کد خبر: 478739
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۰
نگاه
محمد حامد
اين كشتار بنا بر شواهد و قرائن موجود محدود به يك نزاع فرقه‌اي نبوده و بنا بر گزارش‌ها، در راستاي تلاش دولت ميانمار براي اصلاحات مدنظر امريكا پس از سفر كلينتون به اين كشور تشديد شده است.
كشتار وسيع مسلمانان ميانمار كه برخي تحليلگران آن را هولوكاست واقعي مسلمانان مي‌نامند، ظاهراً تنها به دليل درگيري‌هاي فرقه‌اي به وجود نيامده و اين امكان پس از اجراي اصلاحات مدنظر دولت امريكا توسط دولت ميانمار براي بوداييان تندرو آن هم پس از سفر چند هفته گذشته كلينتون به اين كشور فراهم شده است.
ماجرا از اين قرار است كه دولت ميانمار بنابر ادعاي دولت‌هاي غربي به علت نقض حقوق بشر آن هم در رابطه با بوداييان، بيش از چند دهه است كه مورد تحريم ايالات متحده امريكا و اتحاديه اروپا قرار گرفته است، اما پس از سال‌ها فشار بر دولت ميانمار، بان كي مون سه سفر پي‌در‌پي به اين كشور داشت و از دولت اين كشور خواست اصلاحاتي در زمينه رعايت حقوق بشر انجام دهند تا طرف غربي راجع به تحريم‌ها عليه اين كشور تجديدنظر كند.
پس از سه سفر بان كي مون به ميانمار و مذاكرات انجام گرفته، دولت ميانمار متعهد مي‌شود اصلاحاتي در زمينه رعايت حقوق بشر انجام دهد. پس از اين بود كه با پالس‌هاي مثبت دولت ميانمار به بوداييان اين كشور، كشتار گسترده مسلمانان اين كشور آغاز شد. بان كي مون در يك سخنراني در پارلمان ميانمار خواستار كمك غرب به اين كشور آسيايي براي تكميل اصلاحات در اين كشور شد.
پس از بان كي مون، كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ضمن تقدير از اقدامات دولت ميانمار از تصميم‌گيري وزراي خارجه اين اتحاديه درباره لغو تحريم‌ها عليه اين كشور خبر داد، موضوعي كه چراغ‌سبز به دولت ميانمار براي تشديد كشتارها قلمداد شده است.
رئيس‌جمهوري امريكا نيز از آنچه اصلاحات در ميانمار ناميد، حمايت كرد و دستور كاهش تحريم‌ها عليه ميانمار را صادر كرد. وي در بيانيه‌اي اعلام كرد: «كاهش تحريم‌ها نشانه‌اي روشن در حمايت ما از اصلاحات است و مشوق‌هاي فوري براي اصلاح‌طلبان و فوايد قابل توجه براي مردم ميانمار به همراه مي‌آورد.»
تير خلاص اصلاحات غربي بر پيكره مسلمانان ميانمار، سفر چند هفته گذشته هيلاري كلينتون به اين كشور بود. وزير خارجه امريكا در ديدار با تين سين، رئيس‌جمهوري ميانمار از دولت اين كشور خواست به اصلاحات در اين كشور ادامه بدهند تا ثابت كنند كه با جامعه جهاني همراه هستند.
پس از اين ديدار تين سين، رئيس‌جمهوري ميانمار در يك سخنراني اعلام كرد: «مسلمانان روحينگيا بايد از كشور اخراج و به اردوگاه‌هاي پناهندگان سازمان ملل منتقل شوند.»
دولت ميانمار با تصويب قانوني اعلام كرد كه مسلمانان ديگر حق بنا كردن مساجد جديد و حتي ترميم مساجد قديمي را ندارند. همين مصوبه كافي بود تا بوداييان افراطي نزديك به ۷۲ مسجد مسلمانان را تخريب كنند، اما خشونت‌هاي اخير به دنبال حمله به يك اتوبوس حامل مسلمانان در استان راخين كليد خورد كه پس از آن گروه‌هاي افراطي هندو و بودايي با حمايت و همراهي پليس ميانمار دست به كشتار گسترده و آتش زدن دهكده‌هاي مسلمانان زدند.
اين در حالي است كه چندي پيش كشته شدن نزديك به صد نفر در روستاي حوله در مرز سوريه آن هم نه به دست دولت سوريه بلكه در نتيجه حملات تروريستي گروه‌هاي مسلح مورد حمايت غرب به اين منطقه، يك بحران جهاني را رقم زده و حتي موضوع را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد كشاند.
فضاسازي سنگين كشورهايي همچون امريكا در ابراز نگراني از وضعيت حقوق بشر و كشتار انسان‌ها در سوريه، در كنار زمينه‌سازي و چراغ سبز به كشتارهايي چند ده هزار نفري مسلمانان در كشوري چون ميانمار و سكوت رسانه‌اي در اين باره بازهم ماجراي تكراري عدم صداقت در دفاع از حقوق بشر را به صدر تحليل‌ها آورده است. البته اينگونه جنايات از دولت امريكا كه سابقه كشتار مردم ژاپن با بمب اتمي را در كارنامه خود دارد، بعيد به نظر نمي‌رسيد، اما سكوت و همراهي دولت‎هايي همچون تركيه كه ادعاي اسلام‎گرايي دارند، مورد تعجب افكار عمومي قرار گرفته كه اين همراهي دست‌نشاندگي‌شان را بيش از پيش آشكار مي‌سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار