي تاريخي چون «تبريز در مه»، «سال‌هاي مشروطه» و «عمارت فرنگي» را هم در كارنامه كارگرداني خود دارد در گفت‌وگو با «جوان» ضمن اعلام فهرست بازيگران سريال جديدش (معماي شاه) گفت: احتمالاً تصويربرداري كار در ۱۰ تا ۱۱ ماه به پايان مي‌رسد و سريال به آنتن دهه فجر ۹۲ خواهد رسيد. 

ورزي با اشاره به انتخاب بازيگران ادامه داد: تا به امروز بيش از ۴۰ درصد از بازيگران سريال مشخص شده‌اند و ساير بازيگران يا در تست گريم به سر مي‌برند يا به دليل اينكه سكانس‌هاي حضورشان مربوط به قسمت‌هاي متأخر سريال است، مراحل انتخاب و عقد قراردادشان در سال آينده صورت مي‌گيرد. وي در خصوص بازيگراني كه نقش‌هاي اصلي سريال را ايفا مي‌كنند، ادامه مي‌دهد: ساغر عزيزي نقش «فرح ديبا»، مهراوه شريفي نيا نقش «ثريا»، حديث فولادوند نقش«فوزيه»، حسين نورعلي بازيگر سنين جواني و هادي مهدي كيا بازيگر سنين ميانسالي «محمدرضا شاه» را بر عهده دارند و بازيگر سنين كهنسالي شاه هنوز انتخاب نشده است. 

ورزي درخصوص اينكه داستان سريال در چه بازه تاريخي روايت مي‌شود به «جوان» اظهار كرد: داستان سريال از زماني آغاز مي‌شود كه رضاشاه ناگزير از ايران خارج مي‌شود و پسرش محمدرضاشاه پس از بازگشت از سوئيس به ايران، جانشيني او را بر عهده مي‌گيرد. معماي شاه اتفاقات دوران نوجواني شاه از هنگام تحصيل در سوئيس و پس از آن سلطنت در ايران، زندگي زناشويي، اتفاقات سياسي زندگي در نهايت كنهسالي و مرگش در مصر را بررسي مي‌كند. 

ساخت منيريه و انقلاب و وليعصر قديم
كارگردان معماي شاه در خصوص لوكيشن‌هاي كار اذعان مي‌داشت: يكسري از لوكيشن‌هاي كار مربوط به معماري تهران قديم مانند ميدان منيريه، خيابان انقلاب، سر دانشگاه تهران و خيابان وليعصر در شهرك سينمايي غزال تهران ساخته شده است و اين روزها در مرحله دكورسازي به سر مي‌برد و ديگر لوكيشن‌هاي داخلي كار كاخ‌هاي سعدآباد، گلستان و نياوران تهران هستند. ورزي همچنين در خصوص لوكيشن‌هاي خارج از كشور اظهار كرد: لوكيشن‌هاي خارجي كار سال آينده مشخص مي‌شود، چون ممكن است فيلمبرداري سكانس‌ها مربوط به تحصيل شاه در سوئيس و سپس تبعيد و مرگ در مصر، خارج از كشور فيلمبرداري شود. 

ورزي در پاسخ به اينكه دليل انتخاب نام معماي شاه براي اين سريال چه بود، ادامه دهد: سريال، راوي اتفاقات زندگي شاه است و نمي‌توان گفت كه به بخش خاصي از زندگي شاه اشاره دارد. اسم يكي از مهم‌ترين مؤلفه‌هايي است كه مي‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب كند و واژه معما في النفسه به دليل ابهامي كه در خود دارد، ايجاد جذابيت مي‌كند. 

وي در خصوص پايان فيلمبرداري كار و پخش از تلويزيون تأكيد كرد: احتمالاً تصويربرداري كار در ۱۰ تا ۱۱ ماه به پايان مي‌رسد و به آنتن دهه فجر ۹۲ مي‌رسد، مگر اينكه در اين ميان اتفاق غيرمنتظره‌اي بيفتد. بر اساس برنامه‌ريزي‌ها، سريال در ۴۵ قسمت ۵۰ دقيقه‌اي دهه فجر ۹۲ به آنتن شبكه يك سيما مي‌رود. 

پرداخت نمايشي، تحريف تاريخ نمي‌كند
در سال‌هاي اخير سريال‌هاي متعددي به‌خصوص به مناسبت ايام دهه فجر به آنتن سيما رفته‌اند كه ورزي درباره تفاوت معماي شاه با ساير نمونه‌هاي مشابه اظهار كرد: طبيعتاً هر كارگرداني ديدگاه خود را در روايت تاريخ دارد و در اين ميان برخي معتقد‌ند كه تاريخ را صرفاً نبايد تاريخي روايت كرد و بايد با تخيل هم تلفيق شود تا كار مخاطب‌پسندي از آب در بيايد اما من در پرداخت نمايشي به تاريخ وفادار هستم و اگر قرار است جنبه نمايشي لحاظ شود، نبايد تحريفي در اصل تاريخ انجام شود. 

انتخاب نزديك‌ترين بازيگران به شخصيت‌هاي تاريخي
گريم و لوكيشن كار هم از ديگر مؤلفه‌هايي است كه براي ورزي از اهميت بسياري برخوردار است. ورزي ترجيح مي‌دهد كه سريالش را حتي‌الامكان در لوكيشن‌هاي واقعي فيلمبرداري كند و انتخاب بازيگر و نوع گريمش به گونه‌اي باشد كه بيشترين نزديكي را با شخصيت اصلي تاريخي داشته باشد. مثلاً براي نقش امام، ده‌ها نفر تا به امروز تست داده‌اند تا بتوانند يكي را انتخاب كنند. بنابر اظهارات وي، بازيگران سريال معماي شاه به تفكيك نقش‌هايشان عبارتند از: محمدرضا شريفي نيا (اميرعباس هويدا)، قطب‌الدين صادقي (در نقش شاپور ريپورتر)، احمد نجفي (ارتشبد رزم آرا)، مهراوه شريفي نيا (ثريا)، سعيد داخ (هندرسون)، چنگيز جليلوند (ژنرال هايزر)، سيامك اطلسي (شاپور بختيار)، محمدعلي نجفي (قوام السلطنه)، حسام نواب صفوي (شهيد سيد مجتبي نواب صفوي)، جعفر دهقان (رضا شاه)، سپند امير سليماني (اسدالله علم)، شهرام قائدي (دكتر فاطمي)، فخرالدين صديق شريف (شريف امامي، بولارد)، ولي مومني (شعبان جعفري)، حديث فولادوند (فوزيه)، گيتي ساعتچي (تاج‌الملوك)، كاظم هژير آزاد (استالين)، عبدالرضا اكبري (فضل‌الله زاهدي)، چنگيز وثوقي (تيمور بختيار)، بهروز بقايي (گاست)، رامين راستاد (پهلبد)، ساغر عزيزي (فرح ديبا)، مينا نوروزي (فريده ديبا)، حسين نورعلي (محمدرضا شاه). 

سريال الف ويژه ورزي به گفته خودش قرار است در كمتر از يك سال به اتمام برسد. اميدواريم كه سريال بر اساس برنامه‌ريزي‌ها پيش برود و ماجراي اطاله توليدي كه باعث شد سريال كلاه‌پهلوي ۱۱ سال به طول بينجامد، در معماي شاه تكرار نشود و سريال در اسرع وقت به آنتن شبكه يك برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار