کد خبر: 502759
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۲
پناهیان:
فارس: افتتاحیه جشنواره مردمی عمار امشب در سینما فلسطین تهران با حضور هنرمندان و خانواده شهدا و با سخنرانی نادر طالب‌زاده و حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان آغاز به کار کرد.

نادر طالب‌زاده در سخنانی با بیان اینکه جشنواره عمار نسبت به سال قبل شاهد تفاوت چشمگیری بوده است، گفت: جشنواره عمار دارای عقبه خوب آموزشی خوبی بوده است که در عرصه‌های کارگردانی و .. و به‌ویژه مستندسازی شاهد آن بوده است.



*طالب‌زاده: عقبه‌های آموزشی عمار امسال به ثمر نشسته است



وی با بیان اینکه امسال شاهد ثمره دادن میوه‌های این عقبه در جشنواره عمار هستیم، افزود: نکته مهم بعد از این امر آن است که چقدر برای تربیت و پرورش نیروهای فیلمسازی داستانی نیرو پرورش داده‌ایم.

طالب‌زاده با اشاره به سریال‌های ضعیف در ماه رمضان تأکید کرد:علت آن است که‌ زیاد به فکر تربیت نیرو در عرصه دراماتیک نبوده‌ایم؛ از کنکور هم هنرمند در نمی‌آید و باید از طریق دیگر در پی استعدادیابی در عرصه دراماتیک کار کرد.

وی با اشاره به گله‌مندی مسئولان، علما و قشر متعهد نسبت به فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها تصریح کرد: علت آن است که برای تربیت نیرو در عرصه فیلم داستانی کار نکردیم و ۵۰ درصد دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها سکولار هستند و ۲۰ درصد آنها نیز در صداوسیما و سینماها دیده می‌شوند.



* طالب‌زاده: برای تولید فیلم و سریال جذاب حزب‌الهی تربیت نیرو نکرده‌ایم



طالب‌زاده با اشاره به اقدامات جشنواره عمار در تربیت نیرو افزود: آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول ۳۰ سال گذشته آیا یک جلسه برای تربیت نیروها در عرصه دراماتیک گذاشته است؟

دبیر سومین دوره جشنواره مردمی عمار، با اشاره به مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» این کار را یک مستند عالی دانست و تأکید کرد: کسی نمی‌داند این مستند جذاب از کجا درآمده است اما به واقع دارای پشتوانه مدیریتی و آموزشی از آقای والی‌نژاد و سیدمحمد آوینی بوده است.

وی با تأکید بر ضرورت استعدادیابی برای تولیدات داستانی، افزود: امروز انقلاب اسلامی در برابر هجمه شدید رسانه‌ای قرار دارد.



* طالب‌زاده: جشنواره عمار با افق انقلاب اسلامی و امیدواریم بین‌المللی شود



دبیر سومین دوره جشنواره فیلم عمار در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه جشنواره عمار جشنواره متعلق به حزب‌اللهی‌ها است، گفت: این جشنواره با افق انقلاب اسلامی است و امیدواریم بین‌المللی شود.

وی با بیان اینکه ایران و انقلاب اسلامی امروز یک الگوی جهانی است و انقلاب به یک مسئله بین‌المللی تبدیل شده است، افزود: این بین‌المللی شدن باید در عرصه هنر نیز دیده شود.



* پناهیان: برای ارتقاء سینما و رسانه باید به مردم مراجعه کرد



در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در سخنانی با اشاره به ضرورت الگوگیری از رفتار انقلابی امام خمینی (ره) گفت:‌ امام انقلاب را در همه عرصه‌ها مردمی کرد و مردمی اداره کرد و اینگونه انقلاب در همه عرصه‌ها گسترش پیدا کرد.

وی افزود: امام زیاد معطل حوزه نشد؛ هر کدام از علما که همراهی کرد فبها و آنان که همراهی نکردند عناصر دیگری مردمی جایگزین آنها شدند.

پناهیان ادامه داد: بعدا نیز وقتی انقلاب در عرصه دفاع مقدس قرار گرفت امام پشت‌سر سپاه که از درون انقلاب آمده بود متوقف نشدند و مردم و امام با هم دست دادند و سپاه و ارتش جنگ را مدیون بسیج و سیل مردم بودند.

نایب‌رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار تاکید کرد:‌ براساس این الگوی برای ارتقاء سینما و رسانه باید به مردم مراجعه کرد و همانگونه که بسیج در دفاع از مردم سریع وارد خواهد شد باید این استعدادیابی صورت می‌گرفت.



* پناهیان: پس از جنگ مردم باید در بسیج دوره‌های مستندسازی می‌دیدند



پناهیان با اشاره به اینکه در دوران جنگ مردم در بسیج بلافاصله آموزش کار با سلاح را یاد می‌گرفتند، افزود: پس از جنگ نیز اگر تدبیر بود باید مردم در بسیج دوره‌های مستندسازی می‌دیدند.

وی افزود: امروز جشنواره عمار به صورت مردمی به وجود آمده است که در آن نه سپاه و نه صداوسیما نقش ندارند و چون روزهای اول انقلاب این جشنواره شکل گرفته است.

پناهیان با بیان اینکه هرچه برکت هست در مردمی شدن انقلاب بوده است، تصریح کرد: این حرکت البته بی‌سابقه نیست و پیش از این در کنار جریان عادی سینما و رسانه جریان و چشمه‌ای انقلابی شکل گرفت و قرار بود رودی شود اما به دلایلی بی‌رونق شد.

وی افزود: امیدواریم جشنواره عمار به نتیجه‌ تجربه‌های سابق نیانجامد و خروشان پیش برود و اگر خشکید بدانید جشنواره‌‌های جدید و چشمه‌های جدید شکل خواهد گرفت.

پناهیان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه درس دوم از حرکت امام خمینی(ره) این است که ایشان معطل برطرف شدن همه موانع نماندند، گفت: امام انقلاب را معطل متقاعد کردن مارکسیست‌ها و لیبرال‌ها نکردند.

وی افزود: امام آنقدر این رودخانه انقلاب را جوشان حرکت دادند که مارکسیست‌ها و لیبرال‌ها همچنان برگه‌هایی ایراد و شبهه‌های خود را در دست داشتند که رودخانه انقلاب آنها را جا گذاشت و آنها در خاکستر فراموشی دفن شدند.



* پناهیان: امیدواریم سینماگران از چشمه خروشان جشنواره عمار جانمانند



پناهیان با بیان اینکه نباید معطل کسی ماند، تأکید کرد:‌ در حوزه، دانشگاه و سینما برای آنان که با انقلاب همراه نمی‌شوند باید کمی معطل کرد و بعد باید راه را باز کرد و به جلو رفت چرا که ما بدون آنها می‌توانیم راه را ادامه دهیم لذا امیدوارم سینماگران امروز از جشنواره عمار و سیل آن جا نمانند.

پناهیان در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال که تفاوت جشنواره عمار با دیگر جشنواره‌ها چیست، گفت: تفاوت اساسی این است که آنان که آثاری به دیگر جشنواره‌ها ارائه می‌کنند چشم به افتخارات اجتماعی دارند که البته این چیز بدی نیست و مرسوم است.

وی افزود: اما در عمار افراد به دنبال کسب افتخار نیستند بلکه برای افتخارآفرینی برای انقلاب اسلامی به عمار می‌آیند.

پناهیان با تأکید بر اینکه زندگی دکتر حسابی که یکی از مفاخر دانشگاهی است یک الگوی انقلابی است، گفت: روحیه او چون روحیه انقلاب است؛ او در محرومیت دانش‌ آموخت و تا آنجا پیش رفت که انیشتین به او لقب پروفسور داد اما غرب را با همه مواهب کنار گذاشت و به ایران آمد و اینجا آن هم در زمان رضا خان قلدر زجر کشید و زجر کشید.

وی با بیان اینکه او انقلابی به معنای امروز نیست، افزود: اما او یک الگوی انقلابی است که باید برایش فیلم ساخت و از آن الگو گرفت.

نایب‌رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار در عین حال ادامه داد: خوشحالم که فیلم‌سازی به سراغ این نرفته است چرا که نگرانم مبادا این الگو خراب شود و هرکس سراغ آن می‌رود باید به خوبی از آن قدردانی کرد.

پناهیان با تأکید براینکه کسی موفق است که به دنبال افتخار دیگران و انقلاب باشد، تصریح کرد: امروز یک عطش جهانی وجود دارد و کارهای دوستان در جشنواره عمار می‌تواند بهتر از دانشمندان به جهانیان کار کند.



* پناهیان: فیلم‌سازان عمار می‌توانند آینه حقایق برای اندیشمندان باشند



وی که خطاب به فیلمسازان عمار سخن می‌گفت، افزود: فیلسوفان بزرگ و اندیشمندان علوم انسانی با علمای حوزه از جامعه و حقیقت‌های آن درس می‌گیرند و فیلم‌سازان عمار می‌توانند آینه حقایق باشند و از بیان حقایق مسیر خود را بهبود ببخشند.

پناهیان با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)‌ که می‌فرمایند «همه با کلام و اندیشه ایمان نمی‌آورند و برخی با چشم ایمان می‌آورند»، تصریح کرد: این مژده برای سینماگران و اهالی رسانه است که حقایق را به تصویر بشکند.

وی در پایان گفت: تنها دلخوشی برگزارکنندگان جشنواره عمار این است که روزی مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار بگیرند.



* ایذه؛ بهترین اکران‌کننده مردمی جشنواره مردمی عمار شد



در ادامه این مراسم از بهترین برگزارکننده اکران مردمی جشنواره عمار تقدیر شد که وی محمد صیدالی اکران‌کننده ایذه بود.

وی در سخنانی کوتاه با بیان اینکه اکران در شهر ایذه توسط «انجمن فرهنگی هنری شهید بهروز محمدی» انجام شد، گفت: ما قبل از اکران با پیامک، طراحی پوستر و تراکت و بنر اکثر مناطق شهر را تحت پوشش قرار دادیم.

وی افزود: در مرحله اکران نیز کانون شهید مطهری در مرکز شهر به اکران جشنواره مردمی عمار اختصاص یافت و پس از آن در دیگر نقاط شهر نیز اکران داشتیم به گونه‌ای که امسال نیز یکی از معلمان عشایر اکران فیلم‌های جشنواره عمار را در میان عشایر قبول کرده است.

صیدالی ادامه داد: اکران فیلم‌های جشنواره عمار موجب ترغیب جوانان شهر به تولید فیلم مستند شده که ۵ فیلم به جشنواره امسال ارسال کردند و این در حالی است که شهر ما دو سینما دارد اما تعطیل است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، در ادامه این مراسم کلیپی از سخنان مادران شهید مهدی رجب‌بیگی، محمد بابایی، محمدرضا کرم و غلامعلی پیچک پخش شد.



* بهزادپور: دعا کنید که شب آفتابی را با موضوع «صبح عاشورا تا شام غریبان» بسازم



پس از آن و در ادامه این مراسم ضمن پخش کلیپی با حضور نادر طالب‌زاده، محمد گلریز و پدر و مادر شهید محمدرضا کرم از بهزاد بهزادپور کارگردان سینما و تئاتر و کارگردان برنامه «شب آفتابی» تقدیر شد.

وی در سخنانی که پس از تشویق ممتد حضار بیان کرد، گفت: شایسته تقدیر نیستم چراکه الحق و الانصاف کارهایی که باید انجام دهم بسیار است.

بهزادپور، با بیان اینکه حضور در این جمع برای من خیلی سخت است چرا که مدت‌ها از حاضر شدن در مجالس دور بودم، افزود: بازیگری را کنار گذاشتم چون خلوت را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: همانطور که برادر عزیزم گفت دعا کنید که شهید بشویم چون برای من و امثال من سخت است که پایان عمر ما در بستر باشد؛ و دعا کنید که شب آفتابی را با موضوع «صبح عاشورا تا شام غریبان» بسازم تا مردم لذت ببرند.



* مخدومی: حسرت می‌کشم که سینما سوژه‌های ناب جنگ را پیدا نمی‌کند



در ادامه این مراسم از رحیم مخدومی نیز با حضور نادر طالب‌زاده، سیدناصر هاشم‌زاده و مادران شهید مهدی رجب‌بیگی و محمد بابایی تقدیر شد.

وی در سخنانی گفت: حضور من در این محفل نه از باب تجلیل شدن است بلکه من اینجا آمده‌ام تا از جشنواره عمار و این کار مقدس تقدیر کنم.

مخدومی افزود: حضرت امام خمینی(ره) یکی از موقعیت‌هایش در مواجهه با رزمندگان اسلام که معروف است این بود که می‌گفت در برابر رزمندگان اسلام احساس حقارت می‌کند و اگر بخواهید ذره‌ای از آن حقارت را حس کنیم باید پای خاطرات آن رزمندگان بنشینم و من این روزها بخش‌های کوچکی از این حقارت را در مصاحبه‌هایم با رزمندگان دیدم.

وی بیان خاطره‌ای ادامه داد: حاج مرتضی حاج باقری می‌گوید با پسر خاله‌ام به جنگ رفتیم و او شهید شد پس از آن با پسردایی‌ام به جنگ رفتم و او نیز شهید شد. یک روز مادرم گفت تو اگر جای دیگری می‌رویی به ما بگو، گفتم نه جای دیگری نمی‌روم اما آنها شهید شدند؛ مادرم گفت پس شیرم اشکال دارد اما در مأموریت بعد دستم قطع شد و پایم به شدت مجروح شد مادرم به عیادتم آمد و من را که دید روبه قبله کرد و گفت خدایا شکر که از ما هم پذیرفتی.

مخدومی با بیان اینکه این گونه موضوعات بسیار است، تصریح کرد: حسرت می‌کشم که سینما چنین سوژه‌هایی را پیدا نمی‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار