کد خبر: 484544
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۱
العالم: "عبدالباری عطوان" در مطلبی تحت عنوان "دشواری اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه" در روزنامه القدس العربی نوشت: اظهارات ژنرال "مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سفرش به لندن مبنی بر اینکه بزرگترین نتیجه احتمالی در سوریه بروز آشوب و بی ثباتی است، ضربه ای به کشورهای عربی و بیشتر گروه های مخالف سوریه است که همچنان به دخالت نظامی در سوریه برای تغییر نظام تکیه کرده اند.


عطوان افزود: گزارشها درخصوص افزایش نفوذ گروه های افراطی مسلح به خاک سوریه و ناتوانی در کنترل آنها، این روزها دولت آمریکا را بیش از قبل نگران کرده است. مواضع تردید برانگیز آمریکا موجب شده است که برخی گروه های مخالف سوریه به دولت آمریکا حمله کنند و آن را به خیانت به مردم سوریه متهم کنند .. آنها تهدید کرده اند که با گروه های افراطی اسلامی ضد آمریکا ائتلاف کنند.


وی خاطرنشان کرد: آشکار است که فشارهای دولت ترکیه و ناتو به آمریکا برای ایجاد منطقه حائل داخل سوریه به هدف سازماندهی ده ها هزار آواره سوری هنوز به جایی نرسیده است، چرا که ایجاد چنین منطقه ای درسایه حمایتهای روسیه و چین از نظام سوریه بسیار سخت است.


سردبیر القدس العربی ادامه داد: ژنرال دمپسی در پیامی آشکار به دولت ترکیه تأکید کرد که کاخ سفید تمایلی برای اعلام منطقه پرواز ممنوع درسوریه ندارد؛ دمپسی با مقایسه اوضاع سوریه و لیبی، تأکید کرد که در لیبی اعلام منطقه پرواز ممنوع با قطعنامه سازمان ملل متحد صورت گرفت.


عطوان گفت: مواضع مرد قدرتمند دستگاه نظامی آمریکا و مسائل مشابه دیگر می تواند توضیحی منطقی برای کاهش شدت مواضع علنی اردوغان علیه سوریه باشد.


عطوان تأکید کرد: موضوع سوریه با لیبی کاملا متفاوت است؛ در لیبی ورود ناتو فقط یک "تفریح" بی خطر بود، زیرا ارتش لیبی ضعیف بود و در واقع چیزی بعنوان ارتش در لیبی وجود نداشت، چراکه قذافی ارتش را منحل کرده و آن را به گردانهای امنیتی به فرماندهی فرزندان و نیروهای مخلص قبیله اش تبدیل کرد.


عطوان اظهار داشت: ارتش سوریه همچنان قوی است و طبق برآورد کشورهای غربی توانایی های دفاعی عظیمی دارد؛ علاوه بر سامانه های پیشرفته موشکی روسی که می تواند با هرگونه حمله هوایی ناتو مقابله کند، نظام سوریه از سوی روسیه و چین کاملا حمایت می شود، و ناوهای روسیه همچنان در بندر "طرطوس" لنگر انداخته اند.


عطوان ادامه داد: مسئولان غربی از اتخاذ مواضع جدی برای حمایت از مخالفان سوریه فرار می کنند، البته نه به خاطر دلایل اعلام شده مانند ضعف مخالفان و اختلافت آنها، بلکه به دلیل ترس آنها از سقوط در باتلاق خونباری که خروج از آن به سادگی ممکن نخواهد بود.


وی تأکید کرد: اعتماد به نفس رئیس جمهوری "بشار اسد" در مصاحبه با شبکه "الدنیا" و پاسخ های چالشی او به سئوالات، احتمالا به دلیل آگاهی او از نگرانی های عمیق سران غربی از خطر دخالت نظامی در سوریه باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار